The role of the school and educational psychologist: a report on an experience in scientific initiation.

Authors

  • Patricia Vaz de Lessa Universidade Estadual de Londrina
  • Rafael Guillardi Armelin Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera de Arapongas

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2023.v14.51873

Keywords:

school and educational psychology, scientific initiation, critical school psychology, historical-cultural psychology

Abstract

The school context is a complex social environment in which relationships are established, and it is useful for training psychology students. The aim of this article is to present a scientific initiation experience report on the work of the school and educational psychologist from the perspective of Historical-Cultural Psychology in a school in the state of Paraná. The activities were carried out by two students in a municipal school in the north of Paraná, in a 3rd grade classroom in groups. After the period of participant observation, an institutional analysis was carried out and an action plan was drawn up and implemented in the classroom. As a result, it was possible to observe students engaged in carrying out the proposals in routine school activities, providing better socialization, exercising expression, social skills and recognizing their own emotions in different situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Vaz de Lessa, Universidade Estadual de Londrina

Graduada em Pedagogia e em Psicologia, especialista em Metodologia da Ação Docente pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), mestre em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pelo IP-USP. Pós Doutorado no Programa de Pós Doutorado Departamento de Psicologia da Aprendizagem, Desenvolvimento e Personalidade – USP. Professora Adjunta do Departamento de Psicologia Social e Institucional da Universidade Estadual de Londrina

Rafael Guillardi Armelin , Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera de Arapongas

Bachelor's degree in Education and training in Psychology from UNESP/Bauru, Master's degree from UNESP/Bauru in the Developmental and Learning Psychology Program. Coordinator and professor of the Psychology course at Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera in Arapongas. Collaborating professor at the Department of Social and Institutional Psychology (PSI) at Universidade Estadual de Londrina.
https://orcid.org/0009-0004-9931-1585
Email: rafael.armelin@uel.br

References

Andaló, C. S. A. (1984). O papel do psicólogo escolar. Psicologia: Ciência e Profissão, 4(1), 43–46. https://doi.org/10.1590/S1414-98931984000100009

Asbahr, F. S. F. (2014). Notas sobre o ensino de psicologia escolar em uma concepção crítica. Psicologia Ensino & Formação, 5(1), 20-31.

Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional. (n.d.). O psicólogo escolar. Recuperado de https://abrapee.wordpress.com/sobre/o-psicologo-escolar/

Brasil. (2016). Resolução 510/2016 do Conselho Nacional de Saúde. Brasília: DF.

Conselho Federal de Psicologia. (2019). Referências técnicas para atuação de psicólogas (os) na educação básica. Brasília: CFP. Recuperado de https://site.cfp.org.br/publicacao/referencias-tecnicas-para-atuacao-de-psicologasos-na-educacao-basica/

Firbida, F. B. G., & Vasconcelos, M. S. (2018). O desenvolvimento histórico da psicologia escolar crítica no Brasil. Psicologia em Estudo, 23. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v23i0.40300

Leonardo, N. S. T., Rossato, S. P. M., & Leal, Z. F. R. G. (Orgs.). (2012). Pesquisas em queixa escolar: Desvelando e desmistificando o cotidiano escolar. Maringá: EDUEM.

Leite, S. A. S. (2022). A psicologia e a construção da escola democrática. Psicologia Escolar e Educacional, 26, e267189. https://doi.org/10.1590/2175-35392022267189

Lessa, P. V. (2014) O Processo De Escolarização E A Constituição Das Funções Psicológicas Superiores: Subsídios Para Uma Proposta De Avaliação Psicológica. Tese Doutorado – Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo.

Lessa, P. V. (2024) O psicólogo escolar na educação: por uma atuação crítica necessária, In J. R. S. Silva, & I. C. S. Cunha (Orgs.), Educação no contexto contemporâneo: ensino, diálogos e perspectivas (pp. 185-196). Curitiba: Editora Bagai.

Lima, E. C., & Facci, M. G. D. (2012). A profissionalidade do professor de educação especial: Uma reflexão acerca do trabalho e processo de alienação. In S. M. S. Barroco, N. S. T. Leonardo, & T. S. A. da Silva (Orgs.), Educação especial e teoria histórico-cultural: Em defesa da humanização do homem (pp. 73-97). Maringá: EDUEM.

Martins, J. B. (2003). A atuação do psicólogo escolar: multirreferencialidade, implicação e escuta clínica. Psicologia em Estudo, 8(2), 39–45. https://doi.org/10.1590/S1413-73722003000200005

Martins, L. M. (2021). O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados.

Patto, M. H. S. (1999) A produção do fracasso escolar: Histórias de submissão e rebeldia. 2ª ed. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Patto, M. H. S. (2022). Psicologia e ideologia: Uma crítica à psicologia escolar. Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo. Recuperado de https://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/924

Saviani, D. (2017). Democracia, educação e emancipação humana: desafios do atual momento brasileiro. Psicologia Escolar e Educacional, 21(3), 653–662. https://doi.org/10.1590/2175-353920170213000

Scarin, A. C. C. F., & Souza, M. P. R. (2020). Medicalização e patologização da educação: desafios à Psicologia Escolar e Educacional. Psicologia Escolar eE Educacional, 24, e214158. https://doi.org/10.1590/2175-35392020214158

Silva, S. M. C., Facci, M. G. D., & Souza, M. P. R. (2018). Editorial 22.3 - A Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional - ABRAPEE em defesa da democracia e da emancipação humana. Psicologia Escolar e Educacional, 22(3), 1–1. https://doi.org/10.1590/2175-3539201803001

Silva, M. A. e. (2024). Revisitando a história da psicologia educacional e escolar no Brasil. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 16(11), e6532. https://doi.org/10.55905/cuadv16n11-126

Souza Filho, J. A., Lavor Filho, T. L., Queiroz, A. A., Araújo, T. D., Pereira, L. C. H., Costa, É. A. G. A., Miranda, L. L., & Barros, J. P. P. (2023). Notas sobre a formação do psicólogo escolar/educacional: Revisão sistemática de 2009-2019. Psicologia Escolar e Educacional, 27, e243249. https://doi.org/10.1590/2175-35392023-243249

Souza, M. P. R. de. (2009). Psicologia escolar e educacional em busca de novas perspectivas. Psicologia Escolar e Educacional, 13(1), 179-182. Recuperado em 03 de dezembro de 2024, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572009000100021&lng=pt&tlng=pt

Souza, M. P. R. de. (2017). Reflexões a respeito da atuação do psicólogo no campo da psicologia escolar/educacional em uma perspectiva crítica. In Formação em psicologia escolar: realidades e perspectivas. Campinas: Alínea.

Vieira, D., & Caldas, R. F. L. (2022). Psicologia Escolar: interlocução entre as referências técnicas e publicações de práticas. Psicologia Escolar e Educacional, 26, e241884. https://doi.org/10.1590/2175-35392022-241884

Vigotsky, L. S. (1991) Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1987).

Vigotsky, L. S. (2007) A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7ª ed. São Paulo: Martins fontes. (Trabalho original publicado em 1984).

Published

2024-12-27

How to Cite

Lessa, P. V. de, & Armelin , R. G. (2024). The role of the school and educational psychologist: a report on an experience in scientific initiation. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 14, 01–21. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2023.v14.51873

Issue

Section

Relato de Experiência/Prática Profissional