Teaching assistants in psychoanalysis subjects: experiences during the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2022.v13.46924Keywords:
psychoanalyst education, psychologist education, psychotherapist education, college students, higher educationAbstract
The literature on academic teaching assistants (TAs) is scarce in the area of psychology, especially when it comes to psychoanalysis. In this paper we investigate experiences inherent to the practices of psychology undergraduate TAs in disciplines with a psychoanalytical content, which occurred via the internet and during the pandemic. The study has a descriptive, exploratory and qualitative nature; 14 semi-structured interviews were conducted. The narratives illustrate the TAs’ activity as a relevant part in the scenario of continued education in psychoanalysis in the university environment. Under the restraints of the pandemic, the exercise of TA engenders genuine learning situations and instigates bonds between TAs, students and teachers. The study of the TA processes requires attention and is directly linked to the student’s future choices; in the studied sphere, these processes mobilize reflections towards the professional and academic exercise of psychoanalysis.
Downloads
References
Barbosa, J. W. Q., & Belchior, M. H. C. S. (2021). O que buscam os estudantes ao realizar monitoria? Um estudo de caso na área de ensino da Hotelaria. Rosa dos Ventos – Turismo e Hospitalidade, 13(4), 1-22. https://doi.org/10.18226/21789061.v13i4p1173 DOI: https://doi.org/10.18226/21789061.v13i4p1173
Bonfá-Araújo, B., & Farias, E. S. (2020). Avaliação psicológica: A monitoria como estratégia de ensino-aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional, 24, 1-3. https://doi.org/10.1590/2175-35392020208998 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392020208998
Botelho, L. V., Lourenço, A. E. P., Lacerda, M. G. D. E., & Wollz, L. E. B. (2019). Academic monitorship and professional training in health: An integrative review. ABCS Health Sciences, 44(1), 67-74. https://doi.org/10.7322/abcshs.v44i1.1140 DOI: https://doi.org/10.7322/abcshs.v44i1.1140
Brasil (1988). Constituição da República Federativa do Brasil, de 05 de outubro de 1988. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
Brasil (1996). Lei nº 9394, de 20 de novembro de 1996 – Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Calligaris, C. (2008). Cartas a um jovem terapeuta. Rio de Janeiro: Elsevier.
Coelho, M. T. A. D. (2013). Psicanálise e universidade. Trivium – Estudos Interdisciplinares, 5(1), 21-29. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-48912013000100004&lng=pt&tlng=pt
Costa, N. Y., Penela, A. S., Corrêa, R. L. S., Pantoja, G. X., Brazão, S. S. P., Neves, P. V. T., Araújo, N. de O., Silva, L. M., Gomes, J. A. C., Santos, S. F. D., Duarte, B. A. S., & Lima, J. G. D. (2021). The importance of academic monitoring in the rise to teaching career. Research, Society and Development, 10(3), 1-7. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13177 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13177
Cunha, I. E. E. A., Ramos, F. O., Dias, M. P., Lemes, C. R., & Barja, P. R. (2021). Comunicação e Reflexão: A Psicanálise como tema de um grupo de estudos universitários. Revista Univap, 27(54), 1-15. https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v27i54.2596 DOI: https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v27i54.2596
Diniz, M., & Pereira, M. (2020). A presença da psicanálise na universidade: Pesquisa e dispositivos para a formação docente. Revista da FAEEBA, 29(60), 84-101. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p84-101 DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p84-101
Fernandes, M. A., Zerbinati, J. P., Cantares, T. S., & Germano, G. S. (2015). Monitoria no ensino das paixões: Acolhimento ao aluno no primeiro contato com a psicopatologia. Analytica: Revista de Psicanálise, 4(6), 138-150. Recuperado de http://www.seer.ufsj.edu.br/analytica/article/view/1170/881
Figueiredo, L. C. (2021). A mente do analista (2ed.). São Paulo: Escuta.
Fonteles, C. S. L., Coutinho, D. M. B., & Hoffmann, C. A. (2018). A pesquisa psicanalítica e suas relações com a universidade. Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica, XXI(1), 138-148. https://doi.org/10.1590/1809-44142018001013 DOI: https://doi.org/10.1590/1809-44142018001013
Freud, S. (1976). Sobre o ensino da psicanálise nas universidades. In: Edição Standard Brasileira das Obras Completas de Sigmund Freud (Tradução J. Salomão, v. 17, p. 217-220). Rio de Janeiro: Imago. (Original publicado em 1919)
Gomes, A. K. S., & Reis, M. E. B. T. (2019). A formação do psicoterapeuta-aprendiz em clínica psicanalítica nas universidades do Brasil. Quaderns de Psicologia, 21(3), 1-14. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1536 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1536
Lhullier, L. A., Marsillac, A. L. M., Silva, P. S. A. J., Machado, L. V., & Fantin, A. D (2018). Psicanálise e universidade: A proposta do LAPCIP. Revista de Ciências Humanas, 52, 1-13. https://doi.org/10.5007/2178-4582.2018.e39872 DOI: https://doi.org/10.5007/2178-4582.2018.e39872
Ortolan, M. L. M., & Sei, M. B. (2022). A Psicanálise nas instituições: Considerações sobre a clínica psicanalítica em serviços-escola de Psicologia. Tempo Psicanalítico, 54(1), 63-88.
Pichon-Rivière, E. (2000). O processo grupal (8ª ed.). São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 1983)
Santos, K. D., Castro, S. B., Valle Junior, S. R., Rodrigues, E. S., & Almeida, P. R. (2021). Ensino online em tempos de pandemia: A opinião de universitários quanto aos desafios encontrados. Research, Society and Development, 10(10), 1-9. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i10.18746 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i10.18746
Saunders, B., Sim, J., Kingstone, T., Baker, S., Waterfield, J., Bartlam, B., Burroughs, H., & Jinks, C. (2018). Saturation in qualitative research: Exploring its conceptualization and operationalization. Quality & Quantity, 52, 1893-1907. https://doi.org/10.1007/s11135-017-0574-8 DOI: https://doi.org/10.1007/s11135-017-0574-8
Senna, V., & Marques, K. C. D. (2022). Percepções de acadêmicos e professores quanto ao ensino remoto durante a pandemia de Covid-19. Research, Society and Development, 11(1), 1-9. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i1.25111 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i1.25111
Tanis, B. (2018). A formação psicanalítica: Especificidades e transformações. Jornal de Psicanálise, 51(95), 29-41. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-58352018000200004&lng=pt&tlng=pt
Turato, E. R. (2018). Tratado da metodologia da pesquisa clínico-qualitativa: Construção teórico-epistemológica, discussão comparada e aplicação nas áreas da saúde e humanas (6ª ed.). Petrópolis: Vozes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.