Stress, quality of life and blood pressure of university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2021v12n1p183

Keywords:

stress, quality of life, university students, hypertension

Abstract

The mental health of university students has been the focus of investigations, as they point to a high prevalence of symptoms of anxiety and depression. This work aims to evaluate the occurrence of an increase in the prevalence and severity of stress, its somatic consequences represented by the increase in blood pressure values and its association with quality of life in university students. Three hundred and two students were divided into academic areas and evaluated through Lipp's Stress Inventory, WHOQOL-bref quality of life inventory, blood pressure measurement: at the beginning and at the end of the academic semester. The results point to an increase in the prevalence of stress, an increase in blood pressure levels at the end of the school semester and a worsening of the quality of life in the studied moments. The results indicate a need for actions to minimize conditions related to the emergence of stress.

Author Biographies

Luis Henrique Novais, Programa de Pós Graduacao Strictu Sensu em Ciências da Saúde da Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais

psicólogo pela Universidade Estadual de Minas Gerais, Mestrando do programa de Pós Graduação Strictu Sensu em Ciencias da Saúde – Faculdade de Ciências Médicas de Minas Gerais, Belo Horizonte - MG

Bruno Almeida Rezende, Programa de Pós Graduacao Strictu Sensu em Ciências da Saúde da Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais

Mestre e Doutor em Fisiologia e Farmacologia (UFMG). Professor Adjunto e do programa de Pós Graduacao Strictu Sensu em Ciências da Saúde da Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais.

References

Adewuya, A. O., Ola, A. B., Aloba, O. O. Mapayi, B. M., & Oginni, O. O. (2006). Depression amongst nigerian university students: prevalence and sociodemographic correlates. Social psychiatriy and psychiatry epidemiology, 41(8), 674-678. doi:10.1007/s00127-006-0068-9

Agorastos, A., Pervanidou, P., Chrousos, G. P., & Baker, D. G. (2019). Developmental trajectories of early life stress and trauma: A narrative review on neurobiological aspects beyond stress system dysregulation. Frontiers in Psychiatry, 10, Article 118. doi:10.3389/fpsyt.2019.00118

Aguiar, S. M., Vieira, A. P. G. F., Vieira, K. M. F., Aguiar, S. M., & Nóbrega, J. O. (2009). Prevalência de sintomas de estresse nos estudantes de medicina. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 58(1), 34-38. doi:10.1590/S0047-20852009000100005.

Bittencourt, A. M., Gottlieb, O. R., Mageswaram, S., Mors, W. B., Ollis, W. D., Sutherland, I. O., & Magalhaes, M. T. (1971). The natural occurrence of 6-styryl-2-pyrones and their synthesis. Tetrahedron, 27(5), 1043-1048. doi:10.1016/S0040-4020(01)92506-2

Bujang, M. A., Musa, R., Liu, W. J., Chew, T. F., Lim, C. T., & Morad, Z. (2015). Depression, anxiety and stress among patients with dialysis and the association with quality of life. Asian Journal Psychiatry, 18, 49-52. doi:10.1016/j.ajp.2015.10.004

Cardoso, J. V., Gomes, C. F. M., Junior, R. J. P., & Silva, D. A. d. (2019). Stress in university students: epidemiological approach. Journal of Nursing – UFPE On Line, 13, 6. doi:10.5205/1981-8963.2019.241547

Damião Neto, A., Lucchetti, A. L. G., da Silva Ezequiel, O., & Lucchetti, G. (2019). Effects of a Required Large-Group Mindfulness Meditation Course on First-Year Medical Students' Mental Health and Quality of Life: a Randomized Controlled Trial. Journal General Internal Medicine, 35(3):672-678. doi:10.1007/s11606-019-05284-0

Garcia, M. R. (2014). Origem e evolução: o estresse como resposta adaptativa no contexto da vida moderna. Avesso do Avesso 12(12), 7-15.

Graham, J. D. P. (1945). High blood-pressure after battle. The Lancet, 245, 239–240. doi:10.1016/S0140-6736(45)91458-9

Group, T. W. (1995). The World Health Organization quality of life assessment (WHOQOL): Position paper from the World Health Organization. Social Science & Medicine, 41(10), 1403-9. doi: 10.1016/0277-9536(95)00112-k

Ibrahim, A. K., Kelly, S. J., Adams, C. E., & Glazebrook, C. (2013). A systematic review of studies of depression prevalence in university students. Journal Psychiatry Res, 47(3), 391-400. doi:10.1016/j.jpsychires.2012.11.015

Kluthcovsky, A. C. G. C., & Kluthcovsky, F. A. (2009). O WHOQOL-bref, um instrumento para avaliar qualidade de vida: uma revisão sistemática. Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul, 31(3 suppl), 0-0. doi:10.1590/S0101-81082009000400007

Lipp, M. E. N. (1984). Estresse e suas implicações. Estudos de Psicologia, 1(3), 14.

