The fog: after word and the image

Authors

  • Marta Maria Lopes Cordeiro ESTC-IPL

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2020v14n26p242

Keywords:

Image, nebula, Word.

Abstract

The article discusses the relation between word and image, starting from the idea of ekphrasis. It analyzes the hypothesis of equivalence between description and object and defends the existence of an intuitive possibility of understanding, which lies beyond the description and also the surface of the image. It designates this zone of intuitive knowledge of “nebula” and defends that it materializes in an indefinite image. To this end, uses the distinction made by W.J.T Mitchell between image and picture, adding a third dimension to this structure, which defines image: the nebula. The image is constituted by picture, image and the fog. The image that is that of the nebula that defines imagine itself.

Author Biography

Marta Maria Lopes Cordeiro, ESTC-IPL

PhD in Fine Arts, Image Theory. Adjunct Professor in the Theater Department at ESTC-IPL, Researcher at CIEBA; ESTC - Escola Superior de Teatro e Cinema, Instituto Politécnico de Lisboa; Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e de Estudos em Belas-Artes (CIEBA), Largo da Academia Nacional de Belas-Artes, 1249-058 Lisboa, Portugal.

References

AGAMBEN, Giorgio. A Comunidade que Vem. Lisboa: Editorial Presença, 1993.

ALBERTI, Leon Battista. Da Pintura. Livro Terceiro. Campinas: Editora da Unicamp, 1992.

ALMEIDA, COSTA, J.; SAMPAIO E MELO. A. Dicionário da Língua Portuguesa. Lisboa: Porto Editora, 1999.

ARTAUD, Antonin. Linguagem e Vida. São Paulo: Editora Perspectiva, 1995.

BARTHES, Roland. A Câmara Clara. Lisboa: Edições 70, 2006.

BARTHES, Roland. Retórica da Imagem. In: BARTHES, Roland. Mitologias. Lisboa: Edições 70, 1988.

BELTING, Hans. A Verdadeira Imagem. Porto: Dafne Editora, 2011.

BENJAMIN, Walter. Dos Ensayos sobre Goethe. Barcelona: Editorial Gedisa, 1996.

BENJAMIN, Walter. Sobre Arte, Técnica, Linguagem e Política. Lisboa: Relógio d´Água, 1992.

BERGER, Jonh. Modos de Ver. Lisboa: Edições 70, 1982.

BERGSON, Henri. A Evolução Criadora. Lisboa: Edições 70, 2001.

BOURDIEU, Pierre. O que Falar quer Dizer. Algés: Difel, 1998.

DA VINCI, Leonardo. Notas. In: QUEIROZ, João. Ontologia. Lisboa: Galeria Vera Cortês, 2017.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia?. Lisboa: Editorial Presença, 1992.

DERRIDA, Jacques. La Parole Soufflèe. In:DERRIDA, Jacques. L´Écriture et la Différence. Paris: Seuil, 1967.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Falenas. Ensaios sobre a Aparição 2. Lisboa: KKYM, 2015.

DUCHAMP, Marcel. O Acto Criador. In: BATTCOCK, Gregory. A Nova Arte. São Paulo: Perspectiva, 1986.

FOUCAULT, Michel. As Palavras e as Coisas. Lisboa: Edições 70, 2014.

FREEDBERG, David. The Power of Images. Studies in the History and Theory of Response. Chicago & London: The University of Chicago Press, 1989.

HEIDEGGER, Martin. Que é uma Coisa? Doutrina de Kant dos Princípios Transcendentais. Lisboa: Edições 70, 1992.

HEIDEGGER, Martin. Sobre a Madona Sixtina. In: Filosofia. Lisboa: Sociedade Portuguesa de Filosofia, v.3 , n. 1/2, 1989.

LACOUE-LABARTHE, Philippe. La poésie comme experience. [s.l.]: Christian Bourgeois Editeur, 2004.

MIRANDA, José A. Bragança de. Corpo e Imagem. Lisboa: Nova Vega, 2008.

MITCHELL, W.J.T. Ekphrasis and the Other. In: MITCHELL, W.J.T. Picture Theory. Chicago: The University of Chicago Press, 1995.

MONDZAIN, Marie-José. A Imagem pode Matar? Lisboa: Nova Veja, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. O Destino das Imagens. In: RANCIÈRE, Jacques. O Destino das Imagens. Lisboa: Orfeu Negro, 2011.

STEINER, George. Presenças Reais: as Artes do Sentido. Lisboa: Editorial Presença, 1993.

Published

2020-07-31

How to Cite

Cordeiro, M. M. L. (2020). The fog: after word and the image. Domínios Da Imagem, 14(26), 242–259. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2020v14n26p242

Issue

Section

Artigos gerais