Learning strategies and emotional regulation in elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2018v9n3suplp90

Keywords:

cognitive strategies, metacognition, emotions, basic education.

Abstract

The aims of the present study were to characterize the use of learning and emotional regulation strategies of basic education Brazilian children, to examine whether there are differences in the major variables in relation to students´ sex, school year, and age, as well as to explore possible relationship between the variables. The sample consisted of 38 basic education students from public schools. No significant gender differences emerged in the scores of learning strategies and emotional regulation scales. The results revealed that students who were more advanced in school had lower means in the learning strategies scale than those who were in the middle of the Basic Education. Correlations tended to be positive and significant between cognitive, metacognitive and emotional regulation, but their magnitudes were predominantly weak.

Author Biographies

Adriana Cristina Boulhoça Suehiro, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

PhD in Psychology from the Stricto Sensu Graduate Program in Psychology at Universidade São Francisco, Post-doctorate in Education from the Faculty of Education at Unicamp. Professor at the Federal Universidade Federal do Recôncavo da Bahia  - Santo Antônio de Jesus.

Evely Boruchovitch, Universidade Estadual de Campinas

Ph.D in Education from the University of Southern, California. Professor at the Faculty of Education at the Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

Patrícia Waltz Schelini, Universidade Federal de São Carlos

PhD in Psychology from the Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Post-Doctorate from the Universidade do Minho  (Portugal). Professor at the Universidade Federal de São Carlos

References

Aldao, A. (2013). The future of emotion regulation research: Capturing context. Perspectives on Psychological Science, 8(2), 155-172. doi:10.1177/1745691612459518.

Baker, L., & Wigfield, A. (1999). Dimensions of children’s motivation for reading and their relations to reading activity and reading achievement. Reading Research Quarterly, 34(4), 452-477. doi:10.1598/RRQ.34.4.4.

Bortoletto, D., & Boruchovitch, E. (2013). Learning strategies and emotional regulation of pedagogy students. Paidéia, 23(55), 235-242. doi:10.1590/1982-43272355201311.

Boruchovitch, E. (1999). Estratégias de aprendizagem e desempenho escolar: Considerações para a prática educacional. Revista Psicologia: Reflexão e Crítica, 12(2), 361-375. doi:10.1590/S0102-79721999000200008.

Boruchovitch, E., & Bortoletto, D. (2010). Regulação emocional: Conceituação e instrumentos de medida. In A. A. A. Santos, F. F. Sisto, E. Boruchovitch, & E. Nascimento (Eds.), Perspectivas em Avaliação Psicológica (pp. 271-292). São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.

Boruchovitch, E., & Santos, A. A. A. (2006). Estratégias de aprendizagem: Conceituação e avaliação. In A. P. P. Noronha, F. F. Sisto, & A. A. A. Santos (Eds.), Facetas do fazer em avaliação psicológica (pp. 107-124). São Paulo, SP: Vetor.

Boruchovitch, E., Santos, A. A. A., Costa, E. R., Neves, E. R. C., Cruvinel, M., & Primi, R. (2006). A construção de uma escala de estratégias de aprendizagem para alunos do Ensino Fundamental. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 22(3), 297-304.

Boruchovitch, E., Schelini, P. W., & Santos, A. A. A. (2010). Metacognição: Conceituação e medidas. In A. A. A. Santos, F. F. Sisto, E. Boruchovitch, & E. Nascimento (Eds.), Perspectivas em Avaliação Psicológica (pp. 123-144). São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.

Carvalho, M. R. (2006). Estratégias metacognitivas de leitura utilizadas de 2ª a 4ª séries do Ensino Fundamental. (Dissertação de Mestrado). Universidade São Francisco, Itatiba- SP.

Costa, E. R. (2000). As estratégias de aprendizagem e a ansiedade de alunos do Ensino Fundamental: implicações para a prática educacional. (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas- SP.

Costa, E. R, & Boruchovitch, E (2004). Compreendendo as relações entre estratégias de aprendizagem e ansiedade de alunos do ensino fundamental de Campinas. Revista Psicologia Reflexão e Crítica, 17(1), 15-24. doi:10.1590/S0102-79722004000100004.

