Intervention in vocational guidance in students of Brazilian public schools: a narrative review
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2018v9n3p123Keywords:
Professional orientation, intervention, studentsAbstract
Intervention programs in Vocational Guidance in public schools can provide opportunities for students to discuss society, the world of work and the meanings of professional choice, which would possibly prepare them for a more critical and conscious entry into the world of work. Thus, this study aimed to conduct a narrative review of national articles aimed at intervention groups in vocational guidance. To do so, the keywords "orientação profissional" and "orientação vocacional" were searched in two databases (Pepsic and Scielo). The selection criterion for the analysis of the articles was that they contained interventions in vocational guidance in students enrolled in the regular teaching of public schools. Only three articles were found in the databases researched, showing that there is a need for more research, theories and models that correspond to the reality of public schools, since such research could point out new directions to be taken by the OP.
Downloads
References
Aguiar, F. H. R., & Conceição, M. I. G. (2008). A orientação vocacional na perspectiva neo-reichiana: Contribuições do grounding. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 9(1), 115-128. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v9n1/v9n1a10.pdf.
Aguiar, F. H. R., & Conceição, M. I. G. (2012). Análise da produção científica em orientação profissional: Tendências e velhos problemas. Psico-USF, 17(1), 97-107. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712012000100011
Ambiel, R. A. M. (2014). Adaptabilidade de carreira: uma abordagem histórica de conceitos, modelos e teorias. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 15(1), 15-24. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v15n1/04.pdf.
Ambiel, R. A. M., Lamas, K. C. A., & Melo-Silva, L. L. (2016). Avaliação dos interesses profissionais no Brasil: Revisão da produção científica. Avaliação Psicológica, 15(nº especial), 1-9. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/avp/v15nspe/v15nspea02.pdf.
Ambiel, R. A. M., & Polli, M. F. (2011). Análise da produção científica brasileira sobre avaliação psicológica em orientação profissional. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 2(1), 103-121. http://dx.doi.org/10.5433/2236-6407.2011v2n1p103
Bastos, J. C. (2005). Efetivação de escolhas profissionais de jovens oriundos do ensino público: Um olhar sobre suas trajetórias. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 6(2), 31-43. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v6n2/v6n2a04.pdf.
Becker, A. P. S., Bobato, S. T., & Schulz, M. J. L. C. (2012). Meu lugar no mundo: Relato de experiência com jovens em orientação profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 13(2), 253-263. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v13n2/12.pdf.
Bock, S. D. (2002). Orientação profissional: A abordagem sócio-histórica. Cortez Editora.
Canedo, I. R. (1997). Contribuições da Gestalt-Terapia para o referencial teórico da Orientação Profissional. Revista da ABOP, 1(1), 59-67. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rabop/v1n1/v1n1a05.pdf.
Faht, B. H. (2011). Fatores que influenciam a escolha profissional do jovem universitário e sua visão a respeito da orientação profissional. (Dissertação de mestrado). Univali: Itajaí/SC.
Godoy, S., & Noronha, A. P. P. (2010). Estudo correlacional entre a Escala de Aconselhamento Profissional (EAP) e o Inventário Fatorial de Personalidade (IFP). Estudos e Pesquisas em Psicologia, 10(3), 848-864. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epp/v10n3/v10n3a13.pdf.
Lassance, M. C., & Sparta, M. (2003). A orientação profissional e as transformações no mundo do trabalho. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 4(1/2), 13-19. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v4n1-2/v4n1-2a03.pdf.
Melo-Silva, L. L., Leal, M. S., & Fracalozzi, N. M. N. (2010). Produção científica em congressos brasileiros de orientação vocacional e profissional: Período 1999-2009. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 11(1), 107-120. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v11n1/v11n1a11.pdf.
Noronha, A. P. P., & Ambiel, R. A. M. (2006). Orientação profissional e vocacional: Análise da produção científica. Psico-USF, 11(1), 75-84. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712006000100009
Noronha, A. P. P., Ventura, C. D., Cecilio-Fernandes, D., Nery, J. C. S., Bueno, J. D. P., Luca, L., & Silva, M. A. P. (2014). Análise de Produções da Revista Brasileira de Orientação Profissional. Psico, 45(1), 26-34. http://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2014.1.12416
Oliveira, M. R., & Neiva, K. M. C. (2013). Orientação vocacional/profissional: Avaliação de um projeto piloto para estudantes da educação profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 14(1), 133-143. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v14n1/13.pdf.
Pocinho, M. D., Correia, A., Carvalho, R. G., & Silva, C. (2010). Influência do gênero, da família e dos serviços de psicologia e orientação na tomada de decisão de carreira. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 11(2), 201-212. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v11n2/v11n2a05.pdf.
Primi, R., Moggi, M. A., & Casellato, E. O. (2004). Estudo correlacional do inventário de busca auto dirigida (self-directed search) com o IFP. Psicologia Escolar e Educacional, 8(1), 47-54. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pee/v8n1/v8n1a06.pdf.
Ribeiro, M. A. (2003). Demandas em orientação profissional: Um estudo exploratório em escolas públicas. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 4(1/2), 141-151. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v4n1-2/v4n1-2a12.pdf.
Ribeiro, M. A., & Melo-Silva, L. L. (2011). Compêndio de orientação profissional e de carreira: Perspectivas históricas e enfoques teóricos clássicos e modernos. (Vol. 1). São Paulo, SP: Vetor.
Rueda, F. J. M. (2009). Produção científica da Revista Brasileira de Orientação Profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 10(2), 129-139. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v10n2/v10n2a13.pdf.
Silva, J. E., Fuzaro, C. M., & Pacheco, M. M. D. R. (2016). A escolha profissional para adolescentes: Panorama de estudos e pesquisas. Revista Magistro, 1(13), 170-185. Recuperado de http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/magistro/article/view/3092/2081.
Silva, C. D., Vieira, N. G. C., Cardoso, H. F., & Campos, D. C. (2015). Orientação profissional em cursinhos populares: Uma revisão acerca dos estudos brasileiros. Revista Sul Americana de Psicologia, 3(1), 138-155. Recuperado de http://www.revista.unisal.br/am/index.php/psico/article/view/57/77.
Sparta, M. O. (2003). O desenvolvimento da orientação profissional no Brasil. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 4(1), 1-11. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v4n1-2/v4n1-2a02.pdf.
Souza, L. G. S., Menandro, M. C. S., Bortollo, M., & Rolke, R. K. (2009). Oficina de orientação profissional em uma escola pública: Uma abordagem psicossocial. Psicologia Ciência e Profissão, 29(2), 416-427. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pcp/v29n2/v29n2a16.pdf.
Teixeira, M. A. P., Lassance, M. C. P., Silva, B. M. B., & Bardagi, M. P. (2007). Produção científica em orientação profissional: Uma análise na revista brasileira de orientação profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 8(2), 25-40. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v8n2/v8n2a04.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.