Faculty researchers and the challenge of working with the story: a supervised internship experience

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2018v11n22p613

Palabras clave:

Research, Teacher education, Burdening history, Epistemology, Students

Resumen

There is evidence that the upper courses of History still keeps a dichotomy between students of Baccalaureate, trained to be historians, researchers, and Graduate students, focusing on learning methodologies and resources for pass on the knowledge developed by the Academy in basic education. To promote initial training redefines the function of teachers of History with historians, particularly with the identification of research, future history teachers recognize in your reference science production conditions knowledge and the most significant development, especially when the contents relate to Burdening History, or history Difficult.

Biografía del autor/a

Adriane de Quadros Sobanski, Universidade Federal do Paraná

PhD in Education from the Universidade Federal do Paraná. Professor at the Secretary of State for Education of Paraná–SEED. Associate Researcher at the Historical Education Research Laboratory – Lapeduh at Universidade Federal do Paraná.

Camila Quadros, Universidade Federal do Paraná

Graduated in History from the Universidade Federal do Paraná.

Citas

ARROYO, Miguel González. Revendo os vínculos entre trabalho e educação: elementos materiais da formação humana. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.) Trabalho, educação e prática social. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991. p. 163-216.

CAINELLI, Marlene. A relação entre conteúdo e metodologia no ensino de História: apontamentos para repensar a formação de professores, bacharéis ou profissionais de História. Saeculum: Revista de História, João Pessoa, n. 6-7, p. 71-83, jan./dez. 2001.

CAINELLI, Marlene; SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Introdução: percursos das pesquisas em educação histórica: Brasil e Portugal. In: CAINELLI, Marlene; SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Educação histórica: teoria e pesquisa. Ijuí: Unijuí, 2011. p. 9-17.

COOPER, Hilary. Aprendendo e ensinando sobre o passado a crianças de três a oito anos. Educar em Revista, Curitiba, n. esp., p. 171-190, 2006.

DIAS, José Carlos; CAVALCANTI FILHO, José Paulo; KEHL, Maria Rita; PINHEIRO, Paulo Sérgio; DALLARI, Pedro Bohomoletz de Abreu;
CUNHA, Rosa Maria Cardoso da. Mortos e desaparecidos políticos. Relatório da Comissão Nacional da Verdade. Brasília: CNV, 2014. v. 3.

LISTON, Daniel Patrick; ZEICHNER, Kenneth M. Formación del profesorado y condiciones de la escolarización. Madrid: Morata, 1997.

NÓVOA, António. Os professores e o “novo” espaço público da educação. In: TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude (org.). O ofício do professor: história, perspectivas e desafios internacionais. São Paulo: Vozes, 2002. p. 217-233.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica. Teoria da História: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora UnB, 2001.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Aprendizagem da “burdening history”: desafios para a educação histórica. Mneme, Caicó, v. 16, n. 36, jan./jul. 2015. p. 10-26.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Formação do professor de História no Brasil: embates e dilaceramentos em tempos de desassossego. Revista Educação (UFSM), Santa Maria, v. 40, n. 3, p. 517-528, set./dez. 2015.

SOBANSKI, Adriane de Quadros. Como os professores e jovens estudantes do Brasil e de Portugal se relacionam com a ideia de África. 2008. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008.

SOBANSKI, Adriane de Quadros. Formação de professores de História: educação histórica, pesquisa e produção de conhecimento. 2017. 260 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.

VON BORRIES, Bodo. Jovens e consciência histórica. Curitiba: W.A. Editores, 2016

Publicado

2019-01-30

Cómo citar

SOBANSKI, Adriane de Quadros; QUADROS, Camila. Faculty researchers and the challenge of working with the story: a supervised internship experience. Antíteses, [S. l.], v. 11, n. 22, p. 613–634, 2019. DOI: 10.5433/1984-3356.2018v11n22p613. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/34870. Acesso em: 29 jun. 2024.