Art, image, war: Picasso, Guernica, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2008v2n2p57

Keywords:

Guernica, Picasso, Image.

Abstract

Picasso´s panel, Guernica, is one of the most seen and influential work of art of the twentieth century. More than simply an important modern work of art, its image marked the imaginary of the century, becoming almost an image-symbol of extra-artistic ´s problems as wars, social injustice, etc. At the same time, its exhibitions in Brazil during the Biennial of art in 1953, centralized a discussion that had already been started and that would have some fundamental consequences to Brazil´s history of art: the debate between figurative and abstractive. From the fifties until at least the 1980´s, Guernica would be an element of controversy and of expressive recontextualisetion in the artistic debate and local politics, as it was all over the world. This article discusses the historical circumstances and the uses that gave to the image of this Picasso´s work its permanent strength in the social imaginary, in the artistic culture and in the contemporary politics.

Author Biography

Francisco Alambert, Universidade de São Paulo (USP)

PhD in Social History from the Universidade de São Paulo (USP)

References

ALAMBERT, F. Arte e mercadoria. In WILLIAMS, R. Palavras-chave. São Paulo: Boitempo, 2007

AMARANTE, Leonor. As Bienais de São Paulo – 1951 a 1987. São Paulo: Projeto, 1989.

ANJOS Jr., Moacir & MORAIS, Jorge Ventura. Picasso ‘visita’ o Recife: a exposição da Escola de Paris em março de 1930. Estud.av, v. 12, n. 34, 1998. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?

ARNHEIN, Rudolf. The Genesis of a Painting: Picasso’s Guernica. Berkeley: University of California Press, 1973.

BARATA, Mário. “Guernica e a influência de Picasso no Brasil”. In Pablo! Pablo! Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Arte, 1981. p. 5-6

BARNITZ, Jacqueline. Twentieth-century art of Latin America. Austin, Texas: University of Texas Press, 2001. p. 87.

BASTIDE, R. A pintura e a vida. O Estado de São Paulo, 16 out. 1947. p. 6.

BENTO, Antonio; CARELLI, Mário. Cícero Dias. Banco Icatu S.A., 1997

BRETT, G. Um salto radical. In: ADES, Dawn. Arte na América Latina: a era moderna ,1820-1980. São Paulo: Cosac&Naify, 1997. p. 254.

CAMPOS, Eduardo; ESCHER, Chico. Cícero Dias: décadas de 20 e 30. São Paulo: Fundação Armando Alvares Penteado, 1994

CEVASCO, Maria Elisa. Para ler Raymond Williams. São Paulo: Paz e Terra, 2001, p. 153.

CHIPP, Herschel. B. Picassos’s Guernica. History, transformations, meanings. Londres: Thames and Hudson, 1988

Cícero Dia: uma vida pela pintura. São Paulo: Simões de Assis Galeria de Arte, 2001

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997

FERRAZ, Geraldo. Guernica: poema vozes do quadro de Picasso. São Paulo: Massao Ohno/Edição do autor, 1962. p. 04

FRASCINA, F. A política da representação. In: WOOD, P. et al. Modernismo em disputa – a arte desde os anos quarenta. São Paulo: Cosac & Naify Edições, 1998, p. 141.

MARTINS, Luís. Os pintores. São Paulo: Cultrix, 1960. p. 257.

MILLIET, Sérgio. A pintura e a guerra. In: MILLIET, Sérgio. Pintura quase sempre. Porto Alegre: Livraria do Globo, 1944. p. 162.

MILLIET, Sérgio. Da pintura moderna. In: MILLIET, Sérgio. Três conferências. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura, 1955, (Os Cadernos de Cultura)

MILLIET, Sérgio. “Posição do pintor”. Ensaios. São Paulo: Brusco & Cia, 1938, p. 142.

OITICICA, Hélio. A transição da cor do quadro para o espaço e o sentido de construtividade. In: OITICICA, Hélio. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986. p. 50.

PEDROSA, Mário. A missa de Portinari. In: PEDROSA, Mário. Dos murais de Portinari aos espaços de Brasília. São Paulo: Perspectiva, 1981, p. 32

PEDROSA, Mário. Dentro e fora da Bienal. In: PEDROSA, Mário. Dos murais de Portinari aos espaços de Brasília. São Paulo: Perspectiva, 1981, p. 53

PEDROSA, Mário. Entre Pernambuco e Paris e Cícero Dias ou a Transição Abstracionista. In: PEDROSA, Mário. Dimensões da arte. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura/Departamento de Imprensa Nacional, 1964.

PEDROSA, Mário. Fundamentos da arte abstrata. In: PEDROSA, Mário. Dimensões da arte. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura/ Departamento de Imprensa Nacional, 1964. p. 212

PEDROSA, M. O momento artístico. In ARANTES, O. (org.). Acadêmicos e modernos. São Paulo: EDUSP, 1998. p. 243

PEDROSA, Mário. Panorama da pintura moderna. In: ARANTES, Otilia (org.). Modernidade cá e lá. São Paulo: EDUSP, 2000. (Textos Escolhidos de Mário Pedrosa, v. 4)

Polyana Canhête: Bienais de São Paulo: da era do Museu à era dos curadores. São Paulo: Boitempo, 2004

SCHAPIRO, Meyer. A unidade da arte de Picasso. São Paulo: Cosac Naify, 2002

WILLIAMS, R. Cultura e Sociedade. São Paulo: Editora Nacional, 1969,

WILLIAMS, R. Cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

WILLIAMS, R. Drama from Ibsen to Brecht. Londres: The Hogarth Press, 1987.

Published

2014-07-31

How to Cite

Alambert, F. (2014). Art, image, war: Picasso, Guernica, Brazil. Domínios Da Imagem, 2(2), 57–72. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2008v2n2p57

Issue

Section

Artigos gerais