Anachronism and subjectivity in Vivian Maier's street photographs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v19n33p82

Keywords:

Photography; , Vivian Maier;, anachronism;, street photography.

Abstract

From an anachronistic overview towards the interpretation of images from the present, this article will provide a brief theoretical analysis towards the artistic creation processes of American photographer Vivian Maier. Also working as a babysitter, she photographed the cities she visited and their characters, including herself. Constantly with a camera, each photographic visit was a new experience. Her work constitutes a dialogue with her times and also with the history of Photography. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dandara da Costa Ferreira, Universidade de Brasilia (UNB)

Master's student in the Postgraduate Program in Communication at the Universidade de Brasília (UnB) .

References

Referências

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.

CRARY, Jonathan. Técnicas do Observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

DELEUZE. Gilles. A Imagem-tempo :cinema 2 São Paulo: Brasiliense, 2005a.

DELEUZE. Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005b.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Georges. Cascas. São Paulo: Editora 34, 2017.

DIDI-HUBERMAN, Georges.Georges. Diante do tempo. História da arte e anacronismo das imagens. Trad. Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

DUBOIS, Philippe. O Ato Fotográfico. São Paulo: Papirus Editora, 1994.

FABRIS, Annateresa. A invenção da fotografia: repercussões sociais. in: Fotografia: usos e funções no século XIX, São Paulo: Edusp, 1991.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis, Vozes, 1977.

LEDERMAN, Erika. Fotografia de rua. In: HACKING, Juliet (edição). Tudo sobre fotografia. Trad. Fernanda Abreu, Fabiano Moraes e Ivo Korytowski. Sextante: Rio de janeiro, 2012.

LISSOVSKY, Mauricio. Os fotógrafos do futuro e o futuro da fotografia. In: MONTANO, Sonia; FISCHER, Gustavo;

KILPP, Suzana (Orgs.) Impacto das novas mídias no estatuto da imagem. Porto Alegre: Sulina, 2012.

LOMBARDI, Kátia Hallak. Documentário Imaginário: reflexões sobre a fotografia documental contemporânea. Revista Discursos Fotográficos, Londrina, v.4, n.4, 2008. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1505/125 1>. Acesso em: 6 de setembro de 2021.

MAIER, V; MALOOF, J; DYER, G. Vivian Maier: Street Photographer. New York:

powerHouse Books, 2011.

MAIER, V; MALOOF, J; AVEDON, E. Vivian Maier: Self-portraits. New York: powerHouse Books, 2013.

RIEDL, Titus. Entrevista de Titus Riedl a Eder Chiodetto. In: Arte Brasileira: além do sistema (Catálogo). Curadoria: Paulo Sérgio Duarte. São Paulo: Galeria Estação, 2010.

SCOTT, C. Street photography: from Atget to Stieglitz. Nova Iorque: I. B.Tauris & Co, 2009.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

SOULAGES, François. Estética da fotografia: perda e permanência. Tradução: Iraci D. Poleti e Regina Salgado Campos. São Paulo: Editora São Paulo, 2010.

WEBER, Eva. Pioneers of photography. New York: Smithmark Publishers, 1995.

Filmografia

A Fotografia Oculta de Vivian Maier. Direção: John Maloof e Charlie Siskel. IFC Films, 2013. (84 min).

Published

2022-12-01

How to Cite

Ferreira, D. da C. (2022). Anachronism and subjectivity in Vivian Maier’s street photographs. Discursos Fotograficos, 19(33), 82–101. https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v19n33p82

Issue

Section

Artigos