The painting Blue Boy (1770)
artistic citationism and the visual construction of masculinities
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2024.v18.50179Keywords:
Gender, Image, Visual culture, EducationAbstract
The objective of this article is to highlight the pedagogical aspect of visual culture with regard to the construction of genders, especially masculinities. To develop it, a reflection was made about the disputes between gender, education, art and visual culture, highlighting how temporary and unstable the meanings arising from this process are. Epistemologically, the text was based on Visual Culture Studies and, structurally, it was organized into two moments. In the first of them, processes are presented through which the construction of subjects' gender operates, with an emphasis on masculinities, drawing attention to the artifacts of visual culture that are used for this purpose. It then looks in more depth at a specific artifact: the painting Blue Boy (1770), made by the English artist Thomas Gainsborough (1727-1788). It also reflects on the artistic citationisms that were made to painting. The analyzes indicate that the visual associations that are established for each gender (such as colors, poses, clothes and accessories specific to masculinities and femininities) are neither spontaneous nor fixed. It is therefore concluded that the uses of visual culture in association with masculinities and femininities are crossed by power relations between groups that compete for meanings and that provide maintenance or resistance to the hegemonic ways in which genders have been constructed.
Downloads
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Para educar crianças feministas: um manifesto. São Paulo: Companhia das letras, 2017.
BADINTER, Elisabeth. XY, la identidade masculina. Madrid: Alianza Editoral, 1993.
BALISCEI, João Paulo. PROVOQUE: cultura visual, masculinidades e ensino de Artes Visuais. Rio de Janeiro: Metanoia, 2020.
BALISCEI, João Paulo. Não se nasce azul ou rosa, torna-se: cultura visual, gêneros e infâncias. Salvador: Devires, 2021.
BALISCEI, João Paulo. Quem tem medo da cor rosa? Educação de meninos e meninas. Revista Olhares, Guarulhos, v.12, n.1, p.1-23, 2024. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/15071. Acesso em: 14 dez. 2024.
BARBOSA, Ana Mae. Tópicos Utópicos. 2ª edição. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.
BENTO, Berenice. "Na escola se aprende que a diferença faz a diferença". Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 549-559, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-026X2011000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 18 mar. 2023.
BORRE, Luciana. As imagens que invadem as salas de aula: reflexões sobre cultura visual. São Paulo: Ideias & Letras, 2010.
BORRE, Luciana. Bordado afetos na formação docente. Conceição da Feira: Andarilha edições, 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica: Brasília, 2018.
BURKE, Peter. Testemunha ocular: o uso de imagens como evidência histórica. São Paulo. Editora Unesp, 2017.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Representações visuais de meninos e meninas: Relações entre imaginário e gênero, 2011.
CORTÉS, José Miguel. Hombres de mármol: códigos de representación y estratégias de poder de la masculinidade. Barcelona: Editora EGALES, 2004.
ELOI, Caluã. Não se nasce Malévola, torna-se: a representação da mulher nos contos de fada. Rio de Janeiro: Metanoia, 2018.
FARTHING, Stephen. 501 grandes artistas. Rio de Janeiro: Sextante, 2009.
GOBBI, Marcia Aparecida. Lápis vermelho é de mulherzinha. In: FINCO, Daniela; GOBBI, Marcia Aparecida; FARIA, Ana Lúcia Goulart (Org.). Creche e feminismo: desafios atuais para uma educação descolonizadora. Campinas: Edições Leitura Crítica, 2015, p. 137-162.
GOMBRICH, Ernest. A história da arte. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos Editora, 1999.
GUIZZO, Bianca Salazar. "Masculinidades e feminilidades em construção na Educação Infantil". In: FELIPE, Jane; GUIZZO, Bianca Salazar; BECK, Dinah Quesada (Org.). Infâncias, gênero e sexualidade nas tramas da cultura e da educação. Canoas: Ed. ULBRA, 2013, p. 29-44.
JÚNIOR, Kléber. Masculinidades Bicha: Trajetórias escolares das bichas no Ensino Médio. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa. 2022.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.
MONTEIRO, Marko. Tenham piedade dos homens!: masculinidades em mudança. Juiz de Fora: FEME, 2000.
PAOLETTI, Jo. Pink and Blue: telling the boys from the girls in America. Bloomington: Indiana University Press, 2012.
PIRONI, Isabela Daiane; ROSSI, Jean Pablo Guimarães; MAIO, Eliane. "'Não importa o sexo, eu só quero que seja menino': Cisheteronormatização dos corpos em chás de revelação". In: BALISCEI, João Paulo (Org). "É de menina ou menino?": Imagens de gêneros, sexualidades e educação. Curitiba: Bagai, 2022, p.32-46.
PRECIADO, Paul. Pornotopia: Playboy e a invenção da sexualidade multimídia. São Paulo: N-1 edições, 2020.
ROMERO, Jéssica Fiorini; BALISCEI, João Paulo. "As Incríveis": Educação, Cultura Visual, Sexualidade e caracterização das personagens mulheres de "Os Incríveis" (2004; 2018). Revista Diversidade & Educação, Rio Grande, v. 9, n. l, p.380-404, 2021. Disponível em: https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/13029. Acesso: em 29 mar. 2024.
RUPAUL. A casa dos significados ocultos. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2024.
SABAT, Ruth. "Só as quietinhas vão casar". In: MEYER, Dagmar; SOARES, Rosângela.; ZEN, Maria; XAVIER, Maria (Org). Saúde, sexualidade e gênero na educação de jovens. Santa Catarina: Ed. Mediação, 2004, p. 135-144.
SETTERINGTON, Ken. Marcados pelo triângulo rosa. São Paulo: Melhoramentos Livrarias, 2017.
SILVA, Maria Carolina. A Infância no Currículo de Filmes de Animação: poder, governo e subjetivação dos/as infantis. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2008.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
STEIN, Vinícius; BUENO, Zuleika de Paula; GONÇALVES, José Henrique Rollo; RAMOS, Rose Mari Ramos. "Onde estão as artistas mulheres? Uma busca em livros didáticos para o Ensino Médio". In: BALISCEI, João Paulo (Org). "É de menina ou menino?": Imagens de gêneros, sexualidades e educação. Curitiba: Bagai, 2022, p.103-115.
SUBIRATS, Marina. Forjar um hombre, modelar uma mujer. Barcelona: Editora Aresta, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 João Paulo BalisceiDomínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.






The works in this journal are licensed under Creative Commons .