Pluralized the art of love: homosexuality and historiography path of homosexual movement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2011v4n8p949

Keywords:

Homosexuality, Homophobia, Homosexual Movement

Abstract

This paper aims to understand the development of the homosexual movement in Brazil, to understand well, as it reaches to the present, with the aim to discuss and create programs that fight homophobia, especially debating issues involving sexual diversity.

Author Biography

Luana Pagano Peres Molina, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Master's student in Social History at the Universidade Estadual de Londrina. Specialist Professor in Psychology Applied to Education at the Universidade Estadual de Londrina.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE GAYS, LÉSBICAS E TRANSGÊNEROS. Resoluções do I Congresso da ABGLT: avanços e perspectivas. Curitiba, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Secad. Instruções para Apresentação e Seleção de Projetos de Formação de Profissionais da Educação para a Promoção da Cultura de Reconhecimento da Diversidade Sexual e da Igualdade de Gênero. Brasília, 2006. Disponível em: www.portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/resumo.pdf. Acesso em: 10 abr. 2011.

BRITZMAN, Deborah. O que é esta coisa chamada Amor – Identidade homossexual, educação e currículo. Revista Educação e Realidade, v. 21, p. 71-96, jan/jun, 1996.

CONDE, Michelle Franco Conde. O Movimento Homossexual Brasileiro: sua trajetória e seu papel na ampliação do exercício da cidadania. 2004. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal de Goiás, Goiás, 2004.

FACCHINI, Regina. Sopa de Letrinhas? O movimento homossexual e produção de identidades coletivas nos anos de 1990. Rio de Janeiro: Garamond, 2005.

FERRARI, Anderson. Revisando o passado e construindo o presente: o movimento gay como espaço educativo. Revista Brasileira de Educação, v 25, p. 105-115, Jan /Fev /Mar /Abr, 2004.

FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. Homossexualidade e Educação Sexual: Construindo o respeito à diversidade. Londrina: Ed. UEL. 2007.

FRANCO, Neil. A diversidade entra na escola: Histórias de professores e professoras que transitam pelas fronteiras das sexualidades e do gênero. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2009.

GREEN, James N. Mais amor e mais tesão: A construção de um movimento de gays, lésbicas e travestis. Cadernos Pagu. Revista semestral do Núcleo de Estudos de Gênero – Pagu. Campinas, n. 15, 2000.

LOURO, Guacira Lopes (org.). Gênero, Sexualidade e Educação. Petrópolis: Ed. Vozes. 1999.

MELLO, Luiz; GROSSI, Miriam P; UZIEL, Anna Paula. As escolas e as filhas de lésbicas e gays: reflexões sobre conjugalidade e parentalidade no Brasil. In: JUNQUEIRA, Rogério Diniz (org.). Diversidade sexual na educação: problematizações sobre homofobia nas escolas. Brasília: Ministério da Educação, 2009. p. 159-181.

MOTT, Luiz. Homossexualidade: mitos e verdades. Salvador: Ed. Grupo Gay da Bahia, 2003.

OLIVEIRA, Rosa Maria. Fronteiras Invisíveis: Gêneros, Questões identitárias e Relações entre movimento homossexual e Estado no Brasil. Revista Bagoas, n. 4, p. 160-172, 2009.

PARKER, Richard. Abaixo do Equador. Rio de Janeiro: Ed. Record, 2002.

REIS, Toni. O movimento homossexual. In: FIGUEIRO, Mary Neide Damico (org.). Homossexualidade e educação sexual: construindo o respeito à diversidade. Londrina: EdUEL. 2007. p. 101-102.

TREVISAN, João Silvério. Devassos no Paraíso: a homossexualidade no Brasil, da colônia à atualidade. Rio de Janeiro: Ed. Record, 2007.

WEEKS, Jeffrey. O corpo e a sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O Corpo Educado: Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

Published

2012-01-17

How to Cite

MOLINA, Luana Pagano Peres. Pluralized the art of love: homosexuality and historiography path of homosexual movement. Antíteses, [S. l.], v. 4, n. 8, p. 949–962, 2012. DOI: 10.5433/1984-3356.2011v4n8p949. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/7153. Acesso em: 4 jul. 2024.