The Paulo Sacramento’s short films and the debate on violence in Brazil in 1990’s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2019v12n23p698

Keywords:

History and cinema., Brazilian cinema, Violence, Short film, Paulo Sacramento

Abstract

This paper analyses the Paulo Sacramentos’ short films Ave (1992) and Juvenília (1994). The main goal here is to discuss the relationship between image and violence. The idea of violence is present in both films through their semantic scope and also in their creative and ironic language. Two phenomena observed in the 1980s and 1990s Brazilian history are articulated to the film analysis: 1) the growth of social violence and its appearance in academic, cultural and political debates; and 2) the increase in short film production, which includes an important group of films about violence in the country. This paper aims to understand the connection between films and social context. In this sense, the two short films by Sacramento will be analyzed both as “representation of violence” and as artworks that criticize the trivialization of violence in Brazil.

Author Biography

Rosane Kaminski, Universidade Federal do Paraná

PhD in History from the Universidade Federal do Paraná. Post-Doctorate in Media and Audiovisual Processes from the Universidade de São Paulo. Adjunct Professor at the Universidade Federal do Paraná.

References

ADORNO, Sérgio. Exclusão sócio-econômica e violência urbana. Sociologias, Porto Alegre, n. 8, jul/dez 2002.

ANTONELLO, Pierpaolo. Storie del ventre Il cannibale a tavola. Nuevo Texto Crítico, Baltimore, v. 12, n. 1, p. 297-315, 1999. Disponível em: https://muse.jhu. edu/. Acesso em: 10 mar. 2019.

BAHIA, Berê (org.). 30 anos de cinema e festival: a história do Festival de Brasília do Cinema Brasileiro. Brasília: Fundação Cultural do Distrito Federal, 1998.

BATAILLE, Georges. As lágrimas de Eros. Lisboa: Publicações Culturais Engrenagem, 1984.

BATAILLE, Georges. O erotismo. Porto Alegre: L&PM Editores, 1987.

BENTES, Ivana. Aqui agora: o cinema do submundo ou o tele-show da realidade. Imagens, Campinas, n. 2, p.44 - 49, ago. 1994.

BERNARDET, Jean-Claude. A crueldade irônica: a nova fórmula da violência no cinema dos anos 90. Imagens, Campinas, n. 2, p.41 - 43, ago. 1994.

CARVALHOSA, Zita. II Festival internacional de curtas-metragens de São Paulo. São Paulo: MIS, 1991.

CESAR FILHO, Francisco. III Festival internacional de curtas-metragens de São Paulo. São Paulo: MIS, 1992.

CHAUÍ, Marilena. A não violência do brasileiro: um mito interessantíssimo. Almanaque: revista de literatura e ensaios, São Paulo, n.11, 1980.

CHAUÍ, Marilena. O mito da não violência brasileira. In: CHAUÍ, Marilena. Sobre a violência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

COELHO, Teixeira. Para não ser alternativo no próprio país. Revista USP: dossiê cinema brasileiro, São Paulo, n.19, set./nov. 1993.

CURTA-METRAGEM. Filme Cultura, Rio de Janeiro, ano 16, n. 41/42, maio 1983.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Desnudez cruel: La muerte misma estaba invitada. In: DIDI-HUBERMAN.Venus rajada. Madrid: Losada, 2005.

FERREIRA, Jairo. Cinema de Invenção. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2016.

FINOTTI, Ivan. Para quem quiser um soco no estômago. Folha de São Paulo, São Paulo, 23 ago. 1999.

GHIDETTI, Carolina. Paraísos artificiais: novos rumos em tempos de crise. Aurora: Revista de Arte, mídia e política, São Paulo, n. 5, maio 2009.

HAN, Byung-Chul. Topologia da violência. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

JOSÉ, Angela. Os anos dourados do cinema brasileiro: II Rio Cine. Cinemin, [S. l.], n. 26, 1986.

KAMINSKI, Rosane. As mil faces do inspetor. In: KAMINSKI, Rosane; FREITAS, Artur; GRUNER, Clovis; HONESKO, Vinicíus; REIS, Paulo. Imagem, narrativa e subversão. São Paulo: Intermeios, 2016.

