The "Legacy" learning history: remaking readings pathways

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2016v9n18p196

Keywords:

Teaching of history, History education, Teaching history, Speech, Identity

Abstract

The purpose of this article is to retake the course and discussions concerning the construction of the research field of the history of education in Brazil. The text highlights the foundational historical events of the area, its consolidation and recent divisions derived from the constitution History Education in the early twenty-first century as a research area in Brazil and its appropriation of the debate brought the Teaching of German history. Finally, it proposes a review of authors of the twentieth century, prior to establishment of the History of Education area in Brazil, with the intention to carry out a re -reading them deal with the specificity of history in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renilson Rosa Ribeiro, Universidade Federal de Mato Grosso

Doctor in Cultural History from the Universidade Estadual de Campinas. Adjunct Professor at the Universidade Federal de Mato Grosso.

Halferd Carlos Ribeiro Júnior, Universidade Federal da Fronteira Sul

Doctor in Education from the Universidade Estadual de Campinas. Professor of higher education at the Universidade Federal da Fronteira Sul.

Mairon Escorsi Valério, Universidade Federal da Fronteira Sul.

Doctor in Cultural History from the Universidade Estadual de Campinas. Professor at the Universidade Federal da Fronteira Sul.

References

ABUD, Kátia Maria. O ensino de história como fator de coesão nacional: os programas de 1931. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13, n.25/26, p. 163-174,1993.

ALMEIDA NETO, Antônio Simplício. O ensino de História no período militar: práticas e cultura escolar. 1996. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1996.

ALVES, Ronaldo Cardoso. Aprender História com sentido para a vida: consciência histórica em estudantes brasileiros e portugueses. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2011.

ALVES, Ronaldo Cardoso. História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica. História & Ensino, Londrina, v. 19, n. 1, p. 49-69, jan./jun. 2013.

BARCA, Isabel. Educação Histórica: uma nova área de investigação. Revista da Faculdade de Letras do Porto, Porto, III Série, v. 2, p. 13-21, 2001

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes (Org.). O saber histórico na sala de aula. 2 ed. São Paulo: Contexto, 1998.

BONETE JUNIOR, Wilian. Ensino de história, consciência histórica e a educação de jovens e adultos. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Letras e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2013.

BURKE, Peter. O que é história cultural? Tradudor Sérgio Góes de Paula. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

CABRINI, Conceição (Org.). Ensino de História: revisão urgente. São Paulo: Brasiliense, 1986.

CAIMI, Flávia Eloísa. Aprendendo a ser professor de história. Passo Fundo: Ed. da UPF, 2008.

CARDOSO, Oldimar. Por uma Definição de Didática da História. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 28, n. 55, p. 153-170, 2008.

CASTRO, Amélia Americano Franco Domingues de. Princípios do Método no Ensino de História. 1952. Tese (Doutorado em Didática Geral e Especial) – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1952.

CERRI, Luis Fernando. Conceitos de consciência histórica e os desafios da didática da história. Revista de História Regional, Ponta Grossa, v. 6, n. 2, p. 93-112, 2001.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990.

COSTA, Emília Viotti da. Os objetivos do ensino da História no curso secundário. Revista de História. São Paulo, n. 29, p. 117-120, 1957.

COSTA, Emília Viotti da. O material didático no ensino da História. Revista de Pedagogia, São Paulo, n. 10, p. 57-72, 1959.

COSTA, Aryana Lima; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. O ensino de história como objeto de pesquisa no Brasil: no aniversário de 50 anos de uma área de pesquisa, noticias do que virá. Saeculum – Revista de História, João Pessoa, n. 16, p. 147-160, jan.-jun., 2007.

DIAS, Maria Aparecida Lima. Relações entre língua escrita e consciência histórica em produções textuais de crianças e adolescentes. 2007. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

FENELON, Déa. A formação do profissional da História e a realidade do ensino. Caderno Cedes, Campinas, n. 8, p. 24-31, 1983.

FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de História. Campinas: Papirus, 2003.

FONSECA, Selva Guimarães. Caminhos da História ensinada. Campinas: Papirus, 1993.

FONSECA, Selva Guimarães. Ser professor no Brasil: história oral de vida. Campinas: Papirus, 1997.

FRANÇA, Eduardo D´Oliveira. Considerações sobre a função cultural da História. Revista de História, São Paulo, ano 1, v. 3, n. 8, p. 253-270, 1951.

FRONZA, Marcelo. A intersubjetividade e a verdade na aprendizagem histórica de jovens estudantes a partir das histórias em quadrinhos. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.

GERMINARI, Geyso Dongley. Educação histórica: a constituição de um campo de pesquisa. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 42, p. 54-70, jun. 2011.

HOLLANDA, Guy de. Um quarto de século de programas e compêndios de história para o ensino secundário brasileiro (1931-1956). Rio de Janeiro: CBPE/INEP/MEC, 1957.

LUCINI, Marizete. Tempo, Narrativa e Ensino de História. Porto Alegre: Mediação, 2000.

MIRANDA, Sônia Regina. Sob o signo da memória: cultura escolar, saberes docentes e história ensinada. São Paulo: EdUNESP, 2007.

MONTEIRO, Ana Maria. Professores de História: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.

MUNAKATA, Kazumi. Produzindo livros didáticos e paradidáticos. 1997. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1997.

NADAI, Elza. A escola pública contemporânea: os currículos oficiais de História e o ensino temático. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 6, n. 11, p. 99-116, set. 1985/fev. 1986.

NEVES, Joana. O ensino de História Local. Cadernos de História, Uberlândia, v. 5, n. 5, p. 19-26, 1994.

PINSKY, Jaime (Org.). O ensino de história e a criação do fato. São Paulo: Contexto, 1988.

RIBEIRO, Regina Maria. O. Tudo isso antes do século XXI: estruturas e significados em narrativas da História do Brasil por estudantes do Ensino Fundamental. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2012.

SADDI, Rafael. Didática da história como subdisciplina da ciência histórica. História & Ensino, Londrina, v. 16, n. 1, p. 61-80, 2010.

SADDI, Rafael. Didática da História na Alemanha e no Brasil: considerações sobre o ambiente de surgimento da Neu Geschichtsdidaktik na Alemanha e os desafios da nova Didática da História no Brasil. OPSIS, Catalão, v. 14, n. 2, p. 133-147, jul./dez. 2014.

SADDI, Rafael. O parafuso da didática da história. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 34, n. 2, p. 211-220, jul./dec. 2012.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Concepções de aprendizagem histórica presentes em propostas curriculares brasileiras. História Revista, Goiânia, v. 14, n. 1, p. 203-213, jan./jun., 2009.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Estado e construção do código disciplinar da Didática da História. Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 2, p. 687-706, jul./dez., 2006.

SILVA, Marcos Antônio (Org.). Repensando a História. Rio de Janeiro: ANPUH; Marco Zero, 1984.

URBAN, Ana Cláudia. Didática da história: percursos de um código disciplinar no Brasil e na Espanha. 2009. Tese (Doutorado em Educação) –Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.

VENERA, Raquel Alvarenga Sena. Discursos educacionais na construção das subjetividades cidadãs e implicações no ensino de história: um jazz possível. 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2009.

ZAMBONI, Ernesta. História, que História é essa? – uma análise dos livros paradidáticos em História. 1991. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1991.

Published

2017-01-31

How to Cite

RIBEIRO, Renilson Rosa; RIBEIRO JÚNIOR, Halferd Carlos; VALÉRIO, Mairon Escorsi. The "Legacy" learning history: remaking readings pathways. Antíteses, [S. l.], v. 9, n. 18, p. 196–221, 2017. DOI: 10.5433/1984-3356.2016v9n18p196. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/26196. Acesso em: 21 nov. 2024.