Teaching assistants in psychoanalysis subjects: experiences during the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2022.v13.46924

Keywords:

psychoanalyst education, psychologist education, psychotherapist education, college students, higher education

Abstract

The literature on academic teaching assistants (TAs) is scarce in the area of psychology, especially when it comes to psychoanalysis. In this paper we investigate experiences inherent to the practices of psychology undergraduate TAs in disciplines with a psychoanalytical content, which occurred via the internet and during the pandemic. The study has a descriptive, exploratory and qualitative nature; 14 semi-structured interviews were conducted. The narratives illustrate the TAs’ activity as a relevant part in the scenario of continued education in psychoanalysis in the university environment. Under the restraints of the pandemic, the exercise of TA engenders genuine learning situations and instigates bonds between TAs, students and teachers. The study of the TA processes requires attention and is directly linked to the student’s future choices; in the studied sphere, these processes mobilize reflections towards the professional and academic exercise of psychoanalysis.

Author Biographies

Anna Laura de Oliveira Kallas, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Student of the Psychology Course at the Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Member of the Psychoanalytic Clinical Research Group: play, learn, think.

Tales Vilela Santeiro, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Professor at the Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Leader of the Psychoanalytic Clinical Research Group: play, learn, think.

Glaucia Mitsuko Ataka da Rocha, Universidade Federal do Tocantins

Professor at the Universidade Federal do Tocantins. Deputy leader of the Psychoanalytic Clinical Research Group: playing, learning, thinking.

References

Barbosa, J. W. Q., & Belchior, M. H. C. S. (2021). O que buscam os estudantes ao realizar monitoria? Um estudo de caso na área de ensino da Hotelaria. Rosa dos Ventos – Turismo e Hospitalidade, 13(4), 1-22. https://doi.org/10.18226/21789061.v13i4p1173 DOI: https://doi.org/10.18226/21789061.v13i4p1173

Bonfá-Araújo, B., & Farias, E. S. (2020). Avaliação psicológica: A monitoria como estratégia de ensino-aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional, 24, 1-3. https://doi.org/10.1590/2175-35392020208998 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392020208998

Botelho, L. V., Lourenço, A. E. P., Lacerda, M. G. D. E., & Wollz, L. E. B. (2019). Academic monitorship and professional training in health: An integrative review. ABCS Health Sciences, 44(1), 67-74. https://doi.org/10.7322/abcshs.v44i1.1140 DOI: https://doi.org/10.7322/abcshs.v44i1.1140

Brasil (1988). Constituição da República Federativa do Brasil, de 05 de outubro de 1988. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Brasil (1996). Lei nº 9394, de 20 de novembro de 1996 – Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Calligaris, C. (2008). Cartas a um jovem terapeuta. Rio de Janeiro: Elsevier.

Coelho, M. T. A. D. (2013). Psicanálise e universidade. Trivium – Estudos Interdisciplinares, 5(1), 21-29. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-48912013000100004&lng=pt&tlng=pt

Costa, N. Y., Penela, A. S., Corrêa, R. L. S., Pantoja, G. X., Brazão, S. S. P., Neves, P. V. T., Araújo, N. de O., Silva, L. M., Gomes, J. A. C., Santos, S. F. D., Duarte, B. A. S., & Lima, J. G. D. (2021). The importance of academic monitoring in the rise to teaching career. Research, Society and Development, 10(3), 1-7. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13177 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13177

Cunha, I. E. E. A., Ramos, F. O., Dias, M. P., Lemes, C. R., & Barja, P. R. (2021). Comunicação e Reflexão: A Psicanálise como tema de um grupo de estudos universitários. Revista Univap, 27(54), 1-15. https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v27i54.2596 DOI: https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v27i54.2596

Diniz, M., & Pereira, M. (2020). A presença da psicanálise na universidade: Pesquisa e dispositivos para a formação docente. Revista da FAEEBA, 29(60), 84-101. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p84-101 DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p84-101

Fernandes, M. A., Zerbinati, J. P., Cantares, T. S., & Germano, G. S. (2015). Monitoria no ensino das paixões: Acolhimento ao aluno no primeiro contato com a psicopatologia. Analytica: Revista de Psicanálise, 4(6), 138-150. Recuperado de http://www.seer.ufsj.edu.br/analytica/article/view/1170/881

Figueiredo, L. C. (2021). A mente do analista (2ed.). São Paulo: Escuta.

Fonteles, C. S. L., Coutinho, D. M. B., & Hoffmann, C. A. (2018). A pesquisa psicanalítica e suas relações com a universidade. Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica, XXI(1), 138-148. https://doi.org/10.1590/1809-44142018001013 DOI: https://doi.org/10.1590/1809-44142018001013

Freud, S. (1976). Sobre o ensino da psicanálise nas universidades. In: Edição Standard Brasileira das Obras Completas de Sigmund Freud (Tradução J. Salomão, v. 17, p. 217-220). Rio de Janeiro: Imago. (Original publicado em 1919)

Gomes, A. K. S., & Reis, M. E. B. T. (2019). A formação do psicoterapeuta-aprendiz em clínica psicanalítica nas universidades do Brasil. Quaderns de Psicologia, 21(3), 1-14. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1536 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1536

Lhullier, L. A., Marsillac, A. L. M., Silva, P. S. A. J., Machado, L. V., & Fantin, A. D (2018). Psicanálise e universidade: A proposta do LAPCIP. Revista de Ciências Humanas, 52, 1-13. https://doi.org/10.5007/2178-4582.2018.e39872 DOI: https://doi.org/10.5007/2178-4582.2018.e39872

Ortolan, M. L. M., & Sei, M. B. (2022). A Psicanálise nas instituições: Considerações sobre a clínica psicanalítica em serviços-escola de Psicologia. Tempo Psicanalítico, 54(1), 63-88.

Pichon-Rivière, E. (2000). O processo grupal (8ª ed.). São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 1983)

Santos, K. D., Castro, S. B., Valle Junior, S. R., Rodrigues, E. S., & Almeida, P. R. (2021). Ensino online em tempos de pandemia: A opinião de universitários quanto aos desafios encontrados. Research, Society and Development, 10(10), 1-9. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i10.18746 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i10.18746

Saunders, B., Sim, J., Kingstone, T., Baker, S., Waterfield, J., Bartlam, B., Burroughs, H., & Jinks, C. (2018). Saturation in qualitative research: Exploring its conceptualization and operationalization. Quality & Quantity, 52, 1893-1907. https://doi.org/10.1007/s11135-017-0574-8 DOI: https://doi.org/10.1007/s11135-017-0574-8

Senna, V., & Marques, K. C. D. (2022). Percepções de acadêmicos e professores quanto ao ensino remoto durante a pandemia de Covid-19. Research, Society and Development, 11(1), 1-9. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i1.25111 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i1.25111

Tanis, B. (2018). A formação psicanalítica: Especificidades e transformações. Jornal de Psicanálise, 51(95), 29-41. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-58352018000200004&lng=pt&tlng=pt

Turato, E. R. (2018). Tratado da metodologia da pesquisa clínico-qualitativa: Construção teórico-epistemológica, discussão comparada e aplicação nas áreas da saúde e humanas (6ª ed.). Petrópolis: Vozes.

Published

2023-03-03

How to Cite

Kallas, A. L. de O., Vilela Santeiro, T., & Mitsuko Ataka da Rocha, G. (2023). Teaching assistants in psychoanalysis subjects: experiences during the pandemic. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 13, 01–20. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2022.v13.46924

Issue

Section

Original Articles