Aids in cinema: an analysis of the regime of imageness in the experimental film Blue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2020v14n27p336

Keywords:

Regime of imageness, Blue, Cinema, HIV, Aids

Abstract

This article analyzes the experimental feature film Blue (1993), by the British director Derek Jarman (1942-1994), based on the concept of regime of imageness, proposed by Rancière (2012). Methodologically based on film analysis and bibliographic review, this study investigates the relation between two elements in Jarman’s movie: the screen filled with the color International Klein Blue (IKB) and the narration of autobiographical phrases that contain the word blue, in the formulation of images that approach, in an anti- -reductionist way, the lives of people living with HIV/Aids. As a result, it is observed that, when the narration mentions the word blue, the viewer elaborates, through a gesture of interpretation, a mental image that is immediately assumed by the IKB omnipresent on the screen, favoring a wide approach about life with HIV/ Aids and, consequently, taking a critical look at the way commercial cinema usually presents the theme.

Author Biography

Thiago Henrique Ramari, Universidade Estadual de Maringá - UEM

PhD in Literature Theory and Comparative Literature from UFMG, Belo Horizonte-MG.

References

120 BATIMENTOS por minuto. Direção: Robin Campillo. França: Imovision, 2017. 1 DVD (144 min), son., color.

A GRANDE testemunha. Direção: Robert Bresson. França: Argos Films; Athos Films; Parc Film et al, 1966. Publicado pelo site Making Off. Disponível em: https://makingoff.org/forum/index.php?showtopic=58259. Acesso em: 8 maio 2020.

AS TESTEMUNHAS. Direção: André Téchiné. França: UGC Distribution; SBS Films; France 2 Cinéma et al, 2007. Publicado pelo site Making Off. Disponível em: https://makingoff.org/forum/index.php?showtopic=16364. Acesso em: 8 maio 2020.

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. 5. ed. Campinas: Papirus, 2012.

BERNARDET, Jean-Claude. O que é cinema. São Paulo: Editora Brasiliense, 1980.

BIOGRAPHIE. In: Yves Klein [Paris, França: Archives Yves Klein]. 21-?. Disponível em: http://www.yvesklein.com/fr/biographie/index/2/1954-1957#b16. Acesso em: 7 maio 2020.

BLACK is... black ain’t. Direção: Marlon Riggs. Estados Unidos: Signifyin’ Works, 1994. Publicado pelo site Making Off. Disponível em: https://makingoff.org/ forum/index.php?showtopic=61946. Acesso em: 06 set. 2020.

BLUE. Direção: Derek Jarman. Grã-Bretanha; Japão: Channel 4 Television Corporation; Arts Council of Great Britain; Opal Records et al, 1993. Publicado pelo site Making Off. Disponível em: https://makingoff.org/forum/index. php?showtopic=10139. Acesso em: 8 maio 2020.

E A VIDA continua. Direção: Roger Spottiswoode. Estados Unidos: HBO Films; Spelling Entertainment, 1993. Publicado pelo site Making Off. Disponível em: https://makingoff.org/forum/index.php?showtopic=53329. Acesso em: 8 maio 2020.

FRANCE, David. How to survive a plague: the story of how activists and scientists tamed Aids. Londres: Picador, 2017.

FILADÉLFIA. Direção: Jonathan Demme. Estados Unidos: TriStar Pictures; Clinica Estetico, 1993. Publicado pelo site Making Off. Disponível em: https:// makingoff.org/forum/index.php?showtopic=2695. Acesso em: 8 maio 2020.

HOLDING the man. Direção: Neil Armfield. Austrália: Screen Australia; Goalpost Pictures; Snow Republic et al, 2015. Publicado pelo site Making Off. Disponível em: https://makingoff.org/forum/index.php?showtopic=49602. Acesso em: 8 maio 2020.

JARDIM, Eduardo. A doença e o tempo: aids, uma história de todos nós. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

JARMAN, Derek. Blue. Queer Cultural Center. 1993. Disponível em: https:// queerculturalcenter.org/derek-jarman/. Acesso em: 7 maio 2020.

LAWRENCE, Tim. AIDS, the problem of representation, and plurality in Derek Jarman’s Blue. Social Text, Durham, n. 52/53, p. 241-264, aut./win., 1997.

LEANDRO FERREIRA, Maria Cristina. O estatuto da equivocidade da língua. In: LIMA, Marília dos Santos; GUEDES, Paulo Coimbra (orgs.). Estudos da linguagem. Porto Alegre: Sagra - DC Luzzatto, 1996. p. 39-50.

LÍNGUAS desatadas. Direção: Marlon Riggs. Estados Unidos: Signifyin’ Works, 1989. Publicado pelo site Making Off. Disponível em: https://makingoff.org/ forum/index.php?showtopic=45148. Acesso em: 6 set. 2020.

MÉNARD, Charlotte. L’IKB (International Klein Blue). Yves Klein, 2018. Disponível em: http://www.yvesklein.com/fr/oeuvres-commentees/view/18/l-ikb-international-klein-blue. Acesso em: 07 mai. 2020.

MEU querido companheiro. Direção: Norman René. Estados Unidos: American Playhouse; Companion Productions; The Samuel Goldwyn Company, 1989. Publicado pelo site Making Off. Disponível em: https://makingoff.org/ forum/index.php?showtopic=23607. Acesso em: 8 maio 2020.

O ANO de 1985. Direção: Yen Tan. Estados Unidos: Floren Shieh Productions; MuseLessMime Productions; RainMaker Films et al, 2018. Publicado pelo site Making Off. Disponível em: https://makingoff.org/forum/index.php?showtopic=58556. Acesso em: 8 maio 2020.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

RAMARI, Thiago Henrique. Funny Games, Michael Haneke, contracinema! Curitiba, PR: Editora Appris, 2020.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. 2. ed. São Paulo: Editora 34/ EXO Experimental org., 2009.

RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

THE NORMAL heart. Direção: Ryan Murphy. Estados Unidos: HBO Films; Plan B Entertainment; Blumhouse Productions et al, 2014. Publicado pelo site Making Off. Disponível em: https://makingoff.org/forum/index.php?showtopic=45086. Acesso em: 8 maio 2020.

Published

2020-12-21

How to Cite

Ramari, T. H. (2020). Aids in cinema: an analysis of the regime of imageness in the experimental film Blue. Domínios Da Imagem, 14(27), 336–353. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2020v14n27p336

Issue

Section

Artigos gerais