KAMINSKI, Rosane. O curta-metragem brasileiro e as figurações da violência (1986- 1994). Relatório de Pós-doutorado em Meios e Processos Audiovisuais, ECA-USP, 2017. Não publicado.

KAMINSKI, Rosane. Emoção e violência em Ressurreição (Arthur Omar, 1988). In: MORETTIN, Eduardo; NAPOLITANO, Marcos (org.). O cinema e as ditaduras militares: contextos, memórias e representações audiovisuais. São Paulo: Intermeios/Fapesp; Porto Alegre: Famecos, 2018.

LABAKI, Amir. V Festival Internacional de curtas-metragens de São Paulo. São Paulo: MIS, 1994a.

LABAKI, Amir. 1994 revela segunda geração da primavera do curta. Rio de Janeiro: [s.n.], 1994b. Mostra Curta Cinema 4. Catálogo.

LABAKI, Amir. [Entrevista concedida à] Rosane Kaminski. 20 ago .2017.

LEMOS, Fernando. Rio Cine tenta outra vez. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 19 ago. 1988. p.1.

LESSING, Gotthold Ephraim. Laocoonte, ou sobre as fronteiras da pintura e da poesia. Tradução Márcio Seligmann-Silva. São Paulo: Iluminuras, 2011.

MARSON, Melina I. Cinema e políticas de estado: da Embrafilme à Ancine. São Paulo: Escrituras, 2009.

MARTINS. José de Souza. Linchamentos: a justiça popular no Brasil. São Paulo: Contexto, 2015.

MONDZAIN, Marie-José. A imagem pode matar? Lisboa: Nova Vega, 2009.

MONTEIRO, José Carlos. Verdades e mentiras no “novo” boom do cinema brasileiro. Cine Imaginário, [S. l.], v. 1. n. 12, p. 20, nov. 1986.

MOREIRA, Roberto. Cinema hoje: impasses e desafios. Imagens, São Paulo, n. 1, abr. 1994.

NAGIB, Lúcia. O cinema da retomada: depoimentos de 90 cineastas dos anos 90. São Paulo: Ed.34, 2002.

OITICICA, Hélio. O herói anti-herói e o anti-herói anônimo. Sopro 45, Florianópolis, fev. 2011.

PINHEIRO, Paulo Sérgio. Violência do estado e classes populares. Dados: revista de ciências sociais, Rio de Janeiro, v. 22, n. 3, 1979.

PINHEIRO, Paulo Sergio. Violência e cultura. In: LAMOUNIER, Bolivar; WEFFORT, Francisco C.; BENEVIDES, Maria Victoria (org.). Direito, cidadania e participação. São Paulo: Queiroz, 1981.

SACRAMENTO, Paulo. Na crise. Paupéria Revista de Cinema, São Paulo, ano 1, n. 1, p. 5, 1991.

SALEM, Helena (org.). Cinema brasileiro: um balanço dos 5 anos da retomada do cinema nacional: 1995-1999. Brasília: Ministério da Cultura, 1999.

SCHOLLHAMMER, Karl Erik. Cena do crime: violência e realismo no Brasil Contemporâneo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.

SIMIS, Anita. Concine – 1976 a 1990. Políticas Culturais em Revista, Salvador, v. 1, n. 1, p. 36 - 55, 2008.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2003.

VALÉRIO, Marcus. Apesar de vocês... Cine Imaginário, [S. l.], v. 2, n. 22, p.14, set. 1987.

VIEIRA, João Luiz. A reflexividade na tela. Rio de Janeiro: [s.n.], 1994. Mostra Curta Cinema, 4. Catálogo.

ZALUAR, Alba. Um debate disperso: violência e crime no Brasil da redemocratização. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 13, n. 3, 1999.

Published

2019-08-09

How to Cite

KAMINSKI, Rosane. The Paulo Sacramento’s short films and the debate on violence in Brazil in 1990’s. Antíteses, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 698–727, 2019. DOI: 10.5433/1984-3356.2019v12n23p698. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/36105. Acesso em: 5 jul. 2024.