Education in the state of Ceará: an analysis of the qualification of teachers in the early years of public elementary schoo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-627X.2022v10n2p5

Keywords:

Education, Qualification, Teachers, Ceará, IQDC

Abstract

Education is an indispensable instrument and a driver of the social transformation of society. Thus, the Human Capital Theory (TCH), which, in the economic sphere, is the basis for the Economics of Education, clearly emphasizes the relevance of education as an investment, contributing to the economic growth of countries, and the increase in wages and salaries worker productivity, in addition to raising their skills and abilities. It was consecrated and strengthened by the authors Theodore William Schultz, Gary Stanley Becker and Jacob Mincer. For the school system to function well and for students to learn, an essential mechanism is the qualification of teachers. In this sense, the objective of this research is to evaluate the qualification of teachers in the state of Ceará, by estimating a Teacher Qualification Index of Ceará (IQDC) for the early years of public elementary school, using data from the 2017 School Census and the Factor Analysis methodology. The results revealed an insufficiency in the training of teachers at this level of education, considering that more than half of the municipalities are classified as low (64.13% of the municipalities) and how this may be jeopardizing the spread of a public education of quality. In addition, 13,04% of the municipalities are classified as high and 22,83% as medium.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Larissa Bezerra Batista, Universidade Federal do Rio Grande do Norte -UFRN

Master's student in Economics at the Graduate Program in Economics of the Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Rogério Moreira de Siqueira, Universidade Regional do Cariri - URCA

PhD student in Economics from the Graduate Program in Economics at the Universidade Federal do Ceará. Professor at the Universidade Regional do Cariri.

Christiane Luci Bezerra Alves, Universidade Regional do Cariri - URCA

PhD in Development and Environment from the Universidade Federal do Ceará. Professor at the Universidade Regional do Cariri - URCA.

References

ACEVEDO, M. C.; MONTES GUTIÉRREZ, I. C.; VÁSQUEZ MAYA, J. J.; VILLEGAS GONZÁLEZ , M. N.; MEJÍA, T. Capital humano: una mirada desde la educación y la experiencia laboral. Cuadernos de Investigación, Medellín, v. 56, p. 3-36, abr. 2007.

ALBERNAZ, A.; FERREIRA, F. H. G.; FRANCO, C. Qualidade e equidade no ensino fundamental brasileiro. Revista Pesquisa e Planejamento Econômico, Rio de Janeiro, v. 32, n. 3, p. 453-476, dez. 2002.

ALMEIDA, M. M. N. Formação docente: um estudo sobre a percepção dos docentes da área técnica no Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Amapá – Campus Santana sobre a formação pedagógica. 2016. 80 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2016.

ANDRADE, R. Teoria do Capital Humano e a qualidade da educação nos estados brasileiros. 2010. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Economia) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

ARAUJO, W. O.; COELHO, C. J. Análise de Componentes Principais (PCA). Centro Universitário de Anápolis, Anápolis, 2009. Disponível em: http://www.unievangelica.edu.br/gc/imagens/file/mestrados/artigos/RTINF_003092.pdf. Acesso em: 29 dez. 2017.

ATLAS DO DESENVOLVIMENTO HUMANO NO BRASIL. Base de dados. In: PNUD, IPEA, Fundação João Pinheiro. 2013. Disponível em: http://www.atlasbrasil.org.br/2013/. Acesso em: 18 nov. 2018.

BATISTELA, A. C. Das políticas educacionais à economia da educação. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 11., 2013, Curitiba: Anais eletrônicos... Curitiba: PUCPR, 2013. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/ANAIS2013/pdf/9574_5285.pdf. Acesso em: 20 dez. 2017.

BAYER, F. F. A. O capital humano e a economia do conhecimento – o caso da federalização da Universidade Regional de Blumenau (FURB). 2011. 65 f. Monografia (Graduação em Economia) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.

BECKER, G. S. Investment in human capital: a theoretical analysis. Journal of Political Economy, Chicago, v. 70, n. 5, p. 9-49, out. 1962.

BRASIL. Ministério Da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15548-d-c-n-educacao-basica-nova-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 19 dez. 2017.

CABRAL, A.; SILVA, C. L. M.; SILVA, L. F. L. Teoria do capital humano, educação, desenvolvimento econômico e suas implicações na formação de professores. Revista Principia, João Pessoa, n. 32, p. 35-41, dez. 2016.

CARVALHO, F. R. D. Análise Fatorial. 2013. 61 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Universidade de Coimbra, Coimbra, 2013.

CENTRO DE LIDERANÇA PÚBLICA (CLP). Índice de Oportunidades da Educação Brasileira. 2015. Disponível em: http://www.ioeb.org.br/arquivos/metodologia-ioeb.pdf. Acesso em: 27 dez. 2017.

