Bender test (B-SPG) and HFD-escala Sisto: Validity by contrasting groups

Authors

  • Daniel Bartholomeu UNISAL
  • Juliana Francisca Cecato Faculdade de Medicina de Jundiaí
  • José Maria Montiel Anhanguera Educacional
  • Afonso Antonio Machado UNESP - Rio Claro
  • Fermino Fernandes Sisto Universidade São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2012v3n2p241

Keywords:

psychological assessment, Bender test, human figure drawing, psychodiagnostic, human development

Abstract

This study investigated validity evidences by contrasting groups for the Bender (B-SPG) and DFH-Escala Sisto. The instruments were administered to 244 pupils, being 50.4% boys and all of them aged from seven to 10 years, with an average of eight years (DP=1,08) attending from first to fourth grades of the basic education of a public school in the state of São Paulo. The tests were collectively administered and the slides of the Bender test were projected in the blackboard to be copied by the children. Differences between the extreme groups of the DFH in relation to the Bender scores were evidenced in all the studied situations. It was concluded that the Gestaltic Test furnishes an estimative of the intellectual capacities of children and differentiates those with bigger scores in the DFH from those less scored.

Author Biographies

Daniel Bartholomeu, UNISAL

Daniel Bartholomeu é psicólogo, mestre e doutor em avaliação psicológica pela Universidade São Francisco. É colaborador do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Psicologia do Esporte (NEPESPE) e do Laboratório de Avaliação Psicológica e Educacional (LabAPE). Atua como docente na Faculdade Anhanguera de Jundiaí e no Centro Universitário Salesiano de Americana onde coordena o Laboratório de Psicodiagnóstico e Neurociências Cognitivas (LAPENC).

Juliana Francisca Cecato, Faculdade de Medicina de Jundiaí

Juliana F. Cecato – Bióloga, discente do curso de Psicologia – Anhanguera Educacional, mestranda do Programa de Pós Graduação - Faculdade de Medicina de Jundiaí.

José Maria Montiel, Anhanguera Educacional

José Maria Montiel - Psicólogo, especialista em Diagnóstico e Triagem, Mestre e Doutor em Avaliação Psicológica em Contextos de Saúde Mental – Universidade São Francisco. Programa de Pós-Graduação e membro do Núcleo de Pesquisa do Instituto de Pesquisas Aplicadas e Desenvolvimento Educacional (IPADE) - Anhanguera Educacional. Pesquisador colaborador do Laboratório de Psicodiagnóstico e Neurociências Cognitivas (LAPENC) UNISAL.

Afonso Antonio Machado, UNESP - Rio Claro

Afonso Antonio Machado - formado pela PUC em Educação Física, tendo realizado seu doutorado e mestrado em Educação, pela Universidade Estadual de Campinas. É livre docente pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. É colaborador do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Psicologia do Esporte (NEPESPE). Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Neto (UNESP – Rio Claro), onde ministra aulas na graduação e pós-graduação.

Fermino Fernandes Sisto, Universidade São Francisco

Fermino Fernandes Sisto é doutor pela Universidad Complutense de Madrid, Livre docente pela Unicamp e docente do Programa de Pós Graduação Strictu Sensu da Universidade São Francisco. Coordenador do Laboratório de Avaliação Psicológica e Educacional.

Published

2013-02-12

How to Cite

Bartholomeu, D., Cecato, J. F., Montiel, J. M., Machado, A. A., & Sisto, F. F. (2013). Bender test (B-SPG) and HFD-escala Sisto: Validity by contrasting groups. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 3(2), 241–257. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2012v3n2p241

Issue

Section

Original Articles