Proposta metodológica participativa aplicada para Grupos de Discussão: o novelo de lã, urdindo narrativas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/got.2023.v9.48787

Keywords:

Participatory methodology, Discussion groups, Research - action

Abstract

The aim of this work was to report on the procedures and empirical results of the application of the technique called “novel of wool” which was applied, tested and reconstructed with the groups presenting scientific papers at the “1st Meeting of Qualitative Methodologies for Research and/or Action: sustainable territorial development” held in Montevideo, Uruguay, in May 2023. Therefore, from this participatory technique, the debate of the Discussion Groups (DG) was prioritized, seeking from the points