Dialogue between Theoretical and Methodological in College of Teachers of Geography for the Secondary Education of the Paulista School (1934-1960)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2447-1747.2021v30n2p277

Keywords:

Geography teachers graduation course, Geography teaching, Didactics of Geography.

Abstract

This article deals with the formation of the first geography teachers to work in the Brazilian secondary school. We highlight the dialogue between the theoretical and methodological orientations offered by the first higher education teacher training course in Geography (and History), taught by the Faculty of Philosophy, Sciences and Letters of the University of São Paulo, between 1934 and 1960. In order to indicate the guidelines that were configured as theoretical matrices of regulation of the professional teaching field in Geography, we developed documentary and bibliographic research which points out characteristics of the New School orientation, whose epistemological assumption was centered on the conception of a child, which in turn directed the ways of understanding how Geography is taught and learned in schools. The problematic about the importance of the relationship between theory and pedagogical practice of the course contributed to understand the genesis of the history of teacher education in Geography, helping to reflect on some problems that we still face today regarding the academic and pedagogical way of training teachers in the humanities. From the group of graduates of the time came a generation of geographers and teachers who fostered debate, curriculum constitution and didactics of geography in our country.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Márcia Cristina de Oliveira Mello, UNESP

She holds a doctorate in Education from the State University Júlio de Mesquita Filho. Professor at Júlio de Mesquita Filho State University.

References

AZEVEDO, Aroldo de. Dez anos de ensino superior de Geografia. Revista Brasileira de Geografia, São Paulo, v. 3, n. 2, p. 227-242, abr./jun. 1946.

AZEVEDO, Aroldo de; SILVEIRA, João Dias. O ensino de Geografia na Faculdade de Filosofia da Universidade de São Paulo. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, n. 3, p. 76-83, out. 1949.

AZEVEDO, Fernando de. A reconstrução educacional no Brasil ao povo e ao governo: manifesto dos pioneiros da educação nova. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1932.

BATISTA, Bruno Nunes. O ensino de Geografia paga tributo à Escola Nova? Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 19, p. 1-16, set./dez. 2018.

BRASIL. Lei n. 2.549, de 08 de setembro de 1955. Dispõe sobre o desdobramento dos Cursos de Geografia e História nas Faculdades de Filosofia. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 17273, 14 set. 1955.

BRASIL. Lei n. 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 11429, 27 dez. 1961.

BATTRO, Antonio M. Dicionário terminológico de Jean Piaget. São Paulo: Pioneira, 1978.

LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström. Prática de ensino. Arquivos do Instituto de Educação, Rio de Janeiro, v. 2, n. 4, p. 33-42, dez. 1945.

SILVA, Jeane Medeiros. A bibliografia didática de Geografia: história e pensamento do ensino geográfico no Brasil (1814-1930). 2012. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012.

CASTRO, Amélia Americano Domingues de. [Entrevista cedida a], Márcia Cristina de Oliveira Mello. [S. l.], 2017. Manuscrito.

MELLO, Márcia Cristina de Oliveira. Relatório científico “Orientações metodológicas destinadas aos professores de Geografia para o ensino secundário da escola paulista (1934-1960)”. Ourinhos: UNESP, 2019. FAPESP Processo n. 2014/01139-5, vigência de 01/03/2017 a 31/08/2019.

MONARCHA, Carlos. A reinvenção da cidade e da multidão: dimensões da modernidade brasileira – a Escola Nova. São Paulo: Autores Associados, 1989.

MONARCHA, Carlos. As três fontes da Pedagogia científica: a Psicologia, a Sociologia e a Biologia. Didática, Marília, v. 28, p. 41-49, 1992.

MONBEIG, Pierre; AZEVEDO, Aroldo de; CARVALHO, Maria Conceição Vicente de. O ensino secundário da Geografia. Geografia, São Paulo, v. 1, n. 4, p. 107-113, 1935.

MONBEIG, Pierre. A Geografia no Ensino secundário. Boletim Geográfico, São Paulo, v. 3, n. 26, p. 163-171, maio 1945.

NADAI, Elza. Fernando de Azevedo e a formação pedagógica do professor secundário: o Instituto de Educação. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 20, n. 1/2, p. 151-172, jan./dez. 1994.

NAGLE, Jorge. Educação e sociedade na Primeira República. São Paulo: EDUSP, 1974.

OLIVEIRA, Livia de. Estudo metodológico e cognitivo do mapa. 1977. Tese (Livre Docência) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 1977.

ROCHA, Genylton Odilon Rêgo da. Delgado de Carvalho e a orientação moderna no ensino da Geografia escolar brasileira. Terra Brasilis, Niterói, n. 1, p. 1-19, jan. 2000.

SÃO PAULO (Estado). Decreto n. 6.283, de janeiro de 1934. Cria a Universidade de São Paulo e dá outras providências. Diário Oficial do Estado, São Paulo, 25 jan. 1934.

SÃO PAULO (Estado). Decreto n. 7.067, de 06 de abril, de 1935. Aprova o regulamento do Instituto de Educação, da Universidade de São Paulo. São Paulo: Secretaria da Educação e da Saúde Publica, 1935. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/1935/decreto-7067-06.04.1935.html. Acesso em: 10 out. 2020.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria Geral Parlamentar. Decreto n. 9.268-A, de 25 de junho de 1938. Extingue o Instituto de Educação, cria a secção de Educação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo e dá outras providências. São Paulo: Secretaria Geral Parlamentar, 1938.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2010.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2012.

TANURI, Leonor Maria. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 14, p. 61-88, maio/ago. 2000.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras. Anuário universidade 1934-1935. São Paulo: USP, 1935a.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Archivos do Instituto de Educação. São Paulo: USP, 1935b.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Anuário universidade 1936. São Paulo: USP, 1936.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Anuário universidade 1937-1938. São Paulo: USP, 1938.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Anuário da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras 1939-1949. A criação dos Cursos de Didática e Pedagogia. São Paulo: USP, 1953a.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Cadeira de psicologia educacional. São Paulo: USP, 1953b.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras. Programas aprovados pela congregação para o ano letivo de 1954. São Paulo: USP, 1954.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras. Programas aprovados pela congregação para o ano letivo de 1960. São Paulo: USP, 1960.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Didática: uma retrospectiva histórica. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (coord.). Repensando a Didática. Campinas: Papirus, 1995. p. 25-40.

VLACH, Vânia Rúbia Farias. A propósito do ensino de Geografia: em questão, o nacionalismo patriótico. 1988. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1988.

Published

2021-06-19

How to Cite

Mello, M. C. de O. (2021). Dialogue between Theoretical and Methodological in College of Teachers of Geography for the Secondary Education of the Paulista School (1934-1960). GEOGRAFIA (Londrina), 30(2), 277–296. https://doi.org/10.5433/2447-1747.2021v30n2p277

Issue

Section

Articles