CHAVES, A. L. L. Determinação dos rendimentos na Região Metropolitana de Porto Alegre: uma verificação empírica da Teoria do Capital Humano. Revista Ensaios FEE, Porto Alegre, v. 23, p. 399-420, 2002. Número especial

DESIDÉRIO, A. M. Notas sobre a importância da educação no desenvolvimento econômico brasileiro. 2016. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Economia) – Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Foz do Iguaçu, 2016.

ELIAS, A. F. D. M. R. Desdobramentos da Teoria do Capital Humano sobre a experiência educacional: a biopolítica do Banco Mundial. In: SEMINÁRIO SOBRE ECONOMIA MINEIRA, 17., 2016, Diamantina. Anais... Belo Horizonte: UFMG/CEDEPLAR, 2016. p. 374-399.

EMEDIATO, C. A. Educação e transformação social. Revista Análise social, Lisboa, v. 14, n. 54, p. 207-217, 1978.

FARIAS, D. L.; ROSÁRIO, K. K. L. Análise multivariada e identificação dos padrões de desflorestamento no município de Altamira - PA, 2000 a 2012. In: CONGRESSO AMAZÔNICO DE MEIO AMBIENTE E ENERGIAS RENOVÁVEIS, 2., 2016, Belém. Anais ... Belém: UFRA, 2016. Disponível em: https://even3storage.blob.core.windows.net/processos/artigo_camaer.162da49c55ad4d599112.pdf. Acesso em: 30 abr. 2018.

FÁVERO, L. P.; BELFIORE, P. P.; SILVA, F. L.; CHAN, B. L. Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

FRIGOTTO, G. Capital humano. In: PEREIRA, I. B.; LIMA, J. C. F. Dicionário da educação profissional em saúde. 2. ed. Rio de Janeiro: EPSJV, 2008.

HAIR, J. F.; ANDERSON, R.E.; TATHAN, R. L.; BLACK, W. C. Análise multivariada de dados. 5. ed. Porto Alegre: Bookman Companhia Editorial, 2005.

HAIR, J. F.; ANDERSON, R.E.; TATHAN, R. L.; BLACK, W. C. Análise multivariada de dados. 6. ed. Porto Alegre: Bookman Companhia Editorial, 2009.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Demográfico. Rio de Janeiro: IBGE, 2010.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE).Estimativas de população. Rio de Janeiro: IBGE, 2017a.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE).Produto Interno Bruto dos Municípios: 2010-2015. Rio de Janeiro: IBGE, 2017b.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua - PNAD Contínua. 2018. Disponível em: https://www.ibge.gov.br. Acesso em: 14 jun. 2019.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Produto Interno Bruto dos Municípios: 2010-2015. Rio de Janeiro: IBGE, 2017b.

INSTITUTO DE PESQUISA E ESTRATÉGIA ECONÔMICA DO CEARÁ (IPECE). Caracterização Territorial. 2015. Disponível em: http://www2.ipece.ce.gov.br/publicacoes/ceara_em_numeros/2015/territorial/01_Caracteristicas_Geograficas.pdf>. Acesso em: 26 dez. 2017.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Microdados – Censo Escolar 2017. 2018. Disponível em: <http://inep.gov.br/microdados. Acesso em: 10 jan. 2019.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Indicadores educacionais. 2017. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/indicadores-educacionais. Acesso em: 14 jun. 2019.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE).Dicionário de indicadores educacionais – Fórmulas de cálculo. 2004. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484154/Dicion%C3%A1rio+de+Indicadores+Educacionais+f%C3%B3rmulas+de+c%C3%A1lculo/bf7eac55-d33b-42a7-8d54-2d70fa4e24a3?version=1.2. Acesso em: 14 jun. 2019.

KELNIAR, V. C.; LOPES, J. L.; PONTILI, R. M. A Teoria do Capital Humano: revisitando conceitos. In: ENCONTRO DE PRODUÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA, 8., 2013, Campo Mourão. Anais eletrônicos... Campo Mourão: UNESPAR/FECILCAM, 2013. Disponível em: http://www.fecilcam.br/nupem/anais_viii_epct/PDF/TRABALHOS-COMPLETO/Anais-CSA/ECONOMICAS/05-Vckelniartrabalhocompleto.pdf. Acesso em: 19 fev. 2018.

KRASNIQI, F. X.; TOPXHIU, R. M. The Importance of Investment in Human Capital: Becker, Schultz and Heckman. Journal of Knowledge Management, Economics and Information Technology, [S.l], v. 6, n. 4, p. 1-18, ago. 2016.

LINS, L. M.; ARBIX, G. Educação, qualificação, produtividade e crescimento econômico: a harmonia colocada em questão. In: CIRCUITO DE DEBATES ACADÊMICOS, 1., 2011, Brasília. Anais... Brasília: IPEA, 2011.

MARQUES, A. F. Aplicação da análise multivariada na infraestrutura e no desempenho das escolas públicas do Ensino Fundamental e Médio pertencentes ao Núcleo Regional de Educação de Paranavaí. Revista Acta Scientiarum: Technology, Maringá, v. 32, n. 1, p. 75-81, 2010.

