Photos in the square: the production and uses of attestation photographs in the ex-vows of pilgrims in Aparecida (SP) between the decades of 1940-1980
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2019v13n25p40Keywords:
Photography, Catholicism, Aparecida, romeiro.Abstract
This work proposes to analyze a set of photographic images collected in collections of families of residents of the northern region of the city of Londrina (PR) between the years 2009 and 2013, whose theme refers to the poses portrayed in the National Sanctuary of Aparecida (SP) between the years 1940 and 1980. The analysis in this article focuses on the network that produces images, their circulation, and the production of meanings. It is delimited in a historical section that aims to examine both the networks and the individuals responsible for the construction and maintenance of the photographic view on the spaces of faith in the Aparecida Sanctuary (SP).Downloads
References
BARROS, José Márcio. Cultura, Memória e Identidade: Contribuições ao Debate. Cadernos de História, Belo Horizonte, v.4, n.5, dez./99.
BRUSTOLONI, Pe. Júlio. A Senhora da Conceição Aparecida: História da Imagem, da Capela e das Romarias. Aparecida: Editora Santuário, 1979.
CORDEIRO, Maria Paula Jacinto. Entre chegadas e partidas: dinâmicas
das romarias em Juazeiro do Norte. 2010, Tese (Doutorado em Sociologia) Universidade Federal do Ceará: Fortaleza.
CALVELLI, Haudrey G. A “Santiago de Compostela” brasileira: Religião,
turismo e consumo na peregrinação pelo Caminho da Fé. 2006, Tese
(Doutorado em Ciências da Religião) Universidade Federal de Juiz de
Fora: Juiz de Fora, MG.
ELIADE, Mircea. O Sagrado e o Profano: a essência das religiões. São
Paulo: Edições Livros do Brasil, 2001.
JESUS, Elivaldo Souza de. Gente de promessa, reza e romaria:
experiências devocionais na ruralidade do Recôncavo Sul da Bahia
(1940-1980). 2006, Dissertação (Mestrado em História). Universidade
Federal da Bahia: Salvador.
MARTINS, José de S. Sociologia da Fotografia e da Imagem. São Paulo, Contexto, 2009.
MENESES, Ulpiano T. Bezerra. Memória e cultura material: documentos pessoais no espaço público. Seminário Internacional sobre Arquivos Pessoais, Rio/São Paulo, CPDOC/FGV-IEB/USP, 1997.
MENESES, Ulpiano T. Bezerra. Rumo a uma “História Visual”. O imaginário poético nas Ciências Sociais. orgs. José de Souza Martins, Cornelia Eckert e Sylvia Caiuby Novaes. Bauru -SP, Edusc, 2005.
MENEZES, Renata de Castro. A Dinâmica do Sagrado: Rituais,
Sociabilidade e Santidade num Convento do Rio de Janeiro. Rio de
Janeiro: Relume Dumaré / UFRJ, 2004.
MORENO, Júlio César. A ação do Santuário Nacional de Aparecida e o
fomento do Turismo Religioso. 2009, Tese (Ciências da Comunicação).
São Paulo: Universidade de São Paulo.
SCHAPOCHNIK, Nelson. Cartões-postais, Álbuns de Família e Ícones da Intimidade. In: História da Vida Privada no Brasil volume 3 / coordenador geral da coleção Fernando de Novais; organização do volume Nicolau Sevchenko. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
SEGALA, Lygia. Fotógrafos e retratos de romeiros no Santuário Nacional de Aparecida. MHN. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional–Biblioteca Virtual, volume 32, 2000.
ZALUAR, Alba. Os Homens de Deus: um estudo dos santos e das festas no catolicismo popular. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.