Cruvinel, M. (2003). Depressão infantil, rendimento escolar e estratégias de aprendizagem em alunos do Ensino Fundamental. (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas- SP.

Cruvinel, M, & Boruchovitch, E. (2011). Regulação emocional em crianças com e sem sintomas de depressão. Estudos de Psicologia, 16(3), 219-226. doi:10.1590/S1413-294X2011000300003.

Cruvinel, M., & Boruchovitch, E. (2010). Regulação Emocional de Estudantes: A construção de um instrumento qualitativo. Psicologia em Estudo (Maringá), 15(2), 537-545. doi:10.1590/S1413-73722010000300011.

Cruvinel, M., & Boruchovitch, E. (2008). Escala de Avaliação da Regulação Emocional para Estudantes do Ensino Fundamental – ERE-EF. Manuscrito não publicado. Universidade Estadual de Campinas, São Paulo.

Dancey, C. P., & Reidy, J. (2013). Estatística sem matemática para psicologia. 5a. ed. Porto Alegre, RS: Artmed.

Dansereau, D. F., Collins, K. W., MacDonald, B. A., Holley, C. D., Garland, J. C. Diekhoff, G. M., & Evans, S. H. (1979). Development and evaluation of an effective learning strategy. Journal of Educational Psychology, 79, 64-73.

Dembo, M. H. (1994). Applying educational psychology. New York, NY: Longman Publishing Group.

Duncan, T. G., & McKeachie, W. J. (2005). The making of the motivated strategies for learning questionnaire. Educational Psychologist, 40(2), 117-128. doi:10.1207/s15326985ep4002_6.

Dunn, K. E., Lo, W.-J., Mulvenon, S. W., & Sutcliffe, R. (2012). Revisiting the motivated strategies for learning questionnaire: A theoretical and statistical reevaluation of the metacognitive self-regulation and effort regulation subscales. Educational Psychological Measurement, 72(2), 312-331. doi:10.1177/0013164411413461

Felicori, C. M. (2017). Estratégias de aprendizagem, compreensão leitora e regulação emocional: Relações com o sucesso de estudantes no ingresso no Ensino Médio. (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas- SP.

Garner, R., & Alexander, P. A. (1989). Metacognition: Answered and unanswered questions. Educational Psychologist, 24(2), 143-158. doi:101207/sl15326985ep2402_2.

Gomes, M., & Boruchovitch, E. (2013). Motivação para ler e compreensão leitora no Ensino Fundamental-alguns fatores relacionados. In XI CONPE Congresso Nacional de Psicologia Escolar e Educacional (pp. 3-3). Uberlândia, MG: Universidade Federal de Uberlândia.

Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2(3), 271-299. doi:101037/1089-2680.2.3.271.

Gross, J. J., Richards, & J. M., John, O. P. (2006). Emotion regulation in everyday life. In D. K. Snyder, J. Simpson, & J. N. Hughes (Eds.), Emotion regulation in couples and families: Pathways to dysfunction and health (pp. 13-35). Washington, DC, US: American Psychological Association.

Hemphill, J. F. (2003). Interpreting the magnitudes of correlation coefficients. American Psychologist, 58(1), 78-79. doi:1037/0003-066X.58.1.78.

Izard, C. E. (2010). The many meanings/aspects of emotion: Definitions, functions, activation, and regulation. Emotion Review, 2(4), 363-370. doi:10.1177/1754073910374661.

Izard, C. E., Woodbum, E. M., Finlon, K. J., Krauthamer-Ewing, E. S., Grossman, S. R., & Seidenfeld, A. (2011). Emotion knowledge, emotion utilization, and emotion regulation. Emotion Review, 3(1), 44-52. doi:10.1177/1754073910380972.

Kopp, C. B. (1989). Regulation of distress and negative emotions: A developmental view. Developmental Psychology, 25(3), 343-354.
Linnenbrink-Garcia, L., & Pekrun, R. (2011). Students´ emotions and academic engagement: Introduction to the special issue. Contemporary Educational Psychology, 36, 1-3. doi:10.1016/j.cedpsych.2010.11.004.

