Architecture and the city in the photographic game
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2018v12n23p34Keywords:
Architecture and City, Photography, Imaginary.Abstract
If in the early days photography took advantage of the architecture of cities as a model to demonstrate the capacity of technological apparatus in faithfully registering a particular scene, it later became one of the main instruments for presentation and learning in the field of architecture and urbanism. However, in a certain way, it seems that no studies have been made of the consequences resulting from the fundamental demands of photography – distance, light and the effect of order – and the programmes installed within the equipment of alteration and/or limitation of the photographic register. This study aims to raise questions on how this “photographic game” alters and, why not speculate? – guides, in terms of the construction of an imaginary limitation of “reality” in the buildings and cities where what is not possible to photograph does not exist.Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Sobre La fotografia. Pré-textos. 4 ed. Trad. José Muñoz Millanes, Valencia, Espanha: Imprenta Kadmos, 2008.
BURKE, Peter. Testemunha ocular: história e imagem. Trad. Vera Maria Xavier dos Santos. Bauru, SP: EDUSC, 2004.
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. 5 ed. Campinas: Papirus, 2001.
FANELLI, Giovani. Historie de la photographie d’architecture. Edição francesa revisada e aumentada com a colaboração de Barbara Mazza. Lausanne: Presses polytechniques et universitaires romandes, 2016.
FLUSSER, Vilém. Ensaios sobre a fotografia: para uma filosofia da técnica. Lisboa: Relógio D’água Editores, 1998.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
FUÃO, Fernando Delfino de Freitas. Arquitectura como collage. Tese (Doutorado em Arquitetura) – Escola Técnica Superior d’Arquitectura de Barcelona, Universidad Politécnica de Catalunya, Barcelona,1992.
FUÃO, Fernando Delfino de Freitas. Papel do papel: as falhas da arquitetura e a arquitetura mesma. Revista Projeto, jun. 1994.
JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2008.
KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. 4 ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009.
MACHADO, Arlindo. A ilusão especular: uma teoria da fotografia. São Paulo: Gustavo Gili, 2015.
NEWHALL, Beaumont. Historia de la fotografia. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 1983.
PALLASMAA, Juhani. Os olhos da pele: a arquitetura e os sentidos. Porto Alegre: Bookman, 2011.
ROBINSON, Cervin. Architectural photography. Journal of Architectural Education (JAE), v. 29, n. 2, p. 10-15, nov. 1975. Publicado por Blakwell Publishing em nome de ACSA – Association of Collegiate Schools of Architecture, Inc. p. 10. Disponível em:
http://www.jstor.org/stable/1424476. Acesso em 15 set. 2011.
ROSENBLUM, Naomi. A world history of photography. 4 ed. New York: Abbevile Press Publishers, 2007.
SONTAG, Susan. Sobre fotografia. 3 ed. São Paulo: Companhia da Letras, 2004.
VIEIRA, César Bastos de Mattos. A fotografia na percepção da arquitetura. 2012. Tese (Doutorado em Arquitetura) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2012.
VIEIRA, César Bastos de Mattos. Fotografia urbana de Cristiano Mascaro: a cidade reconfigurada. In: Anais do 4º Encontro Nacional de Pesquisadores da Imagem. Londrina : UEL, 2013. p. 703-719.
VIEIRA, César Bastos de Mattos. Fotografia da cidade: realidade reconfigurada. In: Anais do 5º Encontro Nacional de Estudos da Imagem. Londrina : UEL, 2015. p. 296-316.
VIRILIO, Paul. A máquina de visão. 2. ed. Trad. Paulo Roberto Pires. Rio de Janeiro: José Olympio, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.