The borders of death: considerations about religious images and the historiographic practice
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2017v11n21p204Keywords:
Image, Death, Memory.Abstract
This text seeks to reflect on the role of memory in the reception of visual sources with emphasis on the images that were made without the purpose of becoming objets d'art. Within this group stand out illuminations and engravings produced in the fifteenth and early sixteenth centuries, in Europe, with Christian thematic about the death and dying. For this, we will use the concepts of anachronism and montage that were revisited and reformulated by the philosopher Georges Didi-Huberman in his most recent publications.
Downloads
References
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente. História da Arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da Imagem. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do Tempo. História da arte e anacronismo das imagens. Tradução de Márcia Arbex e Vera Casa Nova. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 1998.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. Revista Pós do Programa de Pós-Graduação em Artes da EBA/UFMG. Tradução de Patrícia Carmello e Vera Casa Nova. Belo Horizonte, v. 2, n. 4, p. 2014-219, 2012.. Disponível em: http://www.eba.ufmg.br/revistapos/index.php/pos/article/viewFile/60/62. Acesso em 8 set. 2016.
FERNANDES, Cássio da Silva. Aby Warburg entre a arte florentina do retrato e um retrato de Florença na época de Lorenzo de Medici. História: Questões & Debates, Curitiba, n. 41, p. 131-165, 2004. Disponível em: http://revistas.ufpr.br/historia/article/viewFile/4631/3583. Acesso em 10 jan. 2017.
Mitchell, W. J. T. O que as imagens realmente querem? In: ALLOA, Emmanuel (Org). Pensar a imagem. Tradução coordenada por Carla Rodrigues. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 165-189.
PUGLIESE, Vera. O anacronismo como modelo de tempo complexo da espessura da imagem. Revista Palíndromo: Teoria e História da Arte, n. 6, 2011. Disponível em: http://ppgav.ceart.udesc.br/revista/edicoes/6_teoria_hst_arte/PALINDROMO _6_artigo_1.pdf. Acesso em: 3 nov. 2016.
SCHMITT, Jean-Claude. O corpo das imagens. Ensaios sobre a cultura visual na Idade Média. São Paulo: Editora EDUSC, 2007.
SERRÃO, Vítor. Ver e Crer. Os cinco sentidos da arte da pintura. Revista Invenire: Bens Culturais da Igreja, n. 2. 2011. Disponível em: http://www.academia.edu/6739072/Ver_e_Crer._Os_Cinco_Sentidos_da_Arte _da_Pintura. Acesso em: 10 dez. 2016.
SCHÖTTKER, Detlev. Os mundos imagéticos de Benjamin. Objetos, Teorias, Efeitos. Cadernos de Letras da UFF: Dossiê: Palavra e Imagem, n. 44, p. 21-46. 2012. Disponível em: http://www.uff.br/cadernosdeletrasuff/44/dossie1.pdf. Acesso em: 14 set. 2016.
WARBURG, Aby. A Arte do Retrato e a burguesia florentina In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã. Contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução de Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.