The yellow danger in comics: Captain America and anti-Japanese discourse in the United States during World War II

Authors

  • Richard André Universidade Estadual Paulista - UNESP

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2014v8n16p113

Keywords:

Comic books, Yellow peril, Captain America.

Abstract

This paper aims to show how the comic books (HQ) constitute sources that, articulating image and text, have relations with the historical context in which they were produced, despite the fictional nature. In this sense, the comic Captain America, during Word War II, were utilized as instruments that rebuild the main elements diffused by anti-Japanese speech in United States, especially the issue of yellow peril, associated with the idea of imperialist and military thread. The comic books in focus assumed, in part, looks education function, rebuilding and legitimizing the war ideologies of US government. As sources, it was selected some covers produced in the analyzed conjuncture, due to their importance as reading protocol. From epistemological perspective, it was adopted the concepts of representation and appropriation proposed by Roger Chartier, as well as the procedures for the interpretation of images as documents for historical research.

Author Biography

Richard André, Universidade Estadual Paulista - UNESP

PhD in History from Universidade Estadual Paulista - UNESP

References

ALBUQUERQUE, Eduardo Basto de. Transformações gerais na sociedade japonêsa e imigração para o Brasil. In: O japonês em São Paulo e no Brasil. São Paulo: Centro de Estudos Nipo-Brasileiros, 1971. p. 50-57.

ANDRÉ, Richard Gonçalves. A educação do olhar: discurso antinipônico e histórias em quadrinhos nos Estados Unidos. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL - ANPED SUL, n. 8, 2010, Londrina. Anais do VIII Encontro de Pesquisa em Educação da Região Sul - ANPED SUL, 2010.

ANDRÉ, Richard Gonçalves. O paraíso entre luzes e sombras: representações de natureza em fontes fotográficas (Londrina,1934-1944). Londrina: EDUEL, 2014.

BENEDICT, R. O crisântemo e a espada: padrões da cultura japonesa. São Paulo: Editora Perspectiva, 1972. CALAZANS, Flávio. História em quadrinhos na escola. São Paulo: Paulus, 2008.

CARONTINI, E.; PERAYA, D. O projeto semiótico: elementos de semiótica geral. São Paulo: Cultrix, EDUSP, 1979. p. 19-25.

CARVALHO, José Murilo. Formação das almas: o imaginário da República no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CHARTIER, Roger. À beira da falésia: a História entre certezas e inquietudes. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2002.

DEZEM, Rogério. Matizes do “amarelo”: a gênese dos discursos sobre os orientais no Brasil (1878-1908). São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2005.

DUBOIS, Phillipe. O ato fotográfico. 7. ed. Campinas: Papirus, 1993. ECO, U. Leitura de “Steve Canyon”. In: Apocalípticos e integrados. 5. ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 1993. p. 144 – 150.

FABRIS, A. Identidades virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

GASKELL, Ivan. História das imagens. In: BURKE, Peter (Org.). A escrita da História: novas perspectivas. São Paulo: EDUNESP, 1991. p. 237-271.

KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. 3. ed. Cotia: Ateliê Editorial, 2002.

MARIN, Louis. Ler um quadro – uma carta de Poussin em 1639. In: CHARTIER, Roger (Org.). Práticas da leitura. 2. ed. São Paulo: Estação Liberdade, 2001. p. 117-140.

MINISTRY of Foreign Affairs. Overseas Migration Statistics. Tokyo, 1964.

PARRILLA, Franciele Aline. Chico Bento, um caipira do campo ou da cidade. 2006. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Estadual Paulista, Assis, 2006.

PÉCORA, Alcir. Introdução. In: CHARTIER, Roger (Org.). Práticas de leitura. 2. ed. São Paulo: Estação Liberdade, 2001. p. 9-17.

RAMA, Angela; VERGUEIRO, Waldomiro (Orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2009a.

RAMA, Angela; WERGUEIRO, Waldomiro. Uso das HQS no ensino. In: RAMA, A.; VERGUEIRO, W. (Orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2009b. p. 7-29.

TSUNEYOSHI, Azusa. Meiji pioneers: the early Japanese immigrants to the American Far West and Southwest, 1880-1930. Dissertation (Doctor’s Degree in History and Political Science) – Northern Arizona University, Arizona, 1989.

VOVELLE, Michel. Imagens e imaginário na História: fantasmas e certezas nas mentalidades desde a Idade Média até o século XX. São Paulo: Editora Ática, 1997.

Published

2014-12-22

How to Cite

André, R. (2014). The yellow danger in comics: Captain America and anti-Japanese discourse in the United States during World War II. Domínios Da Imagem, 8(16), 113–132. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2014v8n16p113

Issue

Section

Artigos do dossiê