Cultural nationalism and indigenism in Mexican murals and screens

reflections on the representations of indigenous people in the film Rio Escondido (1947), by Emílio Fernández

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2023v16n31p460-496

Keywords:

Nationalism, Indigenism, Mexico, Cinema, Rio Escondido

Abstract

In this article, we propose to analyze the representations of indigenous people and the spaces attributed to them in the Mexican film Rio Escondido (1947). Directed by Emílio Fernández and photographed by Gabriel Figueroa, Rio Escondido tells the story of Rosaura, a rural teacher who responds to the presidential call to bring education to a remote indigenous village. Aiming at the development of the analysis, we will focus on the filmic work, also considering the political-cultural context in which the source is inserted and the rich dialogue that marks the visual arts and Mexican national representations. Specifically about this dialogue, Diego Rivera's mural, Epopeya del pueblo mexicana, present in the film narrative, will also be the target of our reflections. We will base ourselves on theoretical-methodological discussions focused on the national identity of the Mexican case and on the analysis of cinematographic images. We start from the understanding that, despite the relevance attributed to indigenous peoples in the Mexican sociocultural formation and in the arts from the 1920s to the 1940s, visual representations assign them roles that place them on the margins, as supporting and passive ones.

References

ANDERSON, Benedict R. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. Tradução de Denise Bottman. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

BARBOSA, Carlos Alberto Sampaio. História Visual: um balanço introdutório. In: BARBOSA, Carlos Alberto Sampaio; GARCIA, Tânia da Costa (orgs.). Cadernos de Seminários de Pesquisa Cultura e Política nas Américas – Volume I. Assis: FCL-Assis-Unesp Publicações, 2009, p. 72-85.

BARBOSA, Carlos Alberto Sampaio. 20 de novembro de 1910: a revolução mexicana. São Paulo: Companhia Editora Nacional: Lazuli Editora, 2007.

BARBOSA, Carlos Alberto Sampaio. LOPES, Maria Aparecida de Souza. A historiografia da Revolução Mexicana no limiar do século XXI: Tendências gerais e novas perspectivas. São Paulo: Revista História, n.20, 2001, p. 163-198.

BARTRA, Roger. The Mexican office: the splendors and miseries of culture. In: FERMAN, Claudia (ed.). The postmodern in Latin and Latino American Cultural Narratives: collected essays and interviews. New York: Garland Publishing, 1996. p. 29-40.

BAZIN, André. O cinema: ensaios. Tradução de Eloísa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 1991.

BERNARDETE, Lavariega Sarachaga Karla. El equipo Emilio “Indio” Fernandez, Gabriel Figueroa, Mauricio Magdaleno, Pedro Armendariz y Dolores Del Rio, consolidador de “star system” mexicano con Flor Silvestre, Maria Candelaria, Las Abandonadas y Bugambilia (1943-1944). 2001. Tesis (Doctorado) - Facultad de Ciencias Politicas y Sociales, Universidad Nacional Autonoma de México, México, 2001.

BRAGANÇA, Maurício de. Metáforas à mesa: Bustillo Oro, Buñuel, Ripstein e o melodrama familiar mexicano. In: AMANCIO, Tunico; TEDESCO, Marina Cavalcanti (org.). Brasil - México: aproximações cinematográficas. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2011. p. 169-189.

CAPELATO, Maria Helena Rolim. Modernismo latino-americano e construção de identidades através da pintura. Revista de História, São Paulo, n. 153, p. 251-282, 2005. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.v0i153p251-282

CARRIÈRE, Jean-Claude. A linguagem secreta do cinema. Tradução de Fernando Albagli e Benjamin Albagli. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2015.

ESPINOSA CABRERA, Rubén. Presencia de Arquetipos "Mexicanos" en la Pintura Mural de Diego Rivera: el mural del Palacio Nacional (1922-1935). 2017. Tesis (Doctoral) - Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona, 2017.

GIL, Antônio Carlos Amador. Política indigenista e identidade nacional no México: as políticas de mudança cultural e a preocupação com a integração nacional em meados do século XX. Dimensões, Vitória, v. 35, p. 347-365, jul./dez. 2015.

GIL, Antônio Carlos Amador. Raça, etnicidade, mestiçagem e indigenismo: o mestiço como símbolo nacional no México. In: NADER, Maria Beatriz (org.). Gênero e racismo: múltiplos olhares. Vitória: EDUFES, 2014. p. 200-218.

GONZALEZ, Jose Carlos Rosillo. Iconografia e iconologia del grabado Amenaza sobre México, del artista mexicano Leopoldo Méndez durante lá década de 1940-1950. 2012. Disertación (Maestria en Historia del Arte) - Universidad Autónoma de San Luis Potosi, San Luis Potosi, 2012.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.

HILL, Matthew J. K. The indigenismo of Emilio "El Indio" Fernández: Myth, Mestizaje, and the modern México: masters of arts. Provo: Brigham Young University, 2009. Departament of Spanish and Portuguese.

HOBSBAWM, Eric J. Nações e nacionalismo desde 1780: programa, mito e realidade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

JACOB, Jorcy Foerste. Murais de identidades: as representações sobre os indígenas na ótica do muralismo mexicano (1920-1940). In: ENCONTRO INTERNACIONAL DA ANPHLAC, 10., 2012, São Paulo. Anais Eletrônicos [...]. São Paulo: ANPHLAC, 2012. p. 1-12.

