Faculty researchers and the challenge of working with the story: a supervised internship experience
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-3356.2018v11n22p613Palabras clave:
Research, Teacher education, Burdening history, Epistemology, StudentsResumen
There is evidence that the upper courses of History still keeps a dichotomy between students of Baccalaureate, trained to be historians, researchers, and Graduate students, focusing on learning methodologies and resources for pass on the knowledge developed by the Academy in basic education. To promote initial training redefines the function of teachers of History with historians, particularly with the identification of research, future history teachers recognize in your reference science production conditions knowledge and the most significant development, especially when the contents relate to Burdening History, or history Difficult.Descargas
Citas
CAINELLI, Marlene. A relação entre conteúdo e metodologia no ensino de História: apontamentos para repensar a formação de professores, bacharéis ou profissionais de História. Saeculum: Revista de História, João Pessoa, n. 6-7, p. 71-83, jan./dez. 2001.
CAINELLI, Marlene; SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Introdução: percursos das pesquisas em educação histórica: Brasil e Portugal. In: CAINELLI, Marlene; SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Educação histórica: teoria e pesquisa. Ijuí: Unijuí, 2011. p. 9-17.
COOPER, Hilary. Aprendendo e ensinando sobre o passado a crianças de três a oito anos. Educar em Revista, Curitiba, n. esp., p. 171-190, 2006.
DIAS, José Carlos; CAVALCANTI FILHO, José Paulo; KEHL, Maria Rita; PINHEIRO, Paulo Sérgio; DALLARI, Pedro Bohomoletz de Abreu;
CUNHA, Rosa Maria Cardoso da. Mortos e desaparecidos políticos. Relatório da Comissão Nacional da Verdade. Brasília: CNV, 2014. v. 3.
LISTON, Daniel Patrick; ZEICHNER, Kenneth M. Formación del profesorado y condiciones de la escolarización. Madrid: Morata, 1997.
NÓVOA, António. Os professores e o “novo” espaço público da educação. In: TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude (org.). O ofício do professor: história, perspectivas e desafios internacionais. São Paulo: Vozes, 2002. p. 217-233.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica. Teoria da História: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora UnB, 2001.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Aprendizagem da “burdening history”: desafios para a educação histórica. Mneme, Caicó, v. 16, n. 36, jan./jul. 2015. p. 10-26.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Formação do professor de História no Brasil: embates e dilaceramentos em tempos de desassossego. Revista Educação (UFSM), Santa Maria, v. 40, n. 3, p. 517-528, set./dez. 2015.
SOBANSKI, Adriane de Quadros. Como os professores e jovens estudantes do Brasil e de Portugal se relacionam com a ideia de África. 2008. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008.
SOBANSKI, Adriane de Quadros. Formação de professores de História: educação histórica, pesquisa e produção de conhecimento. 2017. 260 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
VON BORRIES, Bodo. Jovens e consciência histórica. Curitiba: W.A. Editores, 2016
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2018 Antiteses
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
A Revista Antíteses adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es), que cedem à Revista Antíteses o direito de exclusividade de primeira publicação.
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/