Photography as an object of memory: technical product and ideological support in the formation of western man
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2008v2n2p101Keywords:
Photography, Memory, Emotion, Modern individual.Abstract
This essay intends to understand the allure that the photograph provides while of memory. Sight as double of the real, the photograph is presented as the real reproduced. As a copy that has the power to appropriate of the real represented for the fixed definition of its action, this is, as a past in revelation for who it observes. The photograph seems, then, to carry through its utopia of producer of the memory.References
ARENDT, Hannah. Vies Politiques. Paris: Gallimard. 1974.
AUMONT, J. A Imagem. São Paulo: Papirus Editora. 1993.
BARTHES, Roland. La chambre claire. Paris: Seuil. 1980.
BAZIN, Andre. Ontologie de l’image photographique. Qu’est ce que le cinéma?. Vol.1. Paris: CERF. 1958.
BENJAMIN, Walter. O Narrador: considerações sobre a obra de Nicolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. São Paulo: Brasiliense, 1985. p. 197- 221. (Obras Escolhidas; v. 1).
BOURDIEU, Pierre. Un art moyen: essai sur les usages sociaux de la photographie. Paris: Minuit. 1978.
DUBOIS, Phillipe. O ato fotográfico. Campinas: Papirus. 1984.
DUMONT, Louis. O individualismo: uma perspectiva antropológica da ideologia moderna. Rio de Janeiro: Rocco. 1985.
GILARDI, Aldo. Storia sociale della fotografia. Milão: Feltrinelli. 1976.
JEFFREY, Ian. Photography: a concise history. New York: Oxford University Press. 1981.
KOURY, Mauro Guilherme Pinheiro. Imagens & Ciências Sociais. João Pessoa: Editora Universitária. 1998.
KOURY, Mauro Guilherme Pinheiro. Sociologia da Emoção. Petrópolis: Vozes, 2003.
MACHADO, Arlindo. A ilusão especular: introdução à fotografia. São Paulo: Brasiliense. 1984.
PANOFSKY, Erwin. La perspectiva como forma simbólica. Barcelona: Tusquets. 1973.
SONTAG, Susan. On Photography. Midleses: Penguin Books. 1977.
AUMONT, J. A Imagem. São Paulo: Papirus Editora. 1993.
BARTHES, Roland. La chambre claire. Paris: Seuil. 1980.
BAZIN, Andre. Ontologie de l’image photographique. Qu’est ce que le cinéma?. Vol.1. Paris: CERF. 1958.
BENJAMIN, Walter. O Narrador: considerações sobre a obra de Nicolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. São Paulo: Brasiliense, 1985. p. 197- 221. (Obras Escolhidas; v. 1).
BOURDIEU, Pierre. Un art moyen: essai sur les usages sociaux de la photographie. Paris: Minuit. 1978.
DUBOIS, Phillipe. O ato fotográfico. Campinas: Papirus. 1984.
DUMONT, Louis. O individualismo: uma perspectiva antropológica da ideologia moderna. Rio de Janeiro: Rocco. 1985.
GILARDI, Aldo. Storia sociale della fotografia. Milão: Feltrinelli. 1976.
JEFFREY, Ian. Photography: a concise history. New York: Oxford University Press. 1981.
KOURY, Mauro Guilherme Pinheiro. Imagens & Ciências Sociais. João Pessoa: Editora Universitária. 1998.
KOURY, Mauro Guilherme Pinheiro. Sociologia da Emoção. Petrópolis: Vozes, 2003.
MACHADO, Arlindo. A ilusão especular: introdução à fotografia. São Paulo: Brasiliense. 1984.
PANOFSKY, Erwin. La perspectiva como forma simbólica. Barcelona: Tusquets. 1973.
SONTAG, Susan. On Photography. Midleses: Penguin Books. 1977.