Photography in a survey on the history of Salvador Carnival

Authors

  • Milton Araújo Moura Universidade Federal da Bahia (UFBA).

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2009v3n5p109

Keywords:

Photography, Carnival, Salvador, Methodology, Diversity.

Abstract

Through research on Carnival in Salvador, Brazil, this paper explores methodological questions concerning the use of photographs as historical records. It starts with some brief reflections based on the work of Le Goff, Kossoy, and Mauad. It then develops a line of argument directly related to this investigation, highlighting the relativity of photographs as historical records, as they are at the same time representations of moments lived in the past, recreations of those lived moments through the lens of the photographer, and possibilities for later interpretations by researchers.

Author Biography

Milton Araújo Moura, Universidade Federal da Bahia (UFBA).

PhD in Contemporary Communication and Culture from the Universidade Federal da Bahia (UFBA).

References

AGIER, Michel. Anthropologie du carnaval. La ville, la fête et l’Afrique à Bahia. Marseille: Ed. Parenthèse, 2000. 252 p.

DANTAS, Marcelo. Olodum – de bloco afro a holding cultural. Salvador: Grupo Cultural Olodum/Fundação Casa de Jorge Amado. 1994.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense, 2002.

GÓES, Fred de. O país do carnaval elétrico. Salvador: Corrupio, 1982. (Coleção Baianada, 4).

GUERREIRO, Goli. A trama dos tambores. A música afro-pop em Salvador. São Paulo: Ed. 34, 2000. Prefácio de José Carlos Capinam. (Coleção Todos os Cantos).

KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. Cotia, São Paulo: Ateliê Editorial, 2002.

KOSSOY, Boris. Os tempos da fotografia. O efêmero e o perpétuo. Cotia, São Paulo: Ateliê Editorial, 2007.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. Trad. Bernardo Leitão. 2. ed. Campinas: Ed. Unicamp, 1994.

LIMA, Ari. O fenômeno Timbalada: cultura musical afro-pop e juventude baiana negromestiça. In: SANSONE, Lívio; SANTOS, Jocélio Teles. Ritmos em trânsito: sócio-antropologia da música baiana. São Paulo: Dynamis, 1997. p. 161-180.

MAUAD, Ana M. Poses e flagrantes: ensaios sobre história e fotografias. Niterói: EDUFF, 2008. v. 1.

SANTANA, Marilda. As donas e as vozes. Uma interpretação sociológica do sucesso das estrelas-intérpretes no Carnaval de Salvador. 2007. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2007.

VIEIRA FILHO, Raphael Rodrigues. A africanização do carnaval de Salvador, BA: a recriação do espaço carnavalesco (1876-1930). 1995. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1995.

VIEIRA FILHO, Raphael Rodrigues. Folguedos negros no carnaval de Salvador. In: SANSONE, Livio; SANTOS, Jocélio Teles dos. Ritmos em trânsito: sócio-antropologia da música baiana. São Paulo: Dynamis, 1997.

Published

2014-08-01

How to Cite

Moura, M. A. (2014). Photography in a survey on the history of Salvador Carnival. Domínios Da Imagem, 3(5), 109–122. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2009v3n5p109

Issue

Section

Artigos gerais