What is thought and written about History Educacion in Pernambuco
an analysis based on the dissertations of ProfHistória at UFPE
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-3356.2024v17n33p115-146Keywords:
History Teaching, Professional Master's, ProfHistória, Continuing education for teachers, Federal University of PernambucoAbstract
The Professional Master's in History Teaching is a Brazilian networked postgraduate program coordinated by the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) and funded by resources from the Basic Education Public Network Evaluation Program (PROEB), a Brazilian governmental program encouraging research. It currently involves 39 universities and teacher training centers distributed across all regions of Brazil. Its primary objective is the stricto sensu continuing education of teachers working in the public basic education system, specifically in the field of History. With ProfHistória, there has been a significant increase in research on History Teaching, resulting in the publication of hundreds of master's dissertations produced by teacher-researchers working in Basic Education. In this paper, we seek to analyze specifically the dominant themes in the dissertation productions of ProfHistória at the Brazilian Federal University of Pernambuco, focusing on the cohorts of 2016, 2018, and 2019. We analyze titles, abstracts, and keywords, employing Content Analysis, following Bardin's perspective, as the method for data treatment and analysis. Among the works of the three cohorts analyzed, some recurring themes stand out, such as Heritage Education/Local History/Memory Spaces, with a total of 10 dissertations, followed by the theme/category of 'Ethnic-Racial Issues,' with a total of 9 dissertations.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luis Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1977.
BITTENCOURT, Jane. Mestrados profissionais e desenvolvimento profissional da docência: uma análise do programa ProfHistória. Revista Brasileira de Pós-graduação, Brasília, DF, v. 18, n. 39, p. 1-21, 2022. DOI: https://doi.org/10.21713/rbpg.v18i39.1965.
BONETE, Wilian Junior; MANKE, Lisiane Sias. Sobre os sentidos e os efeitos do passado no presente: a presença da temática nazista em uma conversa no episódio 545 do programa flow podcast. Aedos, Porto Alegre, v. 15, n. 34, 2023. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/aedos/article/view/128270. Acesso em: 18 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Justiça. Anuário de segurança pública 2022. 16. ed. Brasília, DF: Fórum Brasileiro de Segurança Pública, 2022.
CASTRO, Claúdio de Moura. A hora do mestrado profissional. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 2, n. 4, p. 16-23, 2005. DOI 10.21713/2358-2332.2005.v2.73
FAGUNDES, Bruno Flávio Lontra. Profhistória, experimento sem prognóstico. PerCursos, Florianópolis, v. 18, n. 38, p. 33-62, 2017. DOI: https://doi.org/10.5965/1984724618382017033
GIL, Carmem Zeli de Vargas; PEREIRA, Nilton Mullet; PACIEVITCH, Caroline; SEFFNER, Fernando. Ensinar, pesquisar, ensinar: a experiência dos mestrados profissionais. PerCursos, Florianópolis, v. 18, n. 38, p. 8-32, 2017. DOI: https://doi.org/10.5965/1984724618382017008
GOMES, Nilma Lino. Educação e diversidade cultural: refletindo sobre as diferentes presenças na escola. Belo Horizonte: Mazza Edições, 1999.
LAGO, Ana Cristina; XIMENES, Cristina; GUERRA FILHO, Sérgio. Formação, ensino e pesquisa: percepções sobre a docência e a pesquisa no âmbito do ProfHistória. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 14, n. 37, p. 2-22, 2022. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180314372022e0201
MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim; ARAÚJO, Cinthia Monteiro de. Que teoria da história para que ensino de história?: uma análise a partir do ProfHistória. Maracanan, Rio de Janeiro, n. 32, p. 60-83, 2023. DOI: https://doi.org/10.12957/revmar.2023.71706
MATOS, Júlia Silveira; SENNA, Adriana Kivanski de. O historiador-docente entre as práticas e os saberes das políticas de formação continuada. In: SEMINÁRIO DE HISTÓRIA POLÍTICA, 2., 2011, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Associação Nacional de História, 2011. Disponível em: https://repositorio.furg.br/bitstream/handle/1/3343/O%20historiador-docente%20entre%20as%20pr%c3%a1ticas%20e%20os%20saberes%20das%20Pol%c3%adticas%20de%20Forma%c3%a7%c3%a3o%20Continuada.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 18 dez. 2023.
MOREIRA, Marco Antonio. O mestrado (profissional) em ensino. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, n. 1, p. 131-142, jul. 2004. DOI: https://doi.org/10.21713/2358-2332.2004.v1.26
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Política educacional e a re-estruturação do trabalho docente: reflexões sobre o contexto latino-americano. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, p. 355-375, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000200004
OLIVEIRA, Itamar Freitas; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias. Desafios do mestrado profissional na reinvenção do campo do ensino de história: uma avaliação preliminar dos programas de ensino de teoria da história e de história do ensino de história. CLIO, Recife, v. 38, p. 27-47, jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.22264/clio.issn2525-5649.2020.38.1.04
OLIVEIRA, Thiago Augusto Divardim de. Pressupostos da pesquisa e da formação continuada de historiadores docentes: uma contribuição da educação histórica. Roteiro, Joaçaba, v. 45, jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v45i0.23162
RIBEIRO, Renato Janine. O mestrado profissional na política atual da CAPES. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 2, n. 4, p. 8-15, jul. 2005. DOI: https://doi.org/10.21713/2358-2332.2005.v2.72
SALLES, André Mendes; CÁCERES, Pedro Ramón Caballero. Currículo, ensino de história e pós-colonialidade. Saeculum, João Pessoa, v. 28, n. 48, p. 139-148, 2023. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2023v28n48.67456
SILVA, Elisângela Coelho da; VELOSO, Roberta Marcelino; SANTOS, Paulo José Assumpção dos (org.). Prêmio ProfHistória 2016. São Paulo: FGV Editora, 2016. https://editora.fgv.br/produto/premio-profhistoria-2016-3861. Acesso em: 17 dez. 2023.
SZLACHTA JUNIOR, Arnaldo Martin. Aspectos da pós-modernidade no ensino de história: da formação do professor ao cotidiano escolar. Historiæ, Rio Grande, v. 8, n. 1, p. 235-252, 2017. Disponível em: https://periodicos.furg.br/hist/article/view/6452. Acesso em: 18 dez. 2023.
UFRJ – UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Regimento geral do profhistória. Rio de Janeiro: UFRJ, [2014].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 André Mendes Salles, Arnaldo Martin Szlachta Junior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The journal reserves the copyright on the contributions published, without material compensation for the author, and may make them available online in Open Access mode, through its own system or other databases; you can also make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, in order to maintain the cultured standard of the language, with the final consent of the authors. The opinions expressed by the authors are their sole responsibility.