Historicity and science teaching
a didactic/pedagogical experience based on the game "Aventura Periódica"
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-3356.2024v17n34p326-354Keywords:
Science teaching, Historicity, Didactics, Video games, "Periodic adventure"Abstract
The work analyzes science teaching and the experience of the historicity of scientific facts through the development and application in the classroom of the electronic game "Periodic Adventure". The game was developed by engineering students at the Federal Technological University of Paraná (UTFPR), Pato Branco Campus, under teaching supervision and applied in public and private schools in the municipality of Pato Branco (Paraná). The results point to the need for interdisciplinarity between concepts from the Human Sciences, in this case the notion of historicity, and the exact sciences (Chemistry and engineering) in the constitution of a teaching-learning process that does not just constitute a complementary or merely playful form in classroom mediated by technology, but enables, with the support of electronic resources, the understanding and appropriation of data and scientific concepts that are complex and multiple in their meanings.
Downloads
References
ALMEIDA, Franciane; OLIVEIRA, Patricia; REIS, Deyse. A importância dos jogos didáticos no processo de ensino aprendizagem: revisão integrativa. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 4, p. e41210414309, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i4.14309. Acesso em: 10 ago. 2024.
ARENDT, Hannah. A condição humana. Lisboa: Relógio D'Água, 2001.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2007.
BYUSA, Edwin; KAMPIRE, Edwige; MWESIGYE, R. Adrian. Game-based learning approach on students' motivation and understanding of chemistry concepts: a systematic review of literature. Heliyon, [London], v. 8, n. 5, p. e09541, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e09541. Acesso em: 12 ago. 2024.
DOMINGOS, C. A. Diane; RECENA, C.P. Maria. Elaboração de jogos didáticos no processo de ensino aprendizagem de química: a construção do conhecimento. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 272-281, 20 abr. 2010.
HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo: parte I. Rio de Janeiro: Vozes, 2005.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. 4.ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.
KAPELL, Matthew Wilhem; ELLIOTT, Andrew (ed.). Playing with the past: digital games and the simulation of history. New York: Bloomsbury Academic, 2013.
LEITE, Bruno. Tecnologias digitais na educação: da formação à aplicação. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2022.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. São Paulo: Editora 34, 1993.
LÜNEN, Alexandre von, LEWIS, Katherine J., LITHERLAND, Benjamin, CULLUM, Pat. (ed.). Historia Ludens: the playing Historian. New York: Routledge, 2020
MANOEL JUNIOR, Marcos Antonio; MACHADO JUNIOR, Cláudio de Sá. Valiant Hearts - The Great War (2024): estatutos, possibilidades metodológicas e narrativa histórica nas representações interativas do game da Ubisoft Montpelliers. Londrina: Domínios da Imagem, Londrina, v. 15, n. 29, p. 31-59, 2021. DOI: https://doi.org/10.5433/2237-9126.2021v16n29p31
NASCIMENTO, Cássius Klay; BRAGA, João Pedro. A visita de Fritz Haber ao Brasil. Revista Química Nova, Campinas, v.. 44, n. 4, p. 536-541, 2021.
PINHEIRO, Adriana; CARDOSO, Sheila. O lúdico no ensino de ciências: uma revisão na Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Revista Insignare Scientia, Cerro Largo, v. 3, n. 1, p. 57-76, 4 jun. 2020.
RÜSEN, Jorn. Pode-se melhorar o ontem? Sobre a transformação do passado em história. In:
SALOMON, Marlon (org.). História, verdade e tempo. Chapecó: Argos, 2011. p. 259-290.
SANTOS, Christiano Britto Monteiro dos; COELHO, George Leonardo Seabra; BEZERRA, Rafael Zamorano. Memórias sensíveis da Guerra e a percepção da história em narrativas de jogos de videogames. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 36, n. 78, p. 201-224, 2023.
SILVA, Alex Alvarez. Simulações históricas e civilizações digitais: representações do tempo histórico em "Sid Meier's Civilization". 2023. Tese (Doutorado em História) - UFG, Goiânia, 2023.
THOMPSON, E. P. Costumes em comum. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
TORI, A. Allan; TORI, Romero; NUNES, L. S., Fátima. Serious Game Design in Health Education: A Systematic Review. IEEE Transactions on Learning Technologies,
Piscataway, v. 15, n. 6, p. 827-846, 1 dez. 2022.
WOLFF, Francis. A flecha do tempo e o rio do tempo - Pensar o futuro. In: NOVAES, Adauto (org.). O futuro não é mais o que era. São Paulo: Edições Sesc, 2013. p. 46-70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aruanã Antonio dos Passos, Liliam Cristina Angelo, Lucas Bartiko, Pedro Henrique Soccio Eller, Izabela Teixeira Panosso, Solano Santos de Lima, Henrique Xavier Fonseca dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The journal reserves the copyright on the contributions published, without material compensation for the author, and may make them available online in Open Access mode, through its own system or other databases; you can also make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, in order to maintain the cultured standard of the language, with the final consent of the authors. The opinions expressed by the authors are their sole responsibility.




