Researches with university students: Some characteristics from national journals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2010v1n1p26

Keywords:

university students, college education, documental research

Abstract

This study aimed to show characteristics from researches developed with university students from national journals focusing Psychology and Education. For that, 334 articles published in two journals were consulted. Among them, 35 were selected, as indicated, in the summary and/or title, students’ focus. The categories analyzed were: year of publication, authorship, references used, types of researches and participants’ characteristics. It was identified that the research was mainly descriptive and quantitative with multiple author and female. The researchers used frequently the articles as a source of studies. The students of Psychology were the most studied and traditional and non traditional students’ were noticed in the sample. These data, despite being unrepresentative of the national literature offer an overview and allow to discuss some trends and/or gaps concerning to the variables studied.

Author Biographies

Soely Aparecida Jorge Polydoro, Universidade Estadual de Campinas

Psychologist and PhD in Education from the Universidade Estadual de Campinas. Professor at the Faculty of Education at the Universidade Estadual de Campinas

Fernanda Andrade de Freitas, Universidade Estadual de Campinas

PhD student at the Faculty of Education of the Universidade Estadual de Campinas-Unicamp.

References

Antunes, M. A. M. (2003). Psicologia e Educação no Brasil: Um olhar históricocrítico. In M. E. M Meira & M. A. M. Antunes (Orgs.), Psicologia Escolar: Teorias críticas (pp. 138-168). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Bariani, I. C. D., Buin, E., Barros, R. C., & Escher, C. A. (2004). Psicologia Escolar e educacional no ensino superior: análise da produção científica. Psicologia Escolar e Educacional, 8(1), 17-28.

Bock, A. M. B. (2003). Psicologia da Educação: cumplicidade ideológica. In M. E. M Meira & M. A. M. Antunes (Orgs.), Psicologia Escolar: Teoria, críticas (pp. 79-103). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Bowen, H. R. (1977). Goals: the intended outcomes of higher education (in) Investment in Learning: The Individual and Social Value of American Higher Education. San Francisco: Jossey-Bass.

Campos, L. F. L. (2008). Métodos e Técnicas de Pesquisa em Psicologia. Campinas: Alínea.

Feldman, K.; Newcomb, T. (1969). The impact of college on student. San Francisco. Jossey-Bass.

Ferreira, N. S. A. (2002). As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, 79, ano XXIII, 13-21.

Freitas, F. A., & Polydoro, S. A. J. (2009). Estudo sobre ingressantes no ensino superior disponível no portal da capes. In Resumos de Comunicação Científicas, IX Congresso Nacional de Psicologia Escolar e Educacional: Construindo uma prática profissional na educação para todos (s/p). São Paulo: Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (2004). Censo da Educação Superior de 2004. Recuperado em 04/12/2008, do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais http://www.inep.gov.br/superior/censosuperior/sinopse/.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (2008). Censo da Educação Superior de 2008. Recuperado em 28/06/2009 do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais http://www.inep.gov.br/superior/censosuperior/sinopse/.

Kuh, G. D. (2009). What student affairs professionals need to know about student engagement. Journal of College Student Development 50(6), 683- 706.

Luna, S. V. (2007). Planejamento de pesquisa: uma introdução. São Paulo: EDUC. Morosini, M. C. (2001). Introdução. Em M. C. Morosini (org.). Educação Superior em periódicos nacionais (1968-1995). Brasília: MEC/Inep/Comped. Recuperado em 05/01/2010, do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais http://www.inep.gov.br/download/cibec/2001/estado_do_conhecimento/ed ucacao_superior_periodicos_nacionais.pdf.

Oliveira, K. L., Santos, A. A. A., Noronha, A. P. P., Boruchovitch, E., Cunha, C. A., Bardagi, M. P., & Domingues, S. F. S. (2007). Produção científica em avaliação psicológica no contexto escolar. Psicologia Escolar e Educacional 11(2), 239-251.

Oliveira, K. L., Cantalice, M. C., Joly, M. C. A. R., & Santos, A. A. A. (2006) Produção científica de 10 anos da revista Psicologia Escolar e Educacional (1996/2005). Psicologia Escolar e Educacional 10(2), 283-292.

Pascarella, E. T., & Terenzini, P. T. (1991). How collage affects students: a third decade of research. San Francisco: Jossey-Bass. Pascarella, E. T., & Terenzini, P. T. (2005). How collage affects students: a third decade of research. San Francisco: Jossey-Bass.

Qualis (2009). Qualis de Periódicos da Área de Psicologia. Recuperado em 21/01/2010. http://www.anpepp.org.br/dir-2008/avaliacao/2009- QUALIS%20PSICOLOGIA-CLASSIFICACAO.xls.

Readon, R. D. (2009). An examination of persistence research through the lens of a comprehensive conceptual framework. Journal of College Student Development, 50(6), 659-682.

Santos, A. A. A., Oliveira, K. L., Joly, M. C., & Suehiro, A. B. (2003). I Congresso Nacional de ‘Psicologia – Ciência e Profissão’: O que tem sido feito na psicologia educacional. Psicologia Escolar e Educacional, 7(2), 135-144.

Strange, C. (1994). Student development the evolution and status of an essential idea. Journal of College Student Development,35(6), 399-412.

Vasconcelos, H. C., Medeiros, L. G. M., Seiffert, O. M. L. B., & Chaves, V. L. J. (2001). A comunidade universitária. In M. C. Morosini (Orgs.), Educação Superior em periódicos nacionais (1968-1995). Brasília: MEC/Inep/Comped. Recuperado em 04/01/2010, do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais http://www.inep.gov.br/download/cibec/2001/estado_do_conhecimento/ed ucacao_superior_periodicos_nacionais.pdf.

Werneck, V. R. (2006). Sobre o processo de construção do conhecimento: O papel do ensino e da pesquisa. Ensaio: Avaliação Política Pública Educacional, 14(5), 173-196.

Witter, G. P. (1996). Avaliação da produção científica sobre leitura na universidade (1989/1994). Psicologia Escolar e Educacional, 1(1), 31-37.

Published

2011-05-09

How to Cite

Polydoro, S. A. J., & Freitas, F. A. de. (2011). Researches with university students: Some characteristics from national journals. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 1(1), 26–39. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2010v1n1p26

Issue

Section

Original Articles