Located historical cognition: syllabus expectations and teaching method

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2012v5n10p741

Keywords:

Syllabus, Located historical cognition, Teaching method

Abstract

This research of qualitative nature has as objective to analyze how a group of elementary school’s teachers formulates its teaching method, under the perspective of located historical cognition. The theoretical and methodological presuppositions of the Historical Education are present in the teaching and learning conception of the State Syllabus Guidelines of History, referring to a located historical cognition. The syllabus affirms that the teachers’ pedagogic work has as purpose the formation of the students’ historical thought, through the historical conscience. In order to do that, it suggests the use of the historical investigation method in classroom, articulated by the historical narratives of the subjects. Based in the theoretical and methodological referential of the “methodological structuralism”, the investigation used standardized questionnaire and semi-structured interview applied to four teachers. The results indicate that the teachers use in their teaching method elements of the historical investigation, which is a practice that potentiates in the student the development of a cognition located in the science of history.

Author Biographies

Geyso D. Germinari, Universidade Tuiuti do Paraná - UTP

Doctor in Education from the Universidade Federal do Paraná. Professor at the Universidade Tuiuti do Paraná.

Marcos Roberto Barbosa, Universidade Tuiuti do Paraná - UTP

Master in Education from the Universidade Tuiuti do Paraná. Professor of History of Elementary and High School in the State Public Network and in the Private Teaching Network of the State of Paraná.

References

BARCA, Isabel. (org.). Para uma educação histórica de qualidade. Braga: Universidade do Minho, 2004.

BARCA, Isabel. Educação histórica: uma nova área de investigação. Revista da Faculdade de Letras. Porto, v. 2, p. 13-21, 2001.

BARCA, Isabel. Educação histórica: uma nova área de investigação? In: ARIAS NETO, José Miguel (org.). Dez anos de pesquisas em ensino de história. Londrina: AtritoArt, 2005. p. 15-25.

BARCA, Isabel. O papel da educação histórica no desenvolvimento social. In: CAINELLI, Marlene; SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Educação histórica: teoria e pesquisa. Ijuí: Unijuí, 2011. p. 21-48.

BRANDÃO, Zaia. Entre questionários e entrevistas. In: NOGUEIRA, Maria Alice; ROMANELLI, Geraldo; ZAGO, Nadir (org.). Família e escola. 5. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2010. p. 171-183.

BRANSFORD, John; BROWN, Ann; COCKING, Rodney (org.). Como as pessoas aprendem: cérebro, mente, experiência e escola. São Paulo: Senac, 2007. (Conselho Nacional de Pesquisa dos Estados Unidos).

BROWN, John Seely; COLLINS, Allan; DUGUID, Paul. Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, Washington, v. 18, n. 1, p. 32-42, jan./feb. 1989.

CAINELLI, Marlene; SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2009. (Coleção Pensamento e ação na sala de aula).

CAINELLI, Marlene; SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Introdução: percursos das pesquisas em educação histórica: Brasil e Portugal. In: CAINELLI, Marlene; SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Educação histórica: teoria e pesquisa. Ijuí: Unijuí, 2011. p. 9-17.

CERCADILHO, Lis. Prefácio. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel (org.). Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Unijuí, 2009. p. 7-9.

CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica: del saber sabio al saber a ser ensinado. Argentina: Aique Grupo,1997.

DUARTE, Rosália. Pesquisa qualitativa: reflexões sobre o trabalho de campo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 115, p. 139-154, mar. 2002.

FERNANDES, Lindamir Zeglin. A Reconstrução de aulas de história na perspectiva da educação histórica: da aula oficina à unidade temática investigativa. In: Anais do Encontro Nacional de Pesquisadores de Ensino de História: Metodologias e Novos Horizontes, 8., 2008, São Paulo. São Paulo: FEUSP, 2008.

FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

LEE, Peter. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar em Revista, Curitiba, v. 1, n. Especial, p. 11-31, 2006.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes curriculares da rede de educação básica do estado do Paraná: história. Curitiba: SEED, 2008.

RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: W.A. Editores, 2012.

RÜSEN, Jörn. Didática da história: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Práxis Educativa, Ponta-Grossa, v. 1, n. 2, p. 7-16, jul./dez. 2006.

RÜSEN, Jörn. História viva: teoria da história III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Unb, 2010.

RÜSEN, Jörn. Razão Histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Brasília: UnB, 2001.

SACRISTÁN, Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Potro Alegre: Artmed, 2000.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é está?

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel (org.). Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Unijuí, 2009a. p. 21-51.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel. Apresentação. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel. (org.). Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Unijuí, 2009. p. 11-19.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel. Concepções de aprendizagem histórica presentes em propostas curriculares brasileiras. História Revista, Goiânia, v. 14, n. 1, p. 203-213, jan./jun. 2009b.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel. História com pedagogia: a contribuição da obra de Jonathas Serrano na construção do código disciplinar da história no Brasil. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 24, n. 48, p. 189-211, 2004.

SILVA, André Luiz Batista. Conhecimento e aprendizagem histórica: tensões entre as perspectivas da transposição didática e da literacia histórica a partir da experiência de professores. História & ensino, Londrina, v. 18, n. 1, p. 49-69, jan./jun. 2012.

STAKE, Robert. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.

URBAN, Ana Claudia. Didática da história: percurso de um código disciplinar no Brasil e na Espanha. 246f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.

ZAMBONI, Ernesta. Encontros nacionais de pesquisadores de história : perspectivas. In: ARIAS NETO, José Miguel (org.). Dez anos de pesquisas em ensino de história. Londrina: AtritoArt, 2005. p. 37-49.

Published

2013-03-16

How to Cite

GERMINARI, Geyso D.; BARBOSA, Marcos Roberto. Located historical cognition: syllabus expectations and teaching method. Antíteses, [S. l.], v. 5, n. 10, p. 741–760, 2013. DOI: 10.5433/1984-3356.2012v5n10p741. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13325. Acesso em: 4 jul. 2024.