Transforming walls: graffiti for teenagers in conflict with the law

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2021v12n1suplp63

Keywords:

teenager in conflict with the law, urban art, ethics, socioeducative measures

Abstract

This study evaluates an intervention of graffiti workshops with teenagers who had their liberty restricted by socio-educative measures inside a Socio-educative Center in Florianopolis (Brazil). The workshops attempted to promote an artistic intervention, a space for expression, strengthening the bonds and the ethical-esthetical-political growth of the teenagers. Six meetings were made with two groups (the female, and the male ward) with 5 to 15 teenagers (13 to 18 years old), as well as meetings with the technical team and the socio-educative agents. Afterwards, focal groups were conducted with the participants, with analysis of the subject theme and discussions with the field journey being made. The results pointed at contribution for the socio-educative character of the measure, coherent with the Brazilian code for the child and teenager, because there were positive opinions, the teenagers protagonism, as well as reflexions about ethics and the dynamics of the Center.

Author Biographies

Cláudia Regina Campos Rodrigues, Universidade Estadual de Campinas

Cláudia Regina Campos Rodrigues é psicóloga pela Universidade Federal de São Carlos, realizando período de mobilidade acadêmica na Universidade Federal de Santa Catarina em 2018-2019. Atualmente é residente pelo Programa de Saúde Mental da Universidade Estadual de Campinas.

Amanda Garcez, Faculdade CESUSC

Amanda Garcez é Psicóloga pela Faculdade CESUSC. Atualmente trabalha na linha psicanalítica.

Renan De Vita Alves de Brito, Fundação Universidade Regional de Blumenau, Universidade Federal de Santa Catarina.

Renan De Vita Alves de Brito, professor do departamento de Psicologia da FURB - Fundação Universidade Regional de Blumenau, doutorando em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Andréia Isabel Giacomozzi, Universidade Federal de Santa Catarina

Andréia Isabel Giacomozzi é psicóloga formada pela Universidade Federal de Santa Catarina, Mestre e Doutora em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina, Professora do PPGP UFSC e do Departamento de Psicologia da UFSC, membro do LACCOS- Laboratório de Psicologia Social da Comunicação e Cognição.

Tathiana Reche Santa Rosa, Departamento de Administração Socioeducativo de Santa Catarina

Tathiana Reche Santa Rosa é psicóloga formada pela Universidade Paulista Objetivo (UNIP), Mestre em Ciências da Educação pelo Instituto Superior de Educação Lúcia Dantas e atua no Departamento de Administração Socioeducativo de Santa Catarina- DEASE.

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Published

2021-07-12

How to Cite

Rodrigues, C. R. C., Garcez, A., de Brito, R. D. V. A., Giacomozzi, A. I., & Santa Rosa, T. R. (2021). Transforming walls: graffiti for teenagers in conflict with the law. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 12(1supl), 63–87. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2021v12n1suplp63

Issue

Section

ECA - 30 anos