Literate and their life trajectories: a study on the life of literate in Minas (1710-1770)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2021v14n28p188

Keywords:

Literate, Wills, 18th century, Minas Gerais

Abstract

This article aims to undertake a study of the trajectory of the men who made wills in the region of Rio das Velhas in the Captaincy of Minas do Ouro throughout the 18th century. The chronological milestones were established from the perception that the 1710s begins with a process of formalization of the villages in the region of Minas and ends in 1720 when the captaincy that separates from São Paulo to constitutes itself as the independent captaincy and as such with specific needs and characteristics and the final timeframe is related to the clear end of the peak of the gold cycle as some authors pointed out and to the establishment of more effective measures in relation to education throughout the empire due to the Pombaline reforms and the creation of the literary subsidy in 1752. Bearing this in mind, the objective of this text is to investigate life trajectories focusing on family relationships, the educational strategies of these writers towards their descendants and the practices of sociability based in write culture. For this research, the basic reference is the works of Pierre Bourdieu when he emphasizes the need on the part of researchers to investigate the trajectories of the historical agents. However, for this purpose, the contributions of micro-history that seek to justify this sort research. In previous researches based on testaments produced during the 18th century in Minas, it was noticed that some figures who wrote the wills repeated themselves with some consistency during some period and then disappeared. These scribes or literate, as far as it is possible to identify up to now, were lawyers, soldiers and clergy who, among other activities related to writing, carried out the writing of wills for the inhabitants of Rio das Velhas region. In general, these activities were related to writing and aimed at supporting these historical agents. For this research we tried to analyze the trajectory of some of the writers. From this definition of object, a nominative cross was made with other documents such as post-mortem inventories and testaments of relatives, friends and companions of these writers, aiming to understand and analyze the life trajectory of these literate people working in Minas Gerais during the 18th century.

Author Biography

Fabrício Vinhas Manini Angelo, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Doctor in Education from the Universidade Federal de Minas Gerais. Professor at the Universidade Estadual de Goiás.

References

ABREU, Márcia. Quem lia no Brasil colonial? In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 24., 2001, Campo Grande, Mato Grosso. Anais [...]. Campo Grande: Intercom, 2001. v. 24.

ALVES, Herinaldo Oliveira. O sermão do inconfidente cônego Luís Viera da Silva: protótipo de sacerdote para a igreja de mariana no século XVIII. Revista Brasileira de História das Religiões - ANPUH, Maringá, PR, v. 1, n. 3, p. 1-10, 2009. ISSN 1983-2850.

ANGELO, Fabrício V. M. Herdeiros: o papel da família na educação das futuras gerações nos termos de sabará e de vila rica (1710 – 1780). 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

ANGELO, Fabrício V. M. Pelo muito amor que lhe tenho: a família, as vivências afetivas e as mestiçagens na Comarca do Rio das Velhas (1716-1780). 2013. Dissertação (Mestrado em História) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.

ANTUNES, Álvaro Araújo. Minas de letras: agentes e proposições analíticas acerca da cultura dos escritos em Minas Gerais, 1750-1834. Antíteses, Londrina, v. 13, p. 621-648, 2020.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre, RS: Zouk, 2013b.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2007a. (Coleção Estudos).

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: AMADO, Janaína; FERREIRA, Marieta de Moraes. Usos e abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. p. 183-191.

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, Marieta de M.; AMADO, Janaina. Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: FGV, 1996a. cap.13, p. 183-91.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007b.

BOURDIEU, Pierre. O senso prático. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013a.

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP, 2004.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus editora, 1996b.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. Herdeiros: os estudantes e sua cultura. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2014.

BRUGGER, Silvia Maria Jardim. Família e patriarcalismo em Minas Gerais. In: PAIVA, Eduardo França (org.). Brasil-Portugual: sociedades, cultural e forma de governar o mundo português (século XVI-XVIII). São Paulo: Annablume, 2006.

BRUGGER, Silvia Maria Jardim. Minas patriarcal: família e sociedade (São João Del Rei- século XVIII e XIX). São Paulo: Annablume, 2007.

BURKE, Peter. História e teoria social. São Paulo: Editora Unesp, 2012.

CATANI, Denice B. Pierre Bourdieu e a história (da educação). In: FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Pensadores sociais e história da educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011. p. 320-321.

CERCEAU NETTO, Rangel. Um em casa de outro. São Paulo: Annablume: Belo Horizonte: PPGH/UFMG, 2008. (Coleção Olhares).

CHARTIER, Roger (org.). Histórida da vida privada 3: da renascença ao século das luzes. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

CHARTIER, Roger. Pierre Bourdieu e a história (debate). Topoi, Rio de Janeiro, v. 3, p. 139-182, mar. 2002

CUNHA, Flávio S. História & Sociologia. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

DE LA FARE, Mônica; LOPES, Greyce Hoffman; COSTA, Júlia Fernandes da. Os estudos sobre trajetória docente na pesquisa em educação: explorações dos usos da teoria bourdiesiana em teses de doutorado. Revista GepesVida, São José, SC, v. 2, n. 3, p. 1-10, 2016.

FARIA, Sheila de Castro. A colônia em movimento: fortuna e família no cotidiano colonial. Rio de Janeiro: Nova Fronteira. 1998.

FIGUEIREDO, Luciano Raposo de Almeida. Barrocas famílias: vida familiar em Minas gerais no século XVIII. São Paulo: HUCITEC, 1997.

FLANDRIN, Jean Louis. Famílias parentesco, casa e sexualidade na sociedade antiga. Lisboa: Estampa 1995.

FONSECA, Thais Nívia de Lima e. Instrução e assistência na Capitania de Minas Gerais: das ações das câmaras às escolas para meninos pobres (1750-1814). Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, RJ, v. 13, p. 535-544, 2008.

FREYRE, Gilberto. Casa-grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. 51. ed. São Paulo: Global, 2006.

FREYRE, Gilberto. Sobrados e mucambos: decadência do patriarcado e desenvolvimento do urbano. 15. ed. São Paulo: Global, 2004.

GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. “História” oral e processos de inserção na cultura escrita. Educação em Questão, Natal, RN, v. 25, p. 206-223, 2006b.

GALVÃO, Ana Maria de Oliveira; BATISTA, Antônio Augusto Gomes. Oralidade e escrita: uma revisão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, SP, v. 36, p. 403-432, 2006a.

GALVÃO, Ana Maria de Oliveira; FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva. Apresentação - Dossiê: História da Cultura Escrita. Revista Brasileira de História da Educação, [s. l.], v. 16, p. 207-214, 2016.

GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes: o cotidiano e as ideias de um moleiro perseguido pela Inquisição. São Paulo: Companhia de Bolso, 2006.

GUÉRIOS, Paulo Renato. O estudo de trajetórias de vida nas Ciências Sociais: trabalhando com as diferenças de escalas. Campos: Revista de Antropologia Social, Curitiba, PR, v. 12, p. 9-34, 2011.

LEVI, Giovanni. Sobre a micro-história. In.: BURKE, Peter. A escrita da historia: novas perspectivas. São Paulo: UNESP, 1992.

MAGALHÃES, Justino Pereira de. Ler e escrever no mundo rural do Antigo Regime: um contributo para a história da alfabetização e da escolarização em Portugal. Braga: Universidade do Minho, 1994.

NEVES, Clarissa E. Baeta. Trajetórias escolares, famílias e políticas de inclusão social no ensino superior brasileiro. In: ROMANELLI, Geraldo; NOGUEIRA, Maria Alice; ZAGO, Nadir (org.). Família & escola: novas perspectivas de análise? Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. v. 1, p. 278-311.

NOGUEIRA, Maria Alice, ROMANELLI, Geraldo, ZAGO, Nadir. Família e escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. Petrópolis: Vozes, 2000.

NOGUEIRA, Maria Alice. A construção da excelência escolar - um estudo de trajetórias feito com estudantes universitários provenientes das camadas médias intelectualizadas. In: NOGUEIRA, Maria Alice; ROMANELLI, Geraldo; ZAGO, Nadir (org.). Família e escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 125-154.

NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio Mendes (org.). Pierre Bourdieu: escritos de educação. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2012. v. 1.

PAIVA, Clotilde A. ARNAUT, Luiz D. H. Fontes para o estudo de Minas Oitocentista: Listas Nominativas. In: V SEMINÁRIO SOBRE ECONOMIA MINEIRA. Anais... Belo Horizonte: UFMG/ CEDEPLAR, 1990.

PAIVA, Eduardo F.; CERCEAU NETTO, R. Uma mamaluca poderosa entre Itú e Pitangui no início do século XVIII. In: CATÃO, Leandro. (Org.). Pitangui colonial. História & Memória. 1. ed. Pitangui: Arquivo de Pitangui, 2011, v. 1, p. 133-154.

RODARTE, Mario M. S. O trabalho do fogo: Perfis de domicílios enquanto unidades de produção e reprodução na Minas Gerais Oitocentista. Tese (doutorado de Demografia) – Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional – UFMG. Departamento de Demografia, Belo Horizonte, 2008.

SAMARA, Eni de Mesquita. Família, mulheres e Povoamento: São Paulo no século XVIII. Bauru, São Paulo: EDUSC, 2003

SLENES, Robert. Na senzala uma flor - Esperanças e recordações na formação da família escrava: Brasil Sudeste, século XIX. 2. ed. cor. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2011.

SOARES, Magda Becker. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2017.

SOARES, Magda Becker. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 51, p. 5-17, 2004.

SOARES, Magda Becker. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

SWEET, James. O Recriar da África: cultura, parentesco, e religião no mundo afro-português (1441-1770). Lisboa: Edições 70, 2007, p. 29-48, 225-271, 273-78, 309.

VAINFAS, Ronaldo. Trópico dos Pecados: moral, sexualidade e Inquisição no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997.

VILLALTA, L. C. O que se fala e o que se lê: língua, instrução e leitura. In: SOUZA, Laura de Mello e. (Org.). História da vida privada no Brasil: cotidiano e vida privada na América portuguesa. São Paulo: Companhia das Letras, 1997, v. 1, p. 331-385.

Published

2022-02-02

How to Cite

ANGELO, Fabrício Vinhas Manini. Literate and their life trajectories: a study on the life of literate in Minas (1710-1770). Antíteses, [S. l.], v. 14, n. 28, p. 188–222, 2022. DOI: 10.5433/1984-3356.2021v14n28p188. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/43390. Acesso em: 4 jul. 2024.