Contributions of psychology to an environmental education project
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2020v11n2p230Keywords:
environmental psychology, environmental education, behavior analysis, interdisciplinarityAbstract
The extension project "Ecological education, regional development, and global citizenship: preserving urban streams in the metropolitan region of Maringá" is an interdisciplinary project which aims to raise both current and future citizen's awareness towards the preservation of urban streams and valley bottoms. The implementation of the project consisted of scientific exhibitions at schools in the metropolitan region of Maringá and shared participation with various areas of expertise, such as biology, psychology, geography, and performing arts. Psychology then analyzed the effectiveness of the activities carried out at the schools and indicated that the proposal for environmental education was more focused on the behavioral dimension of “saying” than “doing”. This psychological analysis suggested some alterations to the project so that students not only said about environmental preservation, but also emitted behaviors considered pro-environmental.
Downloads
References
Abib, J. A. D. (2007). Comportamento e mundo. In J. A. D. Abib, Comportamento e sensibilidade: Vida, prazer e ética (pp. 16-19). Santo André: Esetec.
Abreu, J. L. C. (1990). Controle dos resíduos sólidos com envolvimento de população de baixa renda. Revista de Saúde Pública, 24(5), 398-406. doi:10.1590/S0034-89101990000500008
Agência FAPESP. (2019). Agências de fomento à pesquisa debatem critérios para o financiamento de projetos. Disponível em: <http://agencia.fapesp.br/agencias-de-fomento-a-pesquisa-debatem-criterios-para-o-financiamento-de-projetos/30407/>. Acesso em: 25 de junho de 2019.
Brino, A. L. F., & De Rose, J. C. (2006). Correspondência entre auto-relatos e desempenhos acadêmicos antecedentes em crianças com história de fracasso escolar. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, 2(1), 67-77. doi:10.18542/rebac.v2i1.803
Cozby, P. C. (2003). Observação do comportamento. In P. C. Cozby, Métodos de pesquisa em ciências do comportamento (pp. 123-140). São Paulo, SP: Atlas.
Dal Ben, R., & Melo, C. M. (2016). Análise do comportamento e sustentabilidade: Revisão dos artigos publicados no Behavior and social Issues de 2005 a 2016. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, 12(2), 86-94. doi:10.18542/rebac.v12i2.4401
Frazer, P., & Leslie, J. (2014). Feedback and goal-setting interventions to reduce electricity use in the real world. Behavior and Social Issues, 23, 20-34. doi:10.5210/bsi.v23i0.4324
Keller, J. J. (1991). The recycling solution: How I increased recycling on Dilworth Road. Journal of Applied Behavior Analysis, 24, 617-619. doi:10.1901/jaba.1991.24-617
Pombo, O. (2005). Interdisciplinaridade e integração dos saberes. Liinc em Revista, 1(1), 3-15. doi:10.18617/liinc.v1i1.186
Programa Universidade Sem Fronteiras. (2018). Educação ecológica, desenvolvimento regional e cidadania global: A conservação de riachos urbanos da região metropolitana de Maringá. Maringá, PR: Universidade Estadual de Maringá.
Ramos-Cerqueira. (1994). Interdisciplinaridade e psicologia na área da saúde. Temas em Psicologia, 2(3), 37-41.
Ricci, L. S. V., & Pereira, M. E. M. (2006). Uma análise da relação entre o dizer e o fazer do professor. Psicologia da Educação, 23, 27-55.
Romice, O. (2005). Conhecimento, interdisciplinaridade e psicologia ambiental. Psicologia USP, 16(1/2), 167-178.
Skinner, B. F. (1974). About behaviorism. New York, NY: Alfred A. Knopf, Inc.
Steg, L., & Vlek, C. (2009). Encouraging pro-environmental behaviour: An integrative review and research agenda. Journal of Environmental Psychology, 29, 309-317. doi:10.1016/j.jenvp.2008.10.004
Universidade Estadual de Maringá. (2017). Se todos camPEArem (Capacitação e Ação Motivada à Preservação, Educação Ambiental e Recuperação de Ecossistemas aquáticos), a conservação acontece [Formulário de atividade de extensão]. Maringá, PR.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.