Evidence of convergent construct validity of the Divided Attention Test - TEADI
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2010v1n2p141Keywords:
attention, psychometry, validity evidences, psychological assessmentAbstract
The objective of the study was to search for evidences of convergent construct validity for the Test of Divided Attention (TEADI) by the correlation with the Tests of Divided Attention and Sustained Attention (AD and AS). 105 college students of a private institution of the state of Sergipe had participated of the research, from 18 to 53 years (M=24,95, SD =6,62), 41.9% male. The instruments had been applied collectively, with approach duration of 30 minutes. The results had evidenced correlations from moderate to high magnitudes between the TEADI and the measures of the AD, and low and null magnitudes between the TEADI and the measures of the AS. These data were expected, since the TEADI and the AD are proposed to evaluate the same type of attention, whereas the AS suggests to evaluate a different type, the sustained attention.Downloads
References
Baptista, M. N., Rueda, F. J. M., & Sisto, F. F. (2007). Relação entre estresse laboral e atenção concentrada. Encontro: Revista de Psicologia, XI(16), 75- 89.
Braga, J. L. (2007). Atenção concentrada e atenção difusa: Instrumentos de medida. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília.
Cambraia, S. V. (2003). Teste de Atenção Concentrada (AC). Manual. São Paulo: Vetor Editora Psicopedagógica Ltda.
Casella, E. B. (2007). Atenção. In P. W. Schelini. (Org.). Alguns domínios da avaliação psicológica. (pp. 31-58). Alínea Editora: Campinas.
Castro, N. R. (2009). Construção de um teste de atenção seletiva visual. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Psicologia, Universidade São Francisco, Itatiba.
Castro, N. R., Sisto, F. F., & Silva, M. A. (2009). Evidências de validade para o Teste de Atenção Seletiva Visual. In Anais do IV Congresso Brasileiro de Avaliação Psicológica/XIV Conferência Internacional de Avaliação Psicológica: formas e contextos, Campinas, SP: Instituto Brasileiro de Avaliação Psicológica.
Gaddes, W. H., & Edgell, D. (1994). Learning disabilities and brain function: A neuropsychological approach. New York: Springer-Verlag.
Gazzaniga, M. S., Ivry, R. B., & Mangun, G. R. (2006). Neurociência cognitiva: A biologia da mente. Porto Alegre: Artmed.
Lima, F. R. (2005). Compreendendo os mecanismos atencionais. Ciência & Cognição, 6, 113-122. Retirado em: 15/03/2006, de Ciência & Cognição, www.cienciaecognicao.org.br.
Mira, A. M. G. (2004). PMK: Psicodiagnóstico Miocinético. São Paulo: Vetor
Noronha, A. P. P., Sisto, F. F., Bartholomeu, D., & Rueda, F. J. M. (2006). Atenção sustentada e concentrada: Construtos semelhantes? Psicologia: Pesquisa & Trânsito, 2(1), 29-36.
Pasquali, L. (2001). Parâmetros psicométricos dos testes psicológicos. In L. Pasquali. (Org.). Técnicas de Exame Psicológico – TEP. (pp. 111-136). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Rabelo, I. S., Pacanaro, S. V., Castro, N. R., Leme, I. A. S., Rossetti, M. O., & Güntert, C. M. (2009). Evidências de validade do Teste das Trilhas Coloridas por meio do Teste de Atenção Concentrada (TEACO-FF). In Anais do IV Congresso Brasileiro de Avaliação Psicológica/XIV Conferência Internacional de Avaliação Psicológica: formas e contextos, Campinas, SP: Instituto Brasileiro de Avaliação Psicológica.
Rueda, F. J. M. (2009). Evidência de validade para o Teste de Atenção Concentrada – TEACO-FF. Tese de Doutorado. Universidade São Francisco.
Rueda, F. J. M. (2010). Teste de Atenção Dividida (TEADI): Manual técnico. Itatiba: Universidade São Francisco.
Rueda, F. J. M., & Sisto, F. F. (2009). Teste de Atenção Concentrada (TEACOFF). Manual. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Sisto, F. F. (2007). Delineamento correlacional. In M. N. Baptista & D. C. de Campos (Orgs). Metodologias de pesquisa em ciências: análises quantitativa e qualitativa. (pp. 90-101). Rio de Janeiro: LTC editora.
Sisto, F. F., Noronha, A. P. P., Lamounier, R., Bartholomeu, D., & Rueda, F. J. M. (2006). Testes de Atenção Dividida e Sustentada (AD e AS). Manual. São Paulo: Vetor Editora Psicopedagógica Ltda.
Sternberg, R. J. (2000). Psicologia cognitiva. Porto Alegre: Artmed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.