JACOB, Jorcy Foerste. Os filhos de Malinche: as representações sobre os indígenas na ótica de Diego Rivera (1920-1940). 2014. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2014.

KORNIS, Mônica Almeida. História e cinema: um debate metodológico. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n.10, p. 237-250, 1992.

LOAEZA, Soledad, Modernización autoritaria a la sombra de la superpotencia, 1944-1968. In: GARCÍA, Erik Velásquez et al. Nueva Historia General de México. México: El Colegio de México, 2010. p. 932-999. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv47wf77.8

MENDEZ, Leopoldo. El Dueno de Todo (Master of Everything) plate 2 from "Rio Escondido," a portfolio of ten linoleum engravings. 1948. 1 gravura em linóleo. Disponível em: https://www.annexgalleries.com/inventory/detail/PAKA101b/Leopoldo-Mendez. Acesso em: 14 ago. 2018.

MONSIVÁIS, Carlos. Notas sobre la cultura mexicana en el sigro XX. In: CENTRO DE ESTUDIOS HISTÓRICOS. Historia General de Mexico, Mexico: El Colegio de Mexico: Editorial Harla, 1988. t. 2.

MORA, Carl J. Mexican cinema: reflections of a society (1896-2004). Jefferson:

McFarland & Company, Inc., Publishers, 2012.

MRAZ, John. Looking for Mexico: modern visual culture and national identity. London: Duke University Press, 2009. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822392200

NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2006.

NAPOLITANO, Marcos. Fontes audiovisuais: a história depois do papel. In: PINSKY, Carla Bassanezi (org.). Fontes históricas. São Paulo, Contexto, 2005. p. 235-289.

PÉREZ MONTFORT, Ricardo. El pueblo y la cultura: del porfiriato a la Revolución. In: BÉJAR, Raúl; ROSALES, Héctor (coord.). La identidad nacional mexicana como problema político y cultural: nuevas miradas. Cuernavaca: UNAM: Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias, 2005. p. 57-80.

PÉREZ MONTFORT, Ricardo. Indigenismo, hispanismo y panamericanismo en la cultura popular mexicana de 1920 a 1940. In: BLANCARTE, Roberto (coord.). Cultura e identidad nacional. México: FCE, CONACULTA, 2007. p. 516-577.

PRADO, Maria Lígia Coelho. Uma introdução ao conceito de identidade In: BARBOSA, Carlos Alberto Sampaio; GARCIA, Tânia da Costa (orgs.). Cadernos de Seminários de Pesquisa Cultura e Política nas Américas – Volume I. Assis: FCL-Assis-Unesp Publicações, 2009, p. 66-71.

RAMÍREZ BERG, Charles. Figueroa’s Skies and oblique perspective: notes on the development of the classical mexicano style. Spectator, [s. l.], v. 13, n. 2, p. 24-41, 1992.

REIMAN, Karen Cordero. La invención del arte popular y la construcción de la cultura visual moderna en México. In: ACEVEDO, Esther (coord.). Hacia otra historia del arte en México: la fabricación del arte nacional a debate (1920-1950). México: CONACULTA, 2002.

RIO ESCONDIDO. Direção: Emilio Fernández. Produção: Raúl de Anda. Fotografia de Gabriel Figueroa. Roteiro original: Mauricio Magdaleno. México: Producciones Raúl de Anda, 1947. 1 filme (110 min.), preto e branco.

ROCHFORT, Desmond. Mexican Muralists: Orozco, Rivera, Siqueiros. San Francisco: Chronicle Books, 1998.

RODRÍGUEZ, Ana Daniela Nahmad. Las representaciones indígenas y la pugna por las imágenes: México y Bolivia através del cine y el vídeo. Latinoamérica, Ciudad de México, n. 45, p. 105-130, 2007. DOI: https://doi.org/10.22201/cialc.24486914e.2007.45.57392

ROTEIRO original: Emilio Fernández; Mauricio Magdaleno (adaptación cinematográfica), Producciones Raul de Anda (propriedade). Rio Escondido, México, D.F., 28 de julio de 1947.

SHOHAT, Ella; STAM, Robert. Crítica da imagem eurocêntrica: multiculturalismo e representação. Tradução de Marcos Soares. São Paulo: Cosac & Naify, 2006.

VASCONCELLOS, Camilo de Mello. As representações das lutas de independência no México na ótica do muralismo: Diego Rivera e Juan O'Gorman. L'Ordinaire Latino-Américain, Toulouse, v. 212, p. 183-203, 2010. DOI: https://doi.org/10.4000/orda.2516

XAVIER, Ismail. Cinema: Revelação e engano. In: NOVAES, Adauto (org.). O olhar. São Paulo: Cia. Das Letras, 2006. p. 367-383.

Published

2023-09-18

How to Cite

PUYDINGER DE FAZIO, Andréa Helena. Cultural nationalism and indigenism in Mexican murals and screens: reflections on the representations of indigenous people in the film Rio Escondido (1947), by Emílio Fernández. Antíteses, [S. l.], v. 16, n. 31, p. 460–496, 2023. DOI: 10.5433/1984-3356.2023v16n31p460-496. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/47650. Acesso em: 22 jul. 2024.