Image and allegory in Sylvio Back’s cinema: Ana’s case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2014v8n14p10

Keywords:

Cinematographic image, Sylvio Back, Allegory

Abstract

This paper discusses allegorical meanings of cinematic image. The object of analysis is the movie. A Guerra dos Pelados (Sylvio Back, 1971). It is a historical film about the Contestado War. Its subject is the peasants’ resistance. They were expelled from their land and resist the oppression of farmers and industrial owners in the region. In the movie’s narrative, we analyze the symbolic meaning of the character Ana, a young peasant woman. The image of Ana is a possible key for interpreting the movie. The different stages of the plot are related to the stages in her life. The director’s choice to demarcate the movie stages from transformations in a woman’s image is a rhetorical option. He uses this image as an allegory that expresses multiple meanings

Author Biography

Rosane Kaminski, Universidade Federal do Paraná, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

PhD in History from the Universidade Federal do Paraná and Master in Technology from the Universidade Tecnológica Federal do Paraná

References

AMÂNCIO, Tunico. Artes e Manhas da Embrafilme. Niterói: EdUFF, 2000.

AZEREDO, Ely. A guerra dos pelados (II). Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 3 out. 1971.

BACK, Sylvio. Entrevista a Adélia Lopes e Dante Mendonça. O Estado do Paraná, Curitiba, 24 abr. 1988.

BELTING, Hans. Por uma antropologia da imagem. Concinnitas. UERJ, Rio de Janeiro, vol.1, n8, 2005.

BERNARDET, Jean-Claude. Qual é a história? In: Piranha no mar de rosas. São Paulo: Nobel, 1982.

BÜRGER, Peter. Teoria da vanguarda. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

FASSONI, Orlando. Back na polêmica do filme engajado. Folha de São Paulo, 09 out. 1979.

GRAWUNDER, Maria Z. A palavra mascarada: sobre a alegoria, Santa Maria, Ed.UFSM, 1996.

KAMINSKI, Rosane. Poética da angústia: história e ficção no cinema de Sylvio Back (1960-70), Curitiba, 2008.

SANTAELLA, Lúcia e NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica e mídia. São Paulo: Iluminuras, 1998.

XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: opacidade e transparência. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

XAVIER, Ismail. Alegorias do subdesenvolvimento. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

Published

2014-07-18

How to Cite

Kaminski, R. (2014). Image and allegory in Sylvio Back’s cinema: Ana’s case. Domínios Da Imagem, 8(14), 10–25. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2014v8n14p10