The contradiction between protection and violence in the path adolescents in socio-educational measure
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2021v12n1suplp18Keywords:
socio-educational measure, assisted freedom, violence, teenager, social psychologyAbstract
This article aims to reflect on the experiences of adolescents in conflict with the law in their trajectories through the socio-educational service network of a medium sized Brazilian municipality. The research was carried out with 07 male adolescents, in compliance with the Socio-Educational Measure (MSE), in the Assisted Freedom (LA) modality. Narrative interviews were conducted, using the life story method. Different forms of violence were reported in the fulfillment of the hospitalization MSE, such as humiliation, shame and deprivation. The actions carried out by LA, in turn, can favor the construction of life projects that are configured as an alternative to the violence experienced. Understanding the experiences of adolescents can contribute to overcoming practices that are perpetuated in the scenario of MSE, and, at the same time, strengthen the care advocated by the National System of Social and Educational Assistance (SINASE) and the Statute of the Child and Adolescent (ECA).
Downloads
References
Bertaux, D. (1999). El enfoque biográfico: su validez metodológica, sus potencialidades. Proposiciones, 29, 1-23.
Brasil (1990). Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União.
Brasil (2012), Lei nº 12.594, de 18 de janeiro de 2012. Institui o Sinase-Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo. Brasília, DF: Diário Oficial da União.
Brasil (2018). Levantamento anual SINASE 2016. Brasília: Ministério dos Direitos Humanos.
Coelho, B. I., & Rosa, E. M. (2013). Ato infracional e medida socioeducativa: representações de adolescentes em LA. Psicologia & Sociedade, 25(1), 163-173. https://doi.org/10.1590/S0102-71822013000100018
Goffman, E. (2001). Manicômios, prisões e conventos. Tradução de Dante Moreira Leite. São Paulo: Perspectiva.
Gomes, R. (2008). Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In M. Minayo (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 27º ed. Petrópolis: Editora Vozes.
Martin-Baró, I. (1990a). La violencia en Centroamerica: una vision psicosocial. Revista de Psicologia de El Salvador, 7(28), 123–146.
Martín-Baró, I. (1990b). Psicología social de la guerra: trauma y terapia. El Salvador: UCA Editores.
Minayo, M. C. D. S. (2012). Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & saúde coletiva, 17, 621-626. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007
Moura Jr, J. F., Ximenes, V. M., & Sarriera, J. C. (2013). Práticas de discriminação às pessoas em situação de rua: histórias de vergonha, de humilhação e de violência em Fortaleza, Brasil. Revista de Psicología, 22(2), ág-18. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2013.30850
Muylaert, C. J., Sarubbi Jr, V., Gallo, P. R., Neto, M. L. R., & Reis, A. O. A. (2014). Entrevistas narrativas: um importante recurso em pesquisa qualitativa. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 48(spe2), 184-189. https://doi.org/10.1590/S0080-623420140000800027
Oliveira, T, F, K., Miranda, L. (2019) Um estudo sobre os sentidos da medida socieoeducativa na vida de adolescentes institucionalizados. Psicologia e Sociedade, 31, 1-18. https://doi.org/10.1590/1807-0310/2019v31188517
Piombini, H. P. (2015). O perfil de adolescentes em conflito com a lei: o cumprimento no Creas Maria Lina. In: VII Jornada Internacional de Políticas Públicas, 2015, São Luís. Para Além da Crise Global.
Scisleski, A. C. C., Bruno, B. S., Galeano, G. B., Santos, S. N. D., & Silva, J. L. C. D. (2015). Medida educativa de internação: estratégia punitiva ou protetiva?. Psicologia & Sociedade, 27(3), 505-515. https://doi.org/10.1590/1807-03102015v27n3p505
Silva, L. H. A. D. (2007). A marca da violência e a reincidência na medida socioeducativa. (Dissertação de mestrado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Silva, R. S., & Silva, V. R. (2011). Política Nacional de Juventude: trajetória e desafios. CADERNO CRH, 24(63), 663-678. https://doi.org/10.1590/S0103-49792011000300013
Tavares, A. M. (2018). A medida socioeducativa de internação para adolescentes em conflito com a lei: uma análise a partir do Centro de Atendimento Socioeducativo. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal da Paraíba, Programa de Pós Graduação em Serviço Social, João Pessoa.
Zappe, J. G., da Silva Ferrão, I., dos Santos, C. R., da Silva Silveira, K. S., da Costa, L. P., & Siqueira, T. V. (2011). A internação de adolescentes em conflito com a lei: uma reflexão teórica sobre o sistema socioeducativo brasileiro. Revista Brasileira Adolescência e Conflitualidade, (5), 112-133. https://doi.org/10.17921/2176-5626.n5p%25p
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Estudos Interdisciplinares em Psicologia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.