Lipp, M. E. N., & Guevara, A. J. d. H. (1994). Validação empírica do Inventário de Sintomas de Estresse (ISS). Estudos de Psicologia, 11(3), 8.

Lipp, M. E. N., Pereira, M. M., Justo, A. P., & Matos, T. M. De. (2006). Cardiovascular reactivity in hypertensives: differential effect of expressing and inhibiting emotions during moments of interpersonal stress. Spanish Journal Psychology, 9(2), 154-161. doi:10.1017/s1138741600006053

Matthews, K. A., Katholi, C. R., McCreath, H., Whooley, M. A., Williams, D. R., Zhu, S., & Markovitz, J. H. (2004). Blood pressure reactivity to psychological stress predicts hypertension in the CARDIA study. Circulation, 110(1), 74-78. doi:10.1161/01.CIR.0000133415.37578.E4

Meyer, C., Guimarães, A. C. d. A., Machado, Z., & Parcias, S. R. (2012). Qualidade de vida e estresse ocupacional em estudantes de medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, 36(4), 489-498. doi:10.1590/S0100-55022012000600007

Mortier, P., Auerbach, R. P., Alonso, J., Axinn, W. G., Cuijpers, P., Ebert, D. D., Bruffaerts, R. (2018). Suicidal thoughts and behaviors among college students and same-aged peers: results from the World Health Organization World Mental Health Surveys. Society Psychiatry Epidemiology, 53(3), 279-288. doi:10.1007/s00127-018-1481-6

O'Brien, E., Atkins, N., Stergiou, G., Karpettas, N., Parati, G., Asmar, R., . . . Hypertension, W. G. o. B. P. M. o. t. E. S. o. (2010). European Society of Hypertension International Protocol revision 2010 for the validation of blood pressure measuring devices in adults. Blood Pression Monitory, 15(1), 23-38. doi:10.1097/MBP.0b013e3283360e98

Ribeiro, Í., Pereira, R., Vidal Freire, I., Oliveira, B., Casotti, C., & Boery, E. (2017). Stress and Quality of Life Among University Students: A Systematic Literature Review. Health Professions Education, 4(2). doi:10.1016/j.hpe.2017.03.002

Rossetti, M. O., Ehlers, D. M., Guntert, I. B., Leme, I. F. A. d. S., Rabelo, I. S. A., Tosi, S. M. V. D., Barrionuevo, V. L. (2008). O inventário de sintomas de estresse para adultos de lipp (ISSL) em servidores da polícia federal de São Paulo. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, 4(2), 108-120.

Russell, K., Allan, S., Beattie, L., Bohan, J., MacMahon, K., & Rasmussen, S. (2019). Sleep problem, suicide and self-harm in university students: A systematic review. Sleep Medicine Rev, 44, 58-69. doi:10.1016/j.smrv.2018.12.008

Sadir, M. A., Bignotto, M. M., & Lipp, M. E. N. (2010). Stress e qualidade de vida: influência de algumas variáveis pessoais. Paidéia (Ribeirão Preto), 20(45), 73-81. doi:10.1590/S0103-863X2010000100010

Saleh, D., Camart, N., & Romo, L. (2017). Predictors of Stress in College Students. FrontiersinPsychology, 8, 19. doi:10.3389/fpsyg.2017.00019
Selye, H. (1959). Estresse, a tensão da vida. Ibrasa - Instituição Brasileira de Difusão Cultural. São Paulo.

Sheffield, D., Smith, G. D., Carroll, D., Shipley, M. J., & Marmot, M. G. (1997). The effects of blood pressure resting level and lability on cardiovascular reactions to laboratory stress. Internal Journal Psychophysiol, 27(2), 79-86. doi:10.1016/s0167-8760(97)00044-5

Stearns, S. C., & Hoekstra, R. F. (2003). Evolução: uma introdução (1 ed.). Atheneu. São Paulo.

Valentino, R. J., & Van Bockstaele, E. (2008). Convergent regulation of locus coeruleus activity as an adaptive response to stress. European Journal Pharmacolology 583(2-3), 194-203. doi:10.1016/j.ejphar.2007.11.062

Wood, S. K., & Valentino, R. J. (2017). The brain norepinephrine system, stress and cardiovascular vulnerability. Neuroscience Biobehavyorism Rev, 74(Pt B), 393-400. doi:10.1016/j.neubiorev.2016.04.018

Yaribeygi, H., Panahi, Y., Sahraei, H., Johnston, T. P., & Sahebkar, A. (2017). The impact of stress on body function: A review. EXCLI Journal, 16, 1057-1072. doi:10.17179/excli2017-480

Published

2021-06-24

How to Cite

Novais, L. H., & Rezende, B. A. (2021). Stress, quality of life and blood pressure of university students. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 12(1), 183–199. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2021v12n1p183

Issue

Section

Original Articles