Psychological well-being and buddhist meditation: an associative study

Authors

  • Guilherme Gonçalves Votto Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
  • Hudson Cristiano Wander de Carvalho Universidade Federal de Pelotas - UFPel

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n3p60

Keywords:

meditation, buddhism, psychology.

Abstract

Buddhist meditation is widely studied mainly because of the benefits perceived by meditators. Although, when the subject is psychological well-being compared to the practice of Buddhist meditation literature is still little. The study verified the association between psychological well-being and indicators of involvement with meditation (time, frequency and meanings of practice for the life of the meditator) in two Vajrayana Buddhist meditation centers. 50 meditators (A= 41,2 years, SD =13,7), over 18 years of age and practicing for at least one full month, were evaluated. Data was collected through three self-report instruments, and subjected to descriptive analyzes. A positive relationship between the time of meditation and the self-acceptance domain of the well-being instrument was perceived, indicating that the years of meditative practice seem to be related to a greater self-knowledge and a greater positive attitude toward oneself.

 

Author Biographies

Guilherme Gonçalves Votto, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Master's student of the Graduate Program in Psychology at UFSC.

Hudson Cristiano Wander de Carvalho, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

PhD by the Graduate Program in Psychiatry and Medical Psychology at UNIFESP and post-doctorate in Medicine and Health Sciences by PUCRS. Adjunct professor at UFPel.

References

Aveline, R. (2011). As transformações históricas do budismo e suas implicações ético-sociais (Tese de Doutorado). Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo

Brazier, A., Mulkins, A., & Verhoef, M. (2006). Evaluating a yogic breathing and meditation intervention for individuals living with HIV/AIDS. American Journal of Health Promotion, 20(3), 192-195. doi:10.4278/0890-1171-20.3.192

Canever, V. (2015). Contribuição do budismo para a autoconstrução do ser humano na perspectiva de uma educação para a inteireza. (Dissertação de Mestrado). Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Cardoso, R., Souza, E., Camano, L., & Roberto, L. J. (2004). Meditation in health: An operational definition. Brain Research Protocols, 14(1), 58-60. doi:10.1016/j.brainresprot.2004.09.002
Chödron, T. (2006). O que é Budismo: Prefácio de Sua Santidade, o XIV Dalai Lama (4. ed.). Rio de Janeiro, RJ: Nova Era.

Ekman, P., Davidson, R. J., Ricard, M., & Wallace, B. A. (2005). Buddhist and psychological perspectives on emotions and well-being. Current Directions in Psychological Science, 14(2), 59-63. doi:10.1111/j.0963-7214.2005.00335.x

Gouveia, A. M. (2016). O filosofar budista: Breves reflexões sobre o fazer filosófico e as suas motivações. Kriterion: Revista de Filosofia, 57(133), 189-205. doi:10.1590/0100 512X2016N13309anp

Lazar, S. W., Kerr, C. E., Wasserman, R. H., Gray, J. R., Greve, D. N., Treadway, M. T., … Fischl, B. (2005). Meditation experience is associated with increased cortical thickness. Neuroreport, 16(17), 1893–1897.

Lutz, A., Greischar, L. L., Rawlings, N. B., Ricard, M., & Davidson, R. J. (2004). Long-term meditators self-induce high-amplitude gamma synchrony during mental practice. Proceedings of the National Academy of Sciences, 101(46), 16369-16373. doi:10.1073/pnas.0407401101

Machado, W. L., & Bandeira, D., R. (2012). Bem-estar psicológico: Definição, avaliação e principais correlatos. Estudos de Psicologia (Campinas), 29(4), 587-595. doi:10.1590/S0103-166X2012000400013

Machado, W. L. (2010). Escala de bem-estar psicológico: Adaptação para o português brasileiro e evidências de validade. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Machado, W. L., Bandeira, D., R., & Pawlowski, J. (2013). Validação da Psychological Well-being Scale em uma amostra de estudantes universitários. Avaliação Psicológica, 12(2), 263-272.

Menezes, C. B. (2009). Por que meditar? A relação entre o tempo de prática de meditação, o bem-estar psicológico e os traços de personalidade. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre).

Menezes, C., B., & Dell’Aglio, D. D., & Bizarro, L. (2011). Meditação, bem-estar e a ciência psicológica: Revisão de estudos empíricos. Interação Psicologia, 15(2), 239-248. doi:10.5380/psi.v15i2.20249

Menezes, C., B., & Dell’Aglio, D. D. (2009a). Os efeitos da meditação à luz da investigação científica em Psicologia: Revisão de literatura. Psicologia: Ciência e Profissão, 29(2), 276-289. doi:10.1590/S1414-98932009000200006

Menezes, C., B., & Dell’Aglio, D. D. (2009b). Por que meditar? A experiência subjetiva da prática de meditação. Psicologia em Estudo, 14(3), 565-573. doi:10.1590/S1413-73722009000300018
Paschoal, T. (2008). Bem-estar no trabalho: Relações com suporte organizacional, prioridades axiológicas e oportunidades de alcance de valores pessoais no trabalho. (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília.

Ricard, M. (2007). Felicidade: A prática do bem-estar. São Paulo, SP: Palas Athena.

Rinpoche, C. T. (2012). O caminho budista: Uma breve introdução. Três Coroas, RS: Makara.

Ryff, C.D., & Keyes, C. L. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 719-727. doi:10.1037//0022-3514.69.4.719

Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2008). Know thyself and become what you are: A eudaimonic approach to psychological well-being. Journal of Happiness Studies, 9, 13-39. doi:10.1007/s10902-006-9019-0

Stroppa, A., & Moreira, A. A. (2008). A Religiosidade e saúde. In M. I. Salgado, & G. Freire (Eds.), Saúde e espiritualidade: Uma nova visão da medicina (pp. 427-443). Belo Horizonte, MG: Inede.

Usarski, F. (2008). Declínio do budismo "amarelo" no Brasil. Tempo Social, 20(2), 133-153. doi:10.1590/S0103-20702008000200007

Walsh, R., & Shapiro, S., L. (2006). The meeting of meditative disciplines and western psychology: A mutually enriching dialogue. American Psychologist, 61, 227-239. doi:10.1037/0003-066X.61.3.227

Published

2019-12-24

How to Cite

Votto, G. G., & Carvalho, H. C. W. de. (2019). Psychological well-being and buddhist meditation: an associative study. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 10(3), 60–75. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n3p60

Issue

Section

Original Articles