MELÉNDEZ, B. A. T. La Teoría del Capital Humano llevada a la práctica en las ciudades de aprendizaje. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, Ciudad Juarez, v. 26, n. 51. p. 45-56, jan./jun. 2017.

MELO, C. O. de; PARRÉ, J. L. Índice de desenvolvimento rural dos municípios paranaenses: determinantes e hierarquização. Revista de Economia e Sociologia Rural, Brasília, v. 45, n. 2, p. 329-365, abr./jun. 2007.

MINCER, J. Education, experience, and the distribution of earnings and employment: an overview. In: JUSTER, F. T. (ed.). Education, income, and human behavior. Cambridge: NBER, 1975.

MINCER, J. Human capital and economic growth. National Bureau of Economic Research, 1981.

MONTEIRO, L. N. S. Qualificação docente: contextos e perspectivas educacionais. Cadernos da FUCAMP, Belo Horizonte, v. 17, n. 30, p. 96-111, 2018.

MORAIS, G. S.; SOBREIRA, D. B.; LIMA, J. E. Padrão e determinantes da estrutura urbana das microrregiões brasileiras. In: CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE ECONOMIA, ADMINISTRAÇÃO E SOCIOLOGIA RURAL, 54., 2016, Maceió. Anais... Maceió: UFAL, 2016.

MOURA, Y. R. S.; GOMES, O. P.; BARROS, F. L. A. Análise tecnológica no uso da água do Rio Cariús para a agricultura irrigada do município de Cariús - CE. In: LATIN AMERICAN AND CARIBBEAN REGIONAL SCIENCE ASSOCIATION CONGRESS e ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ESTUDOS REGIONAIS E URBANOS, 1., 15., 2017, São Paulo. Anais eletrônicos... São Paulo: USP, 2017. Disponível em: http://sisconev.com.br/Uploads/ENABER17/Trab015700362620170629_000000.pdf. Acesso em: 4 jun. 2018.

OLIVEIRA, C, T. Financiamento público da educação básica no Brasil: uma análise do FUNDEB. 2015. 43 f. Monografia (Graduação em Economia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

PIERI, R. G.; SANTOS, A. A. dos. Uma proposta para o índice de infraestrutura escolar e o índice de formação de professores. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2014.

POSTERNAK, L. A teoria do capital humano no Brasil: pioneirismo, resistências e sua recente influência na formulação de políticas sociais. 2014. 160 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.

RIBEIRO, P. M. B. A importância da capacitação de educadores. Campo Grande News, Campo Grande, 29 jul. 2014. Disponível em: https://www.campograndenews.com.br/artigos/a-importancia-da-capacitacao-de-educadores. Acesso em: 18 fev. 2018.

SÁTYRO, N.; SOARES, S. A infraestrutura das escolas brasileiras de ensino fundamental: um estudo com base nos censos escolares de 1997 a 2005. Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA), 2007.

SCHULTZ, T. W. O capital humano: investimentos em educação e pesquisa. Rio de Janeiro: Zahar, 1971.

SCHULTZ, T. W. O capital humano: investimentos em educação e pesquisa. Rio de Janeiro: Zahar, 1973.

SHIKIDA, P. F. A. Desenvolvimento socioeconômico e agroindústria canavieira no Paraná. Revista de Política Agrícola, [S.l], v. 19, n. 3, p. 67-82, jul./ago./set. 2010.

SILVA, P. B.; SOARES, L. H. P. Brasil: o Estado de uma nação – mercado de trabalho, emprego e informalidade. Rio de Janeiro: IPEA, 2006.

SOARES, G. H. M. A teoria do capital humano e as pedagogias liberais pós-modernas presentes nas políticas de formação de professores. 2016. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, 2016.

STACCIARINI, T. S. G.; PACE, A.E. Análise fatorial confirmatória da escala. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 25, p. 1-9, 2017.

VEIGA, L.; LEITE, M. R. S. D. T.; DUARTE, V. C. Qualificação, competência técnica e inovação no ofício docente para a melhoria da qualidade do ensino fundamental. Revista de Administração Contemporânea, [S.l], v. 9, n. 3, p. 143-167, 2005.

XERXENEVSKY L. L.; FOCHEZATTO, A. Índice relativo de desenvolvimento socioeconômico dos municípios do litoral norte do Rio Grande do Sul: uma aplicação da análise fatorial. Boletim Geográfico do Rio Grande Do Sul, Porto Alegre, n. 25, p. 31-55, 2015.

Published

2022-07-14

How to Cite

Batista, M. L. B., Siqueira, R. M. de, & Alves, C. L. B. (2022). Education in the state of Ceará: an analysis of the qualification of teachers in the early years of public elementary schoo. Economia & Região, 10(2), 5–27. https://doi.org/10.5433/2317-627X.2022v10n2p5

Issue

Section

Artigos