Between cinema and politics: rethinking the authorship of Viva Zapata !, by Elia Kazan
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2011v5n9p33Keywords:
Viva Zapata!, Elia Kazan, McCarthyism.Abstract
Characterized by Cold War tensions and the presence of House Un-American Activities Committe, the Hollywood from fifties tell, in its productions, stories of resistance and submission through a witch hunt atmosphere. The film Viva Zapata! (1952), which chronicles the history of the revolutionary Emiliano Zapata during the Mexican Revolution, dialogues with political and cultural issues from that moment. It was the first film by Elia Kazan released after his impeachment before the HUAC, becoming influenced by this fact – which directs their interpretations and political positioning, or even justifications from the director. This article proposes a different reading of Viva Zapata!, because we believe that this is a collective work of art, in which both Kazan, the writer John Steinbeck, as well as the main actors Marlon Brando and Anthony Quinn, have a direct participation. Therefore, we intend to discuss the question of authorship in the production of the cinematographic work in question in contrast to the political debate which marked his reading.Downloads
References
AUGUSTO, Sérgio. Kazan humaniza Zapata em versão trotskista. Folha de São Paulo, 13 ago. 1990. Caderno Ilustrada, p. E-4.
BARBOSA, Carlos Alberto Sampaio. A fotografia a serviço de Clio: uma interpretação da história visual da Revolução Mexicana (1900-1940). São Paulo: Ed. UNESP, 2006.
BARBOSA, Carlos Alberto Sampaio. Escritura em chamas – fotografia de fogo: Juan Rulfo, escritor e fotógrafo. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DA ANPHLAC, 7., 2006, Campinas. Anais Eletrônico. Campinas: Anphlac, 2006.
BAZIN, André. O cinema: Ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1991.
BRANDO, Marlon; LINDSEY, Robert. Canções que minha mãe me ensinou. São Paulo: Siciliano, 1994.
BURKE, Peter. Testemunha ocular: história e imagem. Bauru: EDUSC, 2004.
CACOFF, Leon. Gabriel Figueroa: o mestre do olhar. São Paulo: Edição da 19ª Mostra Internacional de Cinema, 1995.
CARRIÈRE, Jean-Claude. A linguagem secreta do cinema. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1995.
CIMENT, Michel. Elia Kazan por Elia Kazan. Madrid: Fundamentos, 1998.
DAHL, Gustavo. Atualidade de Elia Kazan. O Estado de São Paulo, S.P., 10 jan. 1959. Suplemento literário, p.5.
DAHL, Gustavo. Ambigüidade de Elia Kazan. O Estado de São Paulo, S.P., 27 dez. 1958. Suplemento literário, p. 7.
KAZAN, Elia; ZANUCK, Darryl. Viva Zapata! [Filme-dvd]. Produção de Darryl Zanuck, direção de Elia Kazan. EUA, 20th Century Fox, 1952. Dvd/ Ntsc, 113 min., preto e branco, son.
KORNIS, Mônica Almeida. História e Cinema: Um debate metodológico. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, V 5, n.10, p.237-250, 1992.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Ed. Unicamp, 1990.
MORSBERGER, R.E. (org.). John Steinbeck: Zapata. New York: Penguin Books, 1993
PARINI, Jay. John Steinbeck: uma biografia. Rio de Janeiro: Record, 1998.
QUINN, Anthony. Tango solo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1995.
RIERA, Emilio García. México visto por el cine estranjero (1941-1969). Ediciones Era: Guadalajara, 1988.
ROCHE, Catherine de la. Viva Zapata! Sight and Soun, v.21, n.4, p.170, Apr /Jun, 1952.
SCHVARZMAN, Sheila. O elogio da delação: o caso de Elia Kazan. Cinemais, Rio de Janeiro, n.16, p.137-158, Mar./Abr. 1999.
SCHVARZMAN, Sheila. Como o cinema escreve a história: Elia Kazan e a América. 1994. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, Campinas, 1994.
STEINBECK, Elaine; WALLSTEN, Robert. Steinbeck: a life in letters. New York: Penguin Books, 1975.
TABONE, Taboada. Los ultimos Zapatistas: heroes olvidados. [Filme-vídeo]. Direção de Taboada Tabone. México, 2003. DVD/70 min. color. son.
WOLL, Allen L. The latin image in american film. Cidade: Paperback, 1980.
XAVIER, Ismail. “Cinema: Revelação e engano.” In: NOVAES, Adauto (org.). O olhar. São Paulo: Cia. Das Letras, 2006, pp. 367-383.
YOUNG, Jeff. Elia Kazan: mis películas. Barcelona: Paidós, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.