Interests and personality: Difference between grade and gender among the intermediary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2010v1n2p184

Keywords:

vocational guidance, professional interests, personality

Abstract

Choosing a professional career or occupation has been a great challenge in different stages of their life, reason why this theme has been a focused item to be investigated by the researchers engaged in this area. This study looked into the differences between interests and personality based on sex and school level of 122 High School students of a private high school located in São Paulo State. These participants had between 14 and 17 years old, 44.3% male. The results showed male preference fell into Exact Sciences while the female preference was for Arts and Communication, and the following fields of Sciences: Biologic and Health and Agrarian Human and Social. Regarding the personality women emphasized themselves in characteristics related to feelings of compassion, tenderness and love while men in the characteristics of persuasion, seduction, command and independence. It concludes that the professional orientation area needs to have even more theoretical and practical knowledge in the social, politics and economical context.

Author Biographies

Silvia Godoy, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doctoral student of the Postgraduate Program in Developmental Disorders, Universidade Presbiteriana Mackenzie - São Paulo, SP.

Ana Paula Porto Noronha, Universidade São Francisco.

PhD in Psychology, Profession and Science, by the Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Professor of the Stricto Sensu Graduate Program in Psychology at Universidade São Francisco.

References

Almeida, L. S., Guisande, M. A., Soares, A. P., & Saavedra, L. (2006). Acesso e sucesso no ensino superior em Portugal: Questões de género, origem sóciocultural e percurso académico dos alunos. Psicologia: Reflexão e Crítica, 19(3), 507-514.

Balbinotti, M. A. A., Valentini, F. & Cândido, M. O. (2006). Níveis de interesses profissionais em soldados do exército brasileiro. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 7(1), 23-36.

Bohoslavsky, R. (1993). Orientação vocacional: A estratégia clínica. São Paulo: Martins Fontes.

Carless, S. (1999). Career Assessment: Holland's Vocational Interests, Personality Characteristics, and Abilities. Assessment Journal of Career, 7(2), 125-144.

Duarte, M. E. (2008). A Avaliação Psicológica na Intervenção Vocacional: Princípios, Técnicas e Instrumentos. In M. C. Taveira & J. T. Silva (Eds.), Psicologia Vocacional Perspectivas para a Intervenção. (pp. 139-157). Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra.

Holland, J. L. (1963). Explorations of a theory of vocational choice and achievement: II. A four-year prediction study. Psychological Reports, 12, 547-594.

Holland, J. L. (1997). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments (2ª ed.). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.

Leitão, L. M., & Miguel, J. P. (2004). Avaliação dos interesses. In L. M. Leitão (Eds.), Avaliação Psicológica em Orientação Escolar e Profissional. (pp. 179- 262). Coimbra: Quarteto.

Martins, D. F., Noronha, A. P. P. & Godoy, S. (2008). Análise dos interesses de estudantes do ensino médio de um programa de orientação profissional. In A. P. Noronha, C. Machado, L. Almeida, M. Gonçalves, S. Martins & V. Ramalho. (Eds.), Actas da XIII Conferência Internacional - Avaliação Psicológica: Formas e Contextos. Braga: Psiquilíbrios.

Mattiazzi, B. (1977). A natureza dos interesses e a orientação vocacional. Petrópolis: Vozes. Melo-Silva, L. L., Noce, M. A. & Andrade, P. P. (2003). Interesses em adolescentes que procuram orientação profissional. Psic, 4(2), 06-17.

Noronha, A. P. P., Sisto, F. F., & Santos, A. A. A. (2007). Escala de Aconselhamento Profissional – EAP. Manual de Aplicação. São Paulo: Vetor Editora Psico-Pedagógica Ltda.

Nunes, M. F. O. (2007). Escala de Fontes de Eficácia Percebida: Aplicação com jovens em escolha profissional. Dissertação de Mestrado, Programa de PósGraduação Stricto Sensu em Psicologia, Universidade São Francisco, Itatiba.

Nunes, M. F. O., & Noronha, A. P. P. (2009). Relações entre interesses, personalidade e habilidades cognitivas. Psico-USF, 14(2), 131-141.

Osborn, D. S., & Reardon, R. C. (2006). Using the Self-Directed Search: Career explorer with high-risk middle school students. Career Development Quarterly, 54(3), 269-273.

Pasquali, L., Azevedo, M. M., & Ghesti, I. (1997). Inventário Fatorial de Personalidade – IFP Manual Técnico de Aplicação. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Reardon, R. C., Bullock, E. E., & Meyer, K. E. (2005). A Holland Perspective on the U.S. Workforce from 1960 to 2000 – Technical Report No. 45. Tallahassee, FL: Center for the Study of Technology in Counseling and Career Development- The Florida State University.

Santos, S. G., & Melo-Silva, L. L. (2005). Questão de Gênero e Escolha Profissional. Em M. C. P. Lassance (Ed.). Intervenção e Compromisso Social. (pp. 263-290). São Paulo: Vetor Editora Psico-Pedagógica Ltda.

Sartori, F. A. (2007). Estudo Correlacional entre a Escala de Aconselhamento Profissional (EAP) e o Self-Directed Search Career Explorer (SDS). Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, Universidade São Francisco, Itatiba.

Savickas, M. L. (1999). The psychology of interests. Em M. L. Savickas & A. R. Spokane (Eds.), Vocational interests. Meanings, Measurement and Counseling Use. (pp. 19-56). Palo Alto, CA: Davies-Black.

Williams, M. C. & Subich, C. M. (2006). The gendered nature of career related learning experiences: A social cognitive career theory perspective. Journal of Vocational Behavior, 69, 262-275.

Published

2010-10-15

How to Cite

Godoy, S., & Noronha, A. P. P. (2010). Interests and personality: Difference between grade and gender among the intermediary school students. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 1(2), 184–201. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2010v1n2p184

Issue

Section

Original Articles