Mega, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2013). What makes a good student? How emotions, self-regulated learning and motivation contribute to academic achievement? Journal of Educational Psychology, 1, 1-11.

Metallidou, P., & Vlachou, A. (2007). Motivational beliefs, cognitive engagement, and achievement in language and mathematics in elementary school children. International Journal of Psychology, 42(1), 2-15. doi:10.1080/00207590500411179.

Mok, M. M. C., Ma, H. S., Lui, F. Y. F., & So, E. Y. P. (2005). Multilevel analysis of primary students' perception and deployment of self-learning strategies. Educational Psychology, 25(1), 129-148.

Monteiro, V., & Mata, L. (2001). Motivação para a leitura em crianças do 1º, 2º, 3º e 4 anos de escolaridade. Infância e Educação – Investigação e Práticas, 3, 49-68.

Nisbett, J., & Schucksmith, J. (1986). Learning Strategies. Londres, UK: Routledge and Keagan Paul.

Oliveira, K. L. (2008). Escala de estratégias de aprendizagem para o Ensino Fundamental: análise de suas propriedades psicométricas. (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas- SP.

Oliveira, K. L., Boruchovitch, E., & Santos, A. A. A. (2010). Escala de avaliação de estratégias de aprendizagem para o ensino fundamental – EAVAP - EF Manual. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.

Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A. C., Barchfeld, P., & Perry, R. P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36, 36-48. doi:10.1016/j.cedpsych.2010.10.002.

Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37, 91–105. doi:10.1207/S15326985EP3702_4.

Perassinoto, M. G. M. (2011). Estratégias de Aprendizagem no Ensino Fundamental: Relações com Regulação Emocional, Motivação e Rendimento Escolar. (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas- SP.

Pozo, J. I. (1996). Estratégias de Aprendizagem. In C. Coll, J. Palácios, & A. Marchesi (Eds.), Desenvolvimento psicológico e educação: Psicologia da educação (pp. 176-197). Porto Alegre, RS: Artes Médicas.

Pressley, M., Borkowski, J. G., & Schneider, W. (1989). Good information processing: What it is and how education can promote it. Journal of Educational Research, 13(8), 857-867.

Rufini, S. E., Bzuneck, J. A., & Oliveira, K. L. (2012). Qualidade da Motivação em Estudantes do Ensino Fundamental. Paidéia, 22(51), 53-62. doi:10.1590/S0103-863X2012000100007.

Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (2008). Motivation and self-regulated learning. Theory, research and applications. New York, NY: Lawrence Erlbaum Associates.

Suehiro, A. C. B., & Boruchovitch, E. (2016). Hábitos e estratégias para a realização da lição de casa e variáveis demográficas em estudantes do Ensino Fundamental II. Psico (Porto Alegre), 47(2), 132-139. doi:10.15448/1980-8623.2016.2.22729.

Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of a definition. Monographs for the Society for Research in Child Development, 59, 25-52.

Tobias, S. (1985). Test anxiety: interference, defective skills, and cognitive capacity. Educational Psychologist, 20(3), 133-142. doi:10.1207/s15326985ep2003_3.

Weinstein, C. E., Acee, T. W., & Jung, J. (2011). Self-regulation and learning strategies. New Directions for Teaching and Learning, 126, 45-53. doi:10.1002/tl.443.

Weinstein, C. E., & Mayer, R. E. (1985). The teaching of learning strategies. In M. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (p.315-327). New York, NY: Macmillan.

Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1986). Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23(4), 614-628. doi:10.3102/00028312023004614.

Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2011). Self-regulated learning and performance: an introduction and an overview. In B. J. Zimmerman, & D. H. Schunk (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance (pp-1-12). New York, NY: Routledge Taylor & Francis Group.

Published

2018-10-07

How to Cite

Suehiro, A. C. B., Boruchovitch, E., & Schelini, P. W. (2018). Learning strategies and emotional regulation in elementary school. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 9(3supl), 90–111. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2018v9n3suplp90

Issue

Section

Original Articles