School psychology and gender: a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2023.v14.47523Keywords:
school psychology, gender, sexualityAbstract
The gender debate has faced significant attacks from ultraconservative political-religious movements in recent years. Psychology, although historically contributing to normative and disciplinary perspectives and practices, is called upon to take a stance on these issues. This exploratory-descriptive investigation conducted a systematic review, following PRISMA criteria, of scientific production in school psychology and gender in the last 10 years. Data sources included Scopus, PubMed, Scielo, and Web of Science databases. Publications were selected in English, Portuguese, and/or Spanish, indexed between January 2012 and December 2022. Forty articles were found, but only eight met the eligibility criteria. The study revealed that, although gender in School Psychology has been approached from a critical and decolonial perspective, there are gaps in the number of productions, research methodologies, and coverage of different educational levels. It is hoped that these findings can highlight the need for discourse to materialize into scientific productions.
Downloads
References
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (2020). Nota técnica sobre atribuições da(o) psicóloga(o) escolar e educacional. ABRAPEE. https://abrapee.files.wordpress.com/2020/12/abrapee_nota-tecnica_2020.pdf
Amaral, C., Ribeiro, P. R. C. & Barros, S. C. (2022). Por uma psicologia que (re)conheça a todos/as: discussões curriculares sobre a formação de psicólogos/as em sua relação às discussões sobre gêneros e sexualidades. Psicologia Revista, 31(2), 332-357. https://doi.org/10.23925/2594-3871.2022v31i2p332-357
Chen, C. Y.-C., Panebianco, A., & Verkuilen, J. (2023). Exploration of the experiences of sexual and gender minority students in school psychology programs. Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity, 10(1), 44–55. https://doi.org/10.1037/sgd0000485
Conselho Federal de Psicologia (2019). Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na educação básica. 2. ed. Brasília: Conselho Federal de Psicologia. Recuperado de https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2019/08/EducacaoBASICA_web.pdf
Costa, A. O., Barroso. A., Sarti, C. (2019). Pesquisa sobre mulher no Brasil: do limbo ao gueto? In H. B. Hollanda (Org.). Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto (pp. 106-132). Rio de Janeiro: Bazar do Tempo.
Dimenstein, M., Silva, G. N., Dantas, C., Macedo, J. P., Leite, J. F. & Alves Filho, A. (2020). Gênero na perspectiva decolonial: revisão integrativa no cenário latino-americano. Revista de Estudos Feministas, 28(3), 01-14. https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n61905
Espelage, D. L. (2016). Sexual orientation and gender identity in schools: A call for more research in school psychology-No more excuses. Journal of School Psychology, 54, 5–8. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2015.11.002
Freire, P. (2022). Pedagogia do oprimido. 82. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Garbarino, M. I. (2021). O tabu da educação sexual: gênese e perpetuação dos preconceitos na infância. Cadernos Pagu, (63), 1-16. https://doi.org/10.1590/18094449202100630016
Gesser, M., Oltramari, L. C., Cord, D., & Nuernberg, A. H. (2012). Psicologia escolar e formação continuada de professores em gênero e sexualidade. Psicologia Escolar e Educacional, 16(2), 229-236. https://doi.org/10.1590/S1413-85572012000200005
Hooks, B. (2013). Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes.
Jearey-Graham, N., & Macleod, C. I. (2017). Gender, dialogue and discursive psychology: A pilot sexuality intervention with South African high-school learners. Sex Education, 17(5), 555–570. https://doi.org/10.1080/14681811.2017.1320983
Lima, A. M. (2019). Gênero, diversidade sexual e psicologia: reflexões sobre a formação dos(as) psicólogas(os). In D. Ferrão, L. H. Carvalho, & T. Coacci (Orgs.). Psicologia, gênero e diversidade sexual: saberes em diálogo (pp. 17-34). Belo Horizonte, MG: Conselho Regional de Psicologia-04. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/1HB5RjU4v1yW4djf_wZaTUakgUPZ2OUxd/view
Louro, G. L., Neckel, J. F., & Goellner, S. V. (Orgs.) (2013). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Rio de Janeiro: Vozes.
Maldonado-Torres N. (2018). Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In J. Bernandino-Costa, N. Maldonado-Torres, & R. Grosfoguel (Orgs), Decolonialidade e pensamento diaspórico (pp. 27-53). Belo Horizonte: Autêntica.
Mattos, S. M., Cestari, V. R. F., & Moreira, T. M. M. (2023). Scoping protocol review: PRISMA-ScR guide refinement. Revista de Enfermagem da UFPI, 12(1). https://doi.org/10.26694/reufpi.v12i1.3062
Moreira, M. I, C. (2019). Gênero e diversidade sexual na escola: como a Psicologia pode contribuir? In: D. Ferrão, L. H. Carvalho, & T. Coacci (Orgs), Psicologia, gênero e diversidade sexual: saberes em diálogo (pp. 60-75). Belo Horizonte: CRP-04.
Nicola, J., & Catriona, I. M. (2017) Gênero, diálogo e psicologia discursiva: uma intervenção piloto de sexualidade com alunos do ensino médio sul-africanos. Educação Sexual, 17(5), 555-570. https://doi.org/10.1080/14681811.2017.1320983
Patto, M. H. Z. (2022). A produção do fracasso escolar: Histórias de submissão e rebeldia. 5. ed. São Paulo: Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo.
Ramírez, S. V. (2019). Estrategias para la motivación de los estudiantes de segundo semestre en la unidad de aprendizaje de estudios de cultura y género de la Escuela Superior de Psicología de la Universidad Autónoma de Guerrero (UAGro). Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 3(5), 1-24. Recuperado de https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/1838/1907
Santos, S. D. M., Paranahyba, J. C. B. (2018). Sexualidade e gênero(s): Debates e desafios no estágio de licenciatura em psicologia. Psicologia Escolar e Educacional, 22(1), 83-91. https://doi.org/10.1590/2175-35392018011946
Tondin, C. F., Andrade, A. C., & Lemos, F. C. S. (2022). Corpo regulado: competências socioemocionais e sexualidades (in)visíveis na Base Nacional Comum Curricular. SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.4703
Vergueiro, V. (2014). Colonialidade e cis-normatividade (Entrevista concedida a Boris Ramírez Guzmán). Iberoamérica Social, i, 15–21. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6624989.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Isabele Linhares Santos, Aline Alves de Moraes, Fauston Negreiros , Asdrúbal Borges Formiga Sobrinho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.