Ideas of Young High School Students nn History: A Study in the Perspective of the Historical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2016v9n18p67

Keywords:

Ideas of young students, History, Historical education

Abstract

Studies based on the principles of Historic Education have focused their analyses on the strategies of historic learning in school context, with the assumption that the intervention in learning quality requires a systematic knowledge of historical ideas of students and teachers. In this perspective, this paper presents partial results of a survey on ideas of young High School students on the subject of History. The investigation is part of a broader research project entitled: “The historical thinking of young students from schools in the Midwest region of Parana State”, developed by the Graduate Program in Education, of the state university of Midwest (UNICENTRO), Irati-PR campus. The results indicate that the ideals of young students prioritize the understanding of History as the totality of human actions in time and space.

Author Biography

Geyso Dongley Germinari, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Doctor in Education from the Universidade Federal do Paraná. Adjunct Professor and researcher at the Universidade Estadual do Centro-Oeste.

References

ASHBY, R; LEE, P. Children´s concepts of empathy and understanding in history. In: PORTAL. C (Ed.). The history curriculum for teacher. Londres: The Falmer Press, 1987.

BARCA, I. Educação Histórica: uma nova área de investigação? In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES DE ENSINO DE HISTÓRIA, 6., 2005, Londrina. Anais... Londrina: Atrito Art, 2005. p. 15-25.

BARCA, I. Ideias chave para a educação histórica: uma busca de (inter)identidades. História Revista, Goiânia, v. 17, n. 1, p. 37-51, jan./jun. 2012

CARRETERO, M. Documentos de identidade: a construção da memória história em um mundo globalizado. Porto Alegre: Artmed, 2010.

COOPER, H. Aprendendo e ensinando sobre o passado a crianças de três a oito anos. Educar em Revista, Curitiba, n. especial, p. 171-190, 2006.

COSTA, A. L.; OLIVEIRA, M. M. D. O ensino de história como objeto de pesquisa no Brasil: no aniversário de 50 anos de uma área de pesquisa, notícias do que virá. Saeculum – Revista de História, João Pessoa, n. 16, p. 147-160, jan./jun. 2007.

DICKINSON, A; LEE, P. Making sense history. In: DICKINSON, A; LEE, P; ROGERS, P. (Eds.). Learning history. Londres: Heinemann, 1984.

EVANGELISTA, O.; TRICHES, J. Ensino de história, Didática da História, Educação histórica: alguns dados de pesquisa (2000-2005). Educar em Revista, Curitiba, n. especial, p. 33-55, 2006.

FORQUIN, J. C. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

GOEDERT, R. Juventude(s) e escolarização: diálogos com “idéias” que construíram a imagem do sujeito jovem. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE CORPO E CULTURA. Seminário nacional de corpo e cultura: possíveis abordagens, possíveis diálogos, 1., 2007,Goiânia. Anais... Goiânia: CBCE, 2007. p. 1-13.

HOBSBAWN, E. Revolução cultural. In: HOBSBAWN, E. Era dos extremos: o breve século XX: 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995. p. 314-336.

HUNT, L. Apresentação: história, cultura e texto. In: HUNT, L. A nova história cultural. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

LEE, P. Progressão da compreensão dos alunos em história. In: PRIMEIRAS JORNADAS INTERNACIONAIS DE EDUCAÇÃO HISTÓRICA. Perspectivas em educação histórica, 1., 2001, Braga. Actas... Braga: Uminho, 2001. p. 13-27.

LEE, P. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar em Revista, Curitiba, n. especial, p. 131-150, 2006.

LEE, P. Educação histórica, consciência histórica e literacia histórica. In: SÉTIMAS JORNADAS INTERNACIONAIS DE EDUCAÇÃO HISTÓRICA. Estudos de Consciência Histórica na Europa, América e África, 7., 2008, Braga. Actas... Braga: Uminho, 2008. p.11-32.

MARTINS, E. R. Historiografia contemporânea: um ensaio de tipologia comparativa. Varia História, Belo Horizonte, n. 27, p. 13-27, Jul., 2002.

MARTINS, E R. História: consciência, pensamento, cultura, ensino. Educar em Revista, Curitiba, n. 42, p. 43-58, 2011.

MARTINS, E. R. Fazer história, escrever história, ensinar história. In: SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; URBAN, A. C. Passados possíveis: a educação histórica em debate. Ijuí: Ed. Unijui, 2014. p. 41-55.

RÜSEN, J. Razão histórica: teoria da história: fundamentos da ciência Histórica. Brasília: UnB, 2001.

RÜSEN, J. Historiografia comparativa intercultural. In: MALERBA, J. (Org.) A história escrita: teoria e história da historiografia. São Paulo: Contexto, 2006.

SCHMIDT; M. A.; BARCA, I. Apresentação. In: SCHMIDT; M. A.; BARCA, I. Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009. p. 11-19.

SCHMIDT; M. A. Concepções de aprendizagem histórica presentes em propostas curriculares brasileiras. História Revista, Goiânia, v. 14, n. 1, p. 203-213, jan./jun. 2009.

SCHMIDT; M. A.; GARCIA, Tânia M. F. B. Consciência histórica e crítica em aulas de história. Fortaleza: Secretária da Cultura do Estado do Ceará/Museus do Ceará, 2006. (Cadernos Paulo Freire, v. 4).

WILLIAMS, R. Cultura e sociedade: de coleridge a orwell. Petropólis, RJ: Vozes, 2011a.

WILLIAMS, R. Cultura e materialismo. São Paulo: Editora Unesp, 2011b.

Published

2017-01-31

How to Cite

GERMINARI, Geyso Dongley. Ideas of Young High School Students nn History: A Study in the Perspective of the Historical Education. Antíteses, [S. l.], v. 9, n. 18, p. 67–86, 2017. DOI: 10.5433/1984-3356.2016v9n18p67. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/26537. Acesso em: 24 jul. 2024.