The city as a production space: a brief look at Tom Lisboa's work

Authors

  • Luciane Ruschel Nascimento Garcez UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina, Université de Provence

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2013v7n13p100

Keywords:

City, Art, Tom Lisbon.

Abstract

How to think a contemporary city, increasingly multicultural, with art as kind of compass? What is a contemporary globalized local space? How to set the local in increasingly multinational cities? This space is an atlas designed by entanglements, connections, flows and juxtapositions? The city is a fabric that connects places/situations surrounding space of multiple cultures that coexist with each othe . And so the art, interrogating knowledge and questioning the place as the interplay between art and it makes. What conclude that yes, the photographer can help to problematize the contemporary setting, as well as the researcher who is pondering the question, can interrogates the knowledge established, bringing new perspectives to a situation that is changing at breakneck speed: the city. Based on these questions, this article aims to analyze the work Polaroids (In) visible Tom Lisbon with their specificities and interventions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciane Ruschel Nascimento Garcez, UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina, Université de Provence

Master in Theory and History of Art by UDESC and PhD student in Studies and Sciences of Art, Université de Provence.

References

BAUDELAIRE, Charles. O pintor da vida moderna. In: A modernidade de Baudelaire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

BLOOMFIELD, Tania. Paisagens e Lugares: uma abordagem da geografia cultural para intervenção urbana polaroides (in)visíveis, de Tom Lisboa, em Curitiba. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, n. 17, 2008. Anais do 17º Encontro Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas – ANPAP. 2008. Disponível em: http://www.anpap.org.br/anais/2008/

CARVALHO, Margarida. Mapas Imaginários, out. 2008. Disponível em: http://www.virose.pt/vector/b_21/carvalho. html#_edn2.

LISBOA, Tom. Polaroides (In)Visíveis: fotos. Disponível em: http://www.sintomnizado. com.br/polaroides. Acesso em: 8 maio 2013 b.

LISBOA, Tom. Polaroides (In)Visíveis: sobre as Polaroides (In)Visíveis. Disponível em: http:// www.sintomnizado.com.br/polaroides_ sobreaspolaroides.htm. Acesso em: 8 maio 2013a.

MAKOWIECKY, Sandra; SILVA, Maria Cristina da Fonseca. Linhas Cruzadas: Artes Visuais em Debate. Florianópolis: Editora UDESC, 2009.

PEIXOTO, Nelson Brissac. Intervenções Urbanas: Arte/cidade. São Paulo: Ed. Senac São Paulo, 2002.

PEIXOTO, Nelson Brissac. Paisagens Urbanas. São Paulo: Ed. Senac São Paulo, 2003.

SINTOMNIZADO. Disponível em: http:// www.sintomnizado.com.br/polaroides_ cidades. Acesso em: 20 mar. 2013.

ZIELINSKY, Mônica. Os espaços reinventados na arte de Elaine Tedesco. In: TEDESCO, Elaine. Sobreposições imprecisas. São Paulo: Escrituras Editora, 2003.

Published

2014-06-16

How to Cite

Garcez, L. R. N. (2014). The city as a production space: a brief look at Tom Lisboa’s work. Domínios Da Imagem, 7(13), 100–108. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2013v7n13p100