Social Representations on the performance of the school and educational psychologist

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2021v12n3p75

Keywords:

social representations, educational psychology, school psychology, psychologist's performance

Abstract

The article aims to investigate the Social Representations (RS) of the School and Educational Psychologist's practice by university students of Psychology. The research was carried out with 101 university students from the Psychology course of a public institution, who were studying or had already studied the School Psychology discipline. The data collected, using the Free Word Association Technique (TALP), were analyzed according to the parameters recommended by the Semantic Network. The analyzes were constructed based on the theoretical-methodological reference of RS and theories on practices in Education. The results pointed out as SR of the School and Educational Psychologist indicating the importance of this professional in the school environment, acting in a critical and articulated way with the school community, and the practice through the relevance of the performance.

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Author Biographies

Leilanir de Sousa Carvalho, Universidade Federal do Piauí - UFPI/CMRV

Doutoranda em Psicologia pela Universidade Federal do Pará - UFPA. Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Piauí - UFPI/CMRV. Possui graduação em Psicologia pela Faculdade Integral Diferencial. Especialista em Gestão de Pessoas e Gestalt-Terapia com ênfase em psicoterapia. Membro do Núcleo de Pesquisa e Estudos em Desenvolvimento Humano, Psicologia Educacional e Queixa Escolar - PSIQUED/UFPI, do Núcleo Permanente Interdisciplinar em Direitos Humanos - NUPIDH/UESPI e do Observatório NUPIDH/UESPI nos eixos: Direitos da Mulher, Direitos da Criança e do Adolescente e Direito dos Animais e Meio Ambiente. 

Ludgleydson Fernandes de Araújo, Universidade Federal do Delta do Parnaíba (UFDPar)

Psicólogo, Doutor em Psicologia pela Universidad de Granada (Espanha) com período sanduíche na Università di Bologna (Itália), Mestre em Psicologia e Saúde pela Universidade de Granada (Espanha), Mestre em Psicologia Social e Especialista em Gerontologia pela UFPB. Professor orientador do Programa de Pós-Graduação (Stricto Sensu) em Psicologia da Universidade Federal do Delta do Parnaíba (UFDPar). Bolsista de Produtividade PQ-2 em pesquisa pelo CNPq

Fauston Negreiros, Universidade Federal do Delta do Parnaíba (UFDPar

Psicólogo, graduado pela Universidade Estadual do Piauí (2005). Mestre e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2009;2012). Pós-Doutorando em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo - USP. É professor-pesquisador associado do Departamento de Psicologia, do Programa de Pós-Graduação (Stricto Sensu) em Psicologia e do Programa de Pós-Graduação (Stricto Sensu) Ciência Política da Universidade Federal do Piauí - UFPI.

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Published

2021-12-28

How to Cite

Carvalho, L. de S., de Araújo, L. F., & Negreiros, F. (2021). Social Representations on the performance of the school and educational psychologist. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 12(3), 75–90. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2021v12n3p75

Issue

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Original Articles