Researches with university students: Some characteristics from national journals
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2010v1n1p26Keywords:
university students, college education, documental researchAbstract
This study aimed to show characteristics from researches developed with university students from national journals focusing Psychology and Education. For that, 334 articles published in two journals were consulted. Among them, 35 were selected, as indicated, in the summary and/or title, students’ focus. The categories analyzed were: year of publication, authorship, references used, types of researches and participants’ characteristics. It was identified that the research was mainly descriptive and quantitative with multiple author and female. The researchers used frequently the articles as a source of studies. The students of Psychology were the most studied and traditional and non traditional students’ were noticed in the sample. These data, despite being unrepresentative of the national literature offer an overview and allow to discuss some trends and/or gaps concerning to the variables studied.References
Bariani, I. C. D., Buin, E., Barros, R. C., & Escher, C. A. (2004). Psicologia Escolar e educacional no ensino superior: análise da produção científica. Psicologia Escolar e Educacional, 8(1), 17-28.
Bock, A. M. B. (2003). Psicologia da Educação: cumplicidade ideológica. In M. E. M Meira & M. A. M. Antunes (Orgs.), Psicologia Escolar: Teoria, críticas (pp. 79-103). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Bowen, H. R. (1977). Goals: the intended outcomes of higher education (in) Investment in Learning: The Individual and Social Value of American Higher Education. San Francisco: Jossey-Bass.
Campos, L. F. L. (2008). Métodos e Técnicas de Pesquisa em Psicologia. Campinas: Alínea.
Feldman, K.; Newcomb, T. (1969). The impact of college on student. San Francisco. Jossey-Bass.
Ferreira, N. S. A. (2002). As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, 79, ano XXIII, 13-21.
Freitas, F. A., & Polydoro, S. A. J. (2009). Estudo sobre ingressantes no ensino superior disponível no portal da capes. In Resumos de Comunicação Científicas, IX Congresso Nacional de Psicologia Escolar e Educacional: Construindo uma prática profissional na educação para todos (s/p). São Paulo: Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional.
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (2004). Censo da Educação Superior de 2004. Recuperado em 04/12/2008, do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais http://www.inep.gov.br/superior/censosuperior/sinopse/.
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (2008). Censo da Educação Superior de 2008. Recuperado em 28/06/2009 do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais http://www.inep.gov.br/superior/censosuperior/sinopse/.
Kuh, G. D. (2009). What student affairs professionals need to know about student engagement. Journal of College Student Development 50(6), 683- 706.
Luna, S. V. (2007). Planejamento de pesquisa: uma introdução. São Paulo: EDUC. Morosini, M. C. (2001). Introdução. Em M. C. Morosini (org.). Educação Superior em periódicos nacionais (1968-1995). Brasília: MEC/Inep/Comped. Recuperado em 05/01/2010, do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais http://www.inep.gov.br/download/cibec/2001/estado_do_conhecimento/ed ucacao_superior_periodicos_nacionais.pdf.
Oliveira, K. L., Santos, A. A. A., Noronha, A. P. P., Boruchovitch, E., Cunha, C. A., Bardagi, M. P., & Domingues, S. F. S. (2007). Produção científica em avaliação psicológica no contexto escolar. Psicologia Escolar e Educacional 11(2), 239-251.
Oliveira, K. L., Cantalice, M. C., Joly, M. C. A. R., & Santos, A. A. A. (2006) Produção científica de 10 anos da revista Psicologia Escolar e Educacional (1996/2005). Psicologia Escolar e Educacional 10(2), 283-292.
Pascarella, E. T., & Terenzini, P. T. (1991). How collage affects students: a third decade of research. San Francisco: Jossey-Bass. Pascarella, E. T., & Terenzini, P. T. (2005). How collage affects students: a third decade of research. San Francisco: Jossey-Bass.
Qualis (2009). Qualis de Periódicos da Área de Psicologia. Recuperado em 21/01/2010. http://www.anpepp.org.br/dir-2008/avaliacao/2009- QUALIS%20PSICOLOGIA-CLASSIFICACAO.xls.
Readon, R. D. (2009). An examination of persistence research through the lens of a comprehensive conceptual framework. Journal of College Student Development, 50(6), 659-682.
Santos, A. A. A., Oliveira, K. L., Joly, M. C., & Suehiro, A. B. (2003). I Congresso Nacional de ‘Psicologia – Ciência e Profissão’: O que tem sido feito na psicologia educacional. Psicologia Escolar e Educacional, 7(2), 135-144.
Strange, C. (1994). Student development the evolution and status of an essential idea. Journal of College Student Development,35(6), 399-412.
Vasconcelos, H. C., Medeiros, L. G. M., Seiffert, O. M. L. B., & Chaves, V. L. J. (2001). A comunidade universitária. In M. C. Morosini (Orgs.), Educação Superior em periódicos nacionais (1968-1995). Brasília: MEC/Inep/Comped. Recuperado em 04/01/2010, do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais http://www.inep.gov.br/download/cibec/2001/estado_do_conhecimento/ed ucacao_superior_periodicos_nacionais.pdf.
Werneck, V. R. (2006). Sobre o processo de construção do conhecimento: O papel do ensino e da pesquisa. Ensaio: Avaliação Política Pública Educacional, 14(5), 173-196.
Witter, G. P. (1996). Avaliação da produção científica sobre leitura na universidade (1989/1994). Psicologia Escolar e Educacional, 1(1), 31-37.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.