Samba had more life: memory of musicians and communities members of the samba in Florianópolis/SC
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-3356.2018v11n21p413Keywords:
History of the present time, Memory, Popular music, Cultural identityAbstract
This paper aims to analyze the discourse about cultural identity through the manifestations of popular music in Florianópolis, Santa Catarina, from interviews with musicians and community participants samba, emphasizing mainly the issue of musical forms and melodic is composed in the mid-twentieth century. Rooted on the valuation of antique instruments, the way they were made, in either of the sets, groups and musical genres, these memories help us and lead us to an historical analysis of musical experiences as ways of pleasure, affirmation and cultural representation to understanding how languages and representantions, as it takes shape in the theoretical assumptions of History of the Present Time. The music in this sense becomes one forming agents discourse around the cultural identity of the people that belong to the outskirts of towns.Downloads
Download data is not yet available.
References
ARAUJO, Hermetes Reis. A invenção do litoral: reformas urbanas e reajustamento social em Florianópolis na Primeira República. 1989. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 1989.
BIOGRAFIA de escola de samba Estácio de Sá. Disponível em:
<http://www.letras.com.br/biografia/escola-de-samba-estacio-de-sa>. Acesso em: 12 jun. 2017.
BLUMENBERG, Abelardo Henrique. Quem vem lá?: a história da copa Lord. Florianópolis: Garapuvu, 2005.
FROTA, Wander Nunes. Auxílio luxuoso: samba símbolo nacional, geração Noel Rosa e indústria cultural. São Paulo: Annablume, 2003.
GOMES, Tiago de Melo. Um espelho no palco: identidades sociais e massificação da cultura no teatro de revista dos anos 20. São Paulo: UNICAMP, 2004.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução de Laís Teles Benoir. São Paulo: Centauro, 2004.
IPHAN. Samba de roda do recôncavo baiano. Brasília: IPHAN, 2006. Disponível em:
<http://portal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/PatImDos_SambaRodaReconcavoBaiano_ m.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2018.
JORNAL A GAZETA, Florianópolis, 18 jan. 1940a. JORNAL A GAZETA, Florianópolis, 19 jan. 1940b.
LOPES, Nei. Sambe-a-bá: o samba que não se aprende na escola. Rio de Janeiro: Casa da Palavra; Folha Seca, 2003.
MOURA, Roberto. Tia Ciata e a pequena África no Rio de Janeiro. Brasília: FUNARTE, 1983.
NAPOLITANO, Marcos. A síncope das ideias: a questão da tradição na música popular brasileira. São Paulo: Ed. Fundação Perseu Abramo, 2007.
ORTIZ, Renato. Mundialização e cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. RAMOS, Átila. Carnaval da ilha. Florianópolis: Papa Livro, 1997.
RAMOS, Guerreiro. O problema do negro na sociologia brasileira. Cadernos de Nosso Tempo, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 189-220, jan./jun. 1954. Disponível em:
<http://www.schwartzman.org.br/simon/negritude.htm#romero>. Acesso em: 7 jun. 2018.
SANDRONI, Carlos. Feitiço decente: as transformações do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
SODRÉ, Muniz. Samba, o dono do corpo. 2. ed. Rio de Janeiro: Mauad, 1998.
THOMPSON, Alistair; FRISCH, Michael; HAMILTON, Paula. Os debates sobre a memória e história: alguns aspectos internacionais. In: AMADO, Janaina; FERREIRA, Marieta de Moraes (Org.). Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: FGV, 2006. p. 65-91.
TRAMONTE, Cristina. O samba comquista passagem: as estratégias e a ação educativa das escolas de samba de Florianópolis. Florianópolis: Diálogo, 1996
VIANNA, Hermano. O mistério do samba. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1995.
BIOGRAFIA de escola de samba Estácio de Sá. Disponível em:
<http://www.letras.com.br/biografia/escola-de-samba-estacio-de-sa>. Acesso em: 12 jun. 2017.
BLUMENBERG, Abelardo Henrique. Quem vem lá?: a história da copa Lord. Florianópolis: Garapuvu, 2005.
FROTA, Wander Nunes. Auxílio luxuoso: samba símbolo nacional, geração Noel Rosa e indústria cultural. São Paulo: Annablume, 2003.
GOMES, Tiago de Melo. Um espelho no palco: identidades sociais e massificação da cultura no teatro de revista dos anos 20. São Paulo: UNICAMP, 2004.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução de Laís Teles Benoir. São Paulo: Centauro, 2004.
IPHAN. Samba de roda do recôncavo baiano. Brasília: IPHAN, 2006. Disponível em:
<http://portal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/PatImDos_SambaRodaReconcavoBaiano_ m.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2018.
JORNAL A GAZETA, Florianópolis, 18 jan. 1940a. JORNAL A GAZETA, Florianópolis, 19 jan. 1940b.
LOPES, Nei. Sambe-a-bá: o samba que não se aprende na escola. Rio de Janeiro: Casa da Palavra; Folha Seca, 2003.
MOURA, Roberto. Tia Ciata e a pequena África no Rio de Janeiro. Brasília: FUNARTE, 1983.
NAPOLITANO, Marcos. A síncope das ideias: a questão da tradição na música popular brasileira. São Paulo: Ed. Fundação Perseu Abramo, 2007.
ORTIZ, Renato. Mundialização e cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. RAMOS, Átila. Carnaval da ilha. Florianópolis: Papa Livro, 1997.
RAMOS, Guerreiro. O problema do negro na sociologia brasileira. Cadernos de Nosso Tempo, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 189-220, jan./jun. 1954. Disponível em:
<http://www.schwartzman.org.br/simon/negritude.htm#romero>. Acesso em: 7 jun. 2018.
SANDRONI, Carlos. Feitiço decente: as transformações do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
SODRÉ, Muniz. Samba, o dono do corpo. 2. ed. Rio de Janeiro: Mauad, 1998.
THOMPSON, Alistair; FRISCH, Michael; HAMILTON, Paula. Os debates sobre a memória e história: alguns aspectos internacionais. In: AMADO, Janaina; FERREIRA, Marieta de Moraes (Org.). Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: FGV, 2006. p. 65-91.
TRAMONTE, Cristina. O samba comquista passagem: as estratégias e a ação educativa das escolas de samba de Florianópolis. Florianópolis: Diálogo, 1996
VIANNA, Hermano. O mistério do samba. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1995.
Downloads
Published
2018-07-24
How to Cite
PINHEIRO, Lisandra Barbosa Macedo. Samba had more life: memory of musicians and communities members of the samba in Florianópolis/SC. Antíteses, [S. l.], v. 11, n. 21, p. 413–429, 2018. DOI: 10.5433/1984-3356.2018v11n21p413. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/32641. Acesso em: 16 feb. 2025.
Issue
Section
First Steps
License
Copyright (c) 2018 Antiteses
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The journal reserves the copyright on the contributions published, without material compensation for the author, and may make them available online in Open Access mode, through its own system or other databases; you can also make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, in order to maintain the cultured standard of the language, with the final consent of the authors. The opinions expressed by the authors are their sole responsibility.