Sylvio Back in the tensions between cinema and state: the 60’s and 70’s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2015v8n15p91

Keywords:

Movies and history, Brazilian cinema, Sylvio Back, Military regime

Abstract

This paper discusses filmmaker Sylvio Back and the relationships between cinema and the State during Brazil’s military regime in the 1960s and 1970s. Back then, Brazilian cinema was mainly political and aggressive. At the same time, the government was interested in the film industry, and created awards and financing entities in order to increase national box office earnings. Sylvio Back then started to make films, saying that his intentions were to make “serious” movies, but that could be understood by their public. To analyze this filmmaker’s insertion in the conflicts between cinema and the State, we used interviews and testimonies from Back himself that were published on the press at the time, and understood that his fiction movies were a form of positioning himself on his context’s political and aesthetic matters.

Author Biography

Rosane Kaminski, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Doctor in History from the Universidade Federal do Paraná. Adjunct Professor at the Universidade Federal do Paraná.

References

A ALELUIA de Sílvio. Direta. Curitiba, 15 nov. 1975.

A CIVILIZAÇÃO do Sul: o essencial é ser autêntico. Entrevista com Sílvio Back. Opinião. 1º abr. 1977.

ALELUIA, Gretchen. Anexo. Diário do Paraná. Curitiba, 24 ago. 1976.

ALELUIA, Gretchen. Dossiês críticos. Filme Cultura, nº30. Rio de Janeiro: INC, ago. 1978, p.91-97.

ALELUIA, Gretchen: a favor ou contra o nazismo? Jornal do V Festival de Cinema Brasileiro de Gramado, 17 a 22 de jan. 1977.

“ALELUIA” provoca polêmica. O Estado de São Paulo, 25 mai. 1977.

ALMADA, Teresa. Aleluia, Gretchen. Última Hora. Rio de Janeiro, 31 mar. 1977.

ÁLVARES, Luzia Miranda. “Aleluia, Gretchen”: polêmica em S. Paulo. O Liberal. Belém, 27. mai. 1977.

AMÂNCIO, Tunico. Artes e Manhas da Embrafilme: Cinema Estatal Brasileiro em Sua Época de Ouro (1977-1981). Niterói: EdUFF, 2000.

ANJOS, Edvaldo dos. A polêmica de volta ao cinema brasileiro com “Aleluia, Gretchen”. A Gazeta. Vitória, 4 mai. 1977.

ARAÚJO, Celso. Os “Kranz” num piquenique alemão. Correio Braziliense. Brasília, 25 jul. 1976.

Arte: assunto de interesse do governo. Entrevista com Jarbas Passarinho. Jornal da Tarde. São Paulo, 10 set. 1970.

AUGUSTO, Sérgio. Como é mesmo anauê em alemão? Isto é, 6 abr. 1977.

AVELLAR, José Carlos. Aleluia, Gretchen: o rosto sempre igual da violência. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 29 jan. 1977.

AZEREDO, Ely. “A guerra dos pelados” (I). Jornal do Brasil. Rio de Janeiro, 30 set. 1971.

AZEREDO, Ely. “A guerra dos pelados” (II). Jornal do Brasil. Rio de Janeiro, 3 out. 1971.

AZEREDO, Ely. “Lance Maior”. Jornal do Brasil. Rio de Janeiro, 15 dez.1968.

BACK, Sylvio. “Aleluia, Gretchen”, uma película destinada a causar muita polêmica. Entrevista concedida a G. T. Nunes. Diário de Brasília. 23 jul. 1976.

BACK, Sylvio. Depoimento concedido à autora em 16 fev. 2007, por e-mail.

BACK, Sylvio. Entrevista a Adélia Lopes e Dante Mendonça. O Estado do Paraná, 24 abr. 1988.

BACK, Sylvio. Entrevista concedida à autora por telefone, em 1º.09.2003.

BACK, Sylvio. No cinema, embustes e verdades da história. Entrevista a Cesar Bond, José Roberto Guidali e Telma Serur. O Estado do Paraná. Curitiba, 20 abr. 1979.

BARROS, Luiz Alipio de. A Guerra dos Pelados. Última Hora. Rio de Janeiro, 30 set. 1971.

BERNARDET, Jean-Claude. Cinema brasileiro: propostas para uma história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

BIÁFORA, Rubem. Lance Maior. O Estado de São Paulo. 2 mar. 1969.

CAPARELLI, Sergio. Comunicação de massa sem massa. São Paulo: Cortez, 1980.

CINEMA brasileiro: cinco novos filmes. Filme Cultura nº11. Rio de Janeiro: INC, nov. 1968.

CONTIER, Arnaldo. “Ainda existe o elitismo no cinema nacional”. Os anos 70. Folhetim. São Paulo, 16 dez. 1979.

DIEGUES, Carlos. Cinema brasileiro: idéias e imagens. Porto Alegre: UFRGS/ MEC/ SESu/ PROED, 1999.

DIEGUES, Carlos. Quero um cinema de muitas faces, um cinema popular. Entrevista concedida a Pola Vartuck. O Estado de São Paulo, 31 ago. 1978.

DREIFUSS, René e DULCI, Otávio. As forças armadas e a política. In: SORJ, Bernardo e ALMEIDA, Maria Hermínia. Sociedade e política no Brasil pós-64. São Paulo: Brasiliense, 1983.

EWALD FILHO, Rubens. Silvio Back, o homem (1). A Tribuna. Santos, 14 mar. 1969.

FASSONI, Orlando. O nazismo, no sul do Brasil. Folha de São Paulo. São Paulo: 2 jun. 1977.

FERREIRA, Fernando. A guerra dos pelados contra os peludos. O Globo. Rio de Janeiro, 30 set. 1971.

HABIB, Sérgio. Batucada wagneriana. Jornal de Brasília, 25 mai. 1977.

MICELI, Sérgio. Estado e cultura no Brasil. São Paulo: Difel, 1984.

MICELI, Sérgio. O papel político dos meios de comunicação de massa. In: SCHWARTZ, Jorge; SOSNOWSKI, Saúl (orgs.). O trânsito da memória. São Paulo: EDUSP, 1994.

MONTEIRO, José Carlos. Aleluia, Gretchen. O Globo. Rio de Janeiro: 2 abr. 1977.

NAPOLITANO, Marcos. Cultura brasileira: utopia e massificação (1950-1980). São Paulo: contexto, 2001.

ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1988.

RAMOS, José Mário Ortiz. Cinema, estado e lutas culturais: anos 50/60/70. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro: artistas da revolução, do CPC à era da tv. Rio de Janeiro; Record, 2000.

SCHWARZ, Roberto. Cultura e política. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

SHATOVSKY, Alberto; AZEREDO, Ely; ANDRADE, Valério. O filme em questão: Lance maior. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 21 dez.1968.

SILVIO Back na “Guerra dos Pelados”. Filme Cultura, nº16. Rio de Janeiro, INC, set/out. 1970.

SOARES, Gláucio e D’ARAÚJO, Maria Celina (orgs). 21 anos de regime militar: balanços e perspectivas. Rio de Janeiro: FGV, 1994.

Published

2015-07-31

How to Cite

KAMINSKI, Rosane. Sylvio Back in the tensions between cinema and state: the 60’s and 70’s. Antíteses, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 91–111, 2015. DOI: 10.5433/1984-3356.2015v8n15p91. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/21207. Acesso em: 23 jul. 2024.