Depressive symptoms, emotional self-regulation and family support: a study with children and adolescents
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2018v9n3suplp132Keywords:
child depression, psychological assessment, child mental health.Abstract
Child depression leads to losses in different contexts of life, for both children and their families. The aim of the study was to verify the prevalence of depressive symptoms for a sample of schoolchildren and to search for the relationship between descriptors of depression, emotional self-regulation and perception of family support. As secondary objectives, we sought differences between sex and age. There were 546 children and adolescents, the majority (n = 276, 50.5%) boys, aged 8 to 18 years (M = 12.65, SD = 1.84). The instruments used were the Baptist Scale for Child Depression, the Battery for Children's Depression Indicators, the Emotional Self-Regulation Scale, and the Family Support Perception Inventory. The results indicated a prevalence of mild (4.8%), moderate (20.3%) and severe (15%) symptomatology. Depression was associated with difficulties of emotional self-regulation and perception of family support. It is concluded that the understanding of the expression of depressive symptomatology can contribute to early diagnosis and intervention.Downloads
References
Argimon, I. I., Terroso, L. B., Barbosa, A. S., & Lopes, R. M. F. (2013). Intensidade de sintomas depressivos em adolescentes através da escala de depressão de Beck (BDIII) Boletim Academia Paulista de Psicologia, 33(85), 354-372.
Avanci, J. Q., Assis, S. G., & Oliveira, R. V. (2008). Depressive symptoms during adolescence: A study on psychosocial factors in a sample of teenage students in a city in Rio de Janeiro State, Brazil. Cadernos de Saúde Pública, 24(10), 2334-2346. doi:10.1590/S0102-311X2008001000014
Baptista, M. N. (2009). Inventário de Percepção do Suporte Familiar – IPSF: manual. São Paulo, SP: Vetor.
Baptista, M. N. (2017). Escala Baptista de Depressão - Versão Infanto-Juvenil (EBADEP-IJ). São Paulo, SP: HOGREFE.
Baptista, M. N., Baptista, A. S. D., & Dias, R. R. (2001). Estrutura e suporte familiar como fatores de risco na depressão de adolescentes. Psicologia Ciência e Profissão, 21(2), 52- 61. doi:10.1590/S1414-98932001000200007
Baptista, M. N., Borges, L., & Serpa, A. L. L. (2017). Gender and age-related differences in depressive symptoms among Brazilian children and adolescents. Paideia, 27(68), 46-53. doi:10.1590/1982-43272768201706
Baptista, M.N., Carneiro, A.M., & Sisto, F.F. (2010). Estudo psicométrico de Escalas de Depressão (EDEP e BDI) e o Inventário de Percepção de Suporte Familiar (IPSF). Psicologia em Pesquisa, 4(1), 65-73.
Baptista, M. N., Souza, M. S., & Alves, G. A. (2008). Evidências de validade entre a Escala de Depressão (EDEP), o BDI e o Inventário de Percepção de Suporte Familiar (IPSF). PsicoUSF, 13(2), 211-220. doi:10.1590/S1413-82712008000200008
Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. F., & Emery, G. (1997). Terapia Cognitiva da Depressão. Porto Alegre, RS: Artes Médicas.
Borges, L. (2015). Construção da Bateria de Avaliação de Indicadores de Depressão Infantojuvenil – BAID-IJ. (Tese de doutorado). Universidade São Francisco, Itatiba, SP.
Borges, L. & Baptista, M. N., 2015. Construção e estudos psicométricos da Bateria de Avaliação de Indicadores de Depressão Infantojuvenil (BAID-IJ). (Tese de doutorado). Universidade São Francisco, Itatiba, SP.
Borges, L., Baptista, M. N., & Serpa, A. L. O. (2017). Structural analysis of depression indicators scale-children and adolescents (BAID-IJ): A bifactor-ESEM approach. Temas em Psicologia, 25(2), 545-552. doi:10.9788/TP2017. 2-08.
Burwell, R. A., & Shirk, S.R. (2007). Subtypes of rumination in adolescence: Associations between brooding, reflection, depressive symptoms, and coping. Journal Clinical Child and Adolescent Psychololy, 36(1), 56-65. doi:10.1080/15374410709336568.
Coutinho, J., Ribeiro, E., Ferreirinha, R., & Dias, P (2010). Versão portuguesa da Escala de Dificuldades de Regulação Emocional e sua relação com sintomas psicopatológicos. Revista de Psiquiatria clínica 37(4), 144-151. doi:10.1590/S0101-60832010000400001
Couto, I. S. L., Reis, D. M. L., & Oliveira, I. R. (2016). Prevalência de sintomas de depressão em estudantes de 11 a 17 anos da rede pública de ensino de Salvador. Revista de Ciências Médicas e Biológicas, 15(3), 370-374. doi:http://dx.doi.org/10.9771/cmbio.v15i3.18205
Cruvinel, M., & Boruchocitch, E. (2011). Regulação emocional em crianças com e sem sintomas de depressão. Estudos em Psicologia (Natal), 16(3), 219-226.
Dancey, C. P., & Reid, J. (2013). Estatística sem matemática para psicologia. Porto Alegre, RS: Artmed.
Dessen, M. A. (2010). Estudando a família em desenvolvimento: Desafios conceituais e teóricos. Psicologia: Ciência e Profissão, 30, 202-219.
Ferster, C. B., Culbertson, S., & Boren, C. P. (1977). Princípios do comportamento. (M. I. R. Silva, M. A. C. Rodrigues, & M. B. L. Pardo, Trad.). São Paulo, SP: Hucitec.
Girgus, J. S., & Yang, K. (2015). Gender and depression. Current Opinion in Psychology, 4, 53-60. doi:10.1016/j.copsyc.2015.01.019
Gonçalves, M., Baptista, M. N., & Farcas, D. (2016). IPSF: análise da estrutura interna em uma amostra de jovens adultos portugueses. Avaliação Psicológica, 15(1), 115-123. doi:10.15689/ap.2016.1501.12
Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal Of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26(1), 41-54. doi:10.1007/s10862-008-9102-
Howell, A. J., Digdon, N. L., & Buro, K. (2010). Mindfulness predicts sleep-related self-regulation and well-being. Personality and Individual Differences, 48(4), 419-424. doi:10.1016/j.paid.2009.11.009
Joormann, J., & Gotlib, I. H. (2010). Emotion regulation in depression: Relation to cognitive inhibition. Cognition Emotional, 24(2), 281-298. doi.org/10.1080/02699930903407948
Luby, J. L., Gaffrey, M. S., Tillman, R., Abril, L. M., & Belden, A. C. (2014). Trajectories of preschool disorders to full DSM depression at school age and early adolescence: Continuity of preschool depression. The American Journal of Psychiatric, 171(7), 768-776. doi:10.1176/appi.ajp.2014.13091198
Nelis, D., Quoidbach, J., Hansenne, M., & Mikolajczak, M. (2011). Measuring individual differences in emotion regulation: The Emotion Regulation Profile-Revised (ERP-R). Psychologica Belgica, 51(1), 49-91. doi:10.5334/pb-51-1-49
Noronha, A. P. P., & Baptista, M. N. (2016). Escala de Avaliação da Autorregulação Emocional – EARE. (Relatório técnico não publicado). Universidade São Francisco, Itatiba, SP.
Organização Mundial de Saúde [OMS] (2000). Classificação de Transtornos Mentais e de Comportamento da CID-10: Descrições clínicas e diretrizes diagnósticas. Porto Alegre, RS: Artes Médicas.
Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. New York, NY: Oford University Press/Washington, DC: APA
Porro, M.L., Andres, M.L. & Rodriguez-Espinola, S. (2012). Regulación emocional y cáncer: utilización diferencial de la expresión y supresión emocional en pacientes oncológicos. Avances en Psicología Latinoamericana, 30(2), 341-355.
Rigotto, D. M. (2006). Evidência de validade entre suporte familiar, suporte social e autoconceito. (Dissertação de mestrado). Universidade São Francisco, Itatiba, SP.
Santos, T. M. M. (2006). Evidência de Validade entre Percepção de Suporte Familiar e Traços de Personalidade. (Dissertação de mestrado). Universidade São Francisco, Itatiba, SP.
Thiengo, D. L., Cavalcante, M. T., & Lovisi, G. M. (2014). Prevalência de transtornos mentais entre crianças e adolescentes e fatores associados: Uma revisão sistemática. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 63(4), 360-372. doi.org/10.1590/0047-2085000000046
Weinberg, W. A.; Rutman, J.; Sullivan, L.; Penick, E. C., & Dietz, S. G. (1973). Depression in children referred to an education diagnostic center. Journal of Pediatrics, 83, 1065-1072.
Weiss, N. H., Gratz, K. L., & Lavender, J. M. (2015). Factor structure and initial validation of a multidimensional measure of difficulties in the regulation of positive emotions: The DERS-Positive. Behavior Modification, 39(3), 431-453. doi:10.1177/0145445514566504
World Health Organization [WHO] (2017). Depression. Recuperado de: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs369/en/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.