Games and their connection with the educational field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2024v17n34p264-288

Keywords:

Digital games, Learning, Educational technology, Motivation, Pedagogy

Abstract

I aim to shed light on the potential of digital games as pedagogical tools, highlighting their contributions to the teaching-learning process. My analysis explores how games can foster the development of cognitive, social, and emotional skills, aligning with innovative and collaborative educational practices. Furthermore, I will discuss the role of teachers in mediating these technologies, considering the challenges and opportunities that arise from the integration of games into the school environment.

Downloads

Author Biography

Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos Santos, University of São Paulo

Doutor em Ciências da Educação pela Absoulute Christian University, Estados Unidos (2021)

Universidade de São Paulo - USP

São Paulo, SP - Brasil

References

ANTUNES, Jeferson. Ciência dos jogos e a educação: o que entendemos por jogos? In: ALMEIDA, Marcos Teodorico Pinheiro de et al. (org.). Cultura lúdica híbrida: práticas inovadoras. Fortaleza: Nexus, 2020. p. 43-64.

BOOT, W. R.; KRAMER, A. F.; SIMONS, D. J.; FABIANE, M. A.; GRATTON, G. The effects of video game playing on attention, memory, and executive control. Acta Psychologica, Amsterdam, v. 129, n. 3, p. 387–398, 2008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2008.09.005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2008.09.005

BROUGÈRE, Gilles. Jogo e educação. Porto Alegre: Artmed, 1998.

COSTA, Leandro Demenciano. O que os jogos de entretenimento têm que os educativos não têm: 7 princípios para projetar jogos. Rio de Janeiro: 2AB, 2010.

COSTA, M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. São Paulo: Editora XYZ, 2013.

DIAMOND, A. Executive functions. Annual Review of Psychology, San Mateo, v. 64, p. 135-168, 2013. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-psych-113011-143750. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-psych-113011-143750

DIAMOND, A.; LEE, K. Interventions Shown to Aid Executive Function Development in Children 4 to 12 Years Old. Science, Washington, v. 333, n. 6045, p. 959-964, 2011. DOI 10.1126/science.1204529 DOI: https://doi.org/10.1126/science.1204529

DYE, M. W. G.; BAVELIER, D. Differential development of visual attention skills in school-age children. Vision Research, Kidlington, v. 50, n. 4, p. 452–459, 2010. DOI: https://doi.org/10.1016/j.visres.2009.10.010. DOI: https://doi.org/10.1016/j.visres.2009.10.010

FENG, J.; SPENCE, I.; PRATT, J. Playing an action video game reduces gender differences in spatial cognition. Psychological Science, New York, v. 18, n. 10, p. 850-855, 2007. DOI: 10.1111/j.1467-9280.2007.01990.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2007.01990.x

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

GADOTTI, M. Perspectivas atuais da educação. Porto Alegre: ARTMED, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000200002

GATTI, Bernadette A. Habilidades cognitivas e competências sociais. Santiago de Chile: Unesco Regional Office for Education in Latin America and the Caribbean, 1997.

GREEN, E. L. Cognition and Emotion: From Order to Disorder. Londres: Psychology Press, 2000.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Brinquedos e brincadeiras na educação infantil. In: SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO – PERSPECTIVAS ATUAIS. 1., 2010, Belo Horizonte. Anais [...]. [S. l.: s. n.], 2010.

LI, R.; POLLATSEK, A.; FARRELL, M.; SIMONS, D. Eye fixations in natural tasks: a study of driving. Perception, [London], v. 39, p. 14-24, 2010.

MATLIN, M. W. Cognição. 6. ed. Hoboken: John Wiley & Sons, 2004.

OECD - ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Education at a Glance 2021: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, 2021.

PRENSKY, M. Ensinando Nativos Digitais: Parcerias para o Aprendizado Real. Thousand Oaks: Corwin, 2010.

RAMOS, Daniela Karine et al. O uso de jogos cognitivos no contexto escolar: contribuições às funções executivas. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 265-275, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539201702121113

RAMOS, G. Jogos Cognitivos: o uso de jogos no desenvolvimento infantil. São Paulo: Editora Unesp, 2013a.

RAMOS, G. Desafios e estratégias nos jogos digitais educativos. São Paulo: Editora Senac, 2013b.

RIVOLTELLA, Pier Cesare. Educação midiática: da teoria à prática pedagógica. São Paulo: Loyola, 2006.

ROGOFF, Barbara. A participação guiada no desenvolvimento cognitivo. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

SAKUDA, Luiz Ojima.; FORTIM, Ivelise (org.). II Censo da Indústria Brasileira de Jogos Digitais. Ministério da Cultura: Brasília, 2018.

SCHUYTEMA, P. Game Design: a practical approach. Boston: Charles River Media, 2011

SPREEN, O.; STRAUSS, E. A Compendium of Neuropsychological Tests: Administration, Norms, and Commentary. 2nd ed. New York: Oxford University Press, 1998.

SUTTON-SMITH, Brian. The Ambiguity of Play. British Journal of Educational Studies, [London], v. 46, n. 4, p. 482-485, 1998.

TUFTE, C.; CHRISTENSEN, L. Mídia-Educação – entre a teoria e a prática. Perspectiva, Florianópolis, v. 27, n. 1, p. 97-118, jan./jun. 2009. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2009v27n1p97

Published

2024-12-31

How to Cite

SANTOS, Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos. Games and their connection with the educational field. Antíteses, [S. l.], v. 17, n. 34, p. 264–288, 2024. DOI: 10.5433/1984-3356.2024v17n34p264-288. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/51396. Acesso em: 18 mar. 2025.