The construction of historical thinking: issues of historical training in Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2010v3n6p729

Keywords:

Historical background, Historic knowledge, Training of teachers

Abstract

By recognizing the vitality of knowledge of history societies, therefore recognize the meanings of the historical background for social life. The affirmation of this article focuses on the importance of historical thinking and the idea that history and teaching is crucial in shaping the individual. Knowing the historical reality experienced articulates the past, present and future. It is responsible for the construction of cultural identities. Directs the practical sense of material life. The historical knowledge has function in school. The teaching of history and professor of history are responsible for the formation of the subject and critical values of diversity and interculturalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Moraes de Souza, Fundação de Ensino para Osasco - UNIFIEO

PhD in social history from the Universidade de São Paulo. Professor at the Fundação de Ensino para Osasco (FIEO).

References

BRASIL. Secretaria de educação fundamental. PCN: história e geografia. Brasília: MEC, 1997.

BRASIL/CNE. Resolução n° 1 do CNE de 18 de fevereiro de 2002.

CANCLINI, Néstor. Culturas híbridas. São Paulo: Edusp, 2002.

CANEN, Ana. Educação multicultural, identidade nacional e pluralidade cultural. Cadernos de Pesquisa, n. 111, dez. 2000.

CANEN, Ana. Ética, multiculturalismo e educação: articulação possível? Revista Brasileira de Educação, n. 15, 2000.

CANEN, Ana. Reflexões sobre o Multiculturalismo na escola e na formação docente. In: CANEN, Ana (org.). Ênfases e omissões no currículo. Campinas: Papirus, 2001.

COLLINGWOOD, Robin George. A idéia de história. Lisboa: Editorial Prescença, 2001.

COUTINHO, José Maria. Por uma educação multicultural: uma alternativa de cidadania para o século XXI. Ensaio, v. 4. n. 13, 1996.

ERNANDES, Florestan. Introdução (org.). In: Marx e Engels: história. São Paulo, Ática, 1983.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez Editora, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Prefácio de Edna Castro de Oliveira. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1992.

HOBSBAWM, Eric. Sobre história. São Paulo: Cia das Letras, 1997.

LE GOFF, Jacques. Memória e historia. Campinas: Unicamp, 1996.

RÜSEN, Jörn. História viva. Teoria da história III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Editora UNB, 2007.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história I. Brasília: Editora da UNB, 2001.

RÜSEN, Jörn. Reconstrução do passado: teoria da historia II. Brasília: Editora UNB, 2007.

SANTOS, Lucíola Lucínio de C. P; LOPES, José de Souza Miguel. Globalização, multiculturalismo e currículo. In: MOREIRA, Antônio Flávio B. (org.). Currículo: questões atuais. Campinas: Papirus, 1997. p. 29-38.

SILVA, Tomaz T. Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 2001.

Published

2011-02-07

How to Cite

SOUZA, Claudia Moraes de. The construction of historical thinking: issues of historical training in Education. Antíteses, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 729–742, 2011. DOI: 10.5433/1984-3356.2010v3n6p729. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/3720. Acesso em: 24 nov. 2024.