Hearts on the curve of the river the image of the enemy in the western

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2010v4n7p97

Keywords:

Western cinema, Ethnocentrism, American indians

Abstract

This paper analyzes the representation ofNativeAmericans in thewestern film.This genre emerges in the first half of the 20 th century, with stories generally set between 1860 and 1890, period of the destruction of Native American culture. Several western films reproduce a worldview based on ethnocentrism and the conservative ideology, depicting Native Americans as an obstacle for territorial conquest, as savage and uncivilized beings, an inconvenient minority that blocks the expression of a nation in progress. Hence, films from four American directors – Ford, Sturge, Eastwood and Peckinpah – will be carefully studied in order to confirm whether these movies had contributed for the construction of a central stereotype in the American mythology, the portray of Native Americans as merciless savages.

Author Biography

Lúcio Reis Filho, Universidade do Estado de Minas Gerais, Universidade Federal de Juiz de Fora.

Master's degree in communication - Universidade Federal de Juiz de Fora.

References

BILHARINHO, Guido. O filme de faroeste. Uberaba: Instituto triangulino de cultura, 2001.

BRANDON, William. The American heritage book of Indians. New York: Dell, 1974.

BROWN, Dee. Enterrem meu coração na curva do rio. tradução de Geraldo Galvão Ferraz. Porto Alegre: L&PM, 2009.

BUSCOMBE, Edward. a idéia de gênero no cinema americano. In: Teoria contemporânea do cinema. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2005. v. 2

CANEVACCI, Massimo. Antropologia do cinema: do mito à indústria cultural. São Paulo: Brasiliense, 1990.

CHIMAMANDA, Adichie. O perigode uma única história. TED Global. Out. 2009.

CUBITT, Sean. The cinema effect. Cambridge: MIt Press, 2004.

FERNANDES, Luiz Estevam; MORAIS, Marcus Vinícius de. Os EUA no século XIX. In: KARNAL, Leandro et al. História dos Estados Unidos: das origens ao século XXI. São Paulo: Contexto, 2007. p. 99-172.

FURHAMMAR, Leif; ISAKSSON, Folke. Cinema & política. São Paulo: Paz e terra, 2001.

SELLERS, Charles; MAY, Henry; McMILLEN Neil. Uma reavaliação da história dos Estados Unidos: de colônia a potência imperial. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990.

SEVCENKO, Nicolau. As alegorias da experiência marítima e a construção do europocentrismo. In: Raça e diversidade. São Paulo: Edusp, 1996.

STAPLES, Donald (ed.). The American cinema. Washington: Voice of America, 1973.

Published

2015-10-25

How to Cite

Reis Filho, L. (2015). Hearts on the curve of the river the image of the enemy in the western. Domínios Da Imagem, 4(7), 97–108. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2010v4n7p97

Issue

Section

Artigos gerais