Using QR code hypermidia as a resource interdisciplinary work in the book “Oficina de História”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2019v13n25p25

Keywords:

Didactic Book, Technologies, QR Code, Learning.

Abstract

This article seeks to investigate the possibilities found in the QR Code resources presented in the book “Oficina de História 1” and how they can be used in the classroom in an interdisciplinary way. The researched book is part of the didactic material of the high school students of EEMTI Governador César Carls de Oliveira Filho of the municipality of Quixadá (CE). For the analysis, we use concepts of Memory, Document and Monument of Jaques Le Goff (1990), situating the uses of the Didactic Book and the teaching of History in Brazil, according to Décio Gatti Júnior (2004), and the sociocultural aspects of mobile communication technologies in Brazil (PELLANDA, 2009). From these concepts, it was possible to critically approach the use of interdisciplinary pedagogical resources suggested by the textbook “Oficina de História 1” (LORIERI, 2010). We conclude that the QR Code tools presented by the book benefit the student's global learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Maria Pereira Lima, Universidade Estadual do Ceará

PhD in Linguistics from UFC, Post-doctorate in Literature from UERN and professor at the Universidade Estadual do Ceará

Isaíde Bandeira da Silva, Universidade Estadual do Ceará

PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Norte and professor at the Universidade Estadual do Ceará

Amanda Gonçalves Alboino, Universidade Estadual do Ceará

Master's student in an interdisciplinary History and Literature course at the Universidade Estadual do Ceará

References

CAMPOS, Flávio de; PINTO, Júlio Pimentel; CLARO, Regina. Oficina de História. Vol.02. Lisboa, Portugal: Editora Leya, 2017.

CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa. São Paulo v.30, n.3, p. 549-566, set./dez. 2004.

GATTI JUNIOR, Décio. A escrita escolar da história: livro didático e ensino no Brasil (1970-1990). Bauru- SP : Edusc ; Uberlândia MG : Edufu, 2004.

GOFF, Jacques Le. História e Memória. Campinas, SP Editora da UNICAMP,1990. Disponível em:
https://www.ufrb.edu.br/ppgcom/images/Hist%C3%B3ria-e-Mem%C3%B3ria.pdf. Acesso em: 08 ago de 2019.

LEMOS, André. Cibercultura: tecnologias e vida social na cultura
contemporânea. Editora Sulina. 4. ed., Porto Alegre, 2008.

LIMA, Mariana. Brasil já tem mais de um smartphone ativo por habitante, diz estudo da FGV. Estadão. Disponível em
https://link.estadao.com.br/noticias/geral,brasil-ja-tem-mais-de-umsmartphone-ativo-por-habitante-diz-estudo-da-fgv,70002275238. Acesso em: 24 jul. 2019.

LORIERI, Marcos Antônio. Complexidade, Interdisciplinaridade,
Transdisciplinaridade e Formação de Professores. Notandum. 2010.

MARCONDES, Marli. História e informática: O uso da hipermídia no resgate da História da "Estrada de Ferro Funilense". Disponível em
http://repositorio.unicamp.br/jspui/bitstream/REPOSIP/284154/1/Marcondes_MarliAparecida_M.pdf. Acesso em 7 ago. 2019

PATAH, Rodrigo. O boom dos smartphones e seu impacto no
comportamento do consumidor. Mindminers. Disponível em
https://mindminers.com/blog/pesquisa-mobile/. Acesso em: 07 ago. 2019.

PELLANDA, Eduardo Campos. Comunicação Móvel no Contexto Brasileiro. Comunicação e Mobilidade: aspectos socioculturais de comunicação no Brasil. André Lemos, Fábio Josgrilberd organizadores. Salvador: EDUFBA, 2009. Disponível em
http://poscom.ufba.br/arquivos/livro_Comunicacao_Mobilidade_AndreLemos.pdf. Acesso em 7 ago. 2019.

RIBAS, Ana Carolina; OLIVEIRA, Bianca Soares; GUBAUA, Camila Aparecida; REIS, Gisele da Rocha; CONTRERAS, Humberto Silvano Herrera. O uso do aplicativo QR Code como recurso pedagógico no Processo de Ensino e Aprendizagem. Revista Pedagogia, 2017. Disponível em: http://www.opet.com.br/faculdade/revista-pedagogia/pdf/n14/n14-artigo-2-O-USO-DO-APLICATIVO-QR-CODE.pdf. Acesso em: 7 ago de 2019.

Published

2020-04-20

How to Cite

Lima, A. M. P., Silva, I. B. da, & Alboino, A. G. (2020). Using QR code hypermidia as a resource interdisciplinary work in the book “Oficina de História”. Domínios Da Imagem, 13(25), 25–39. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2019v13n25p25

Issue

Section

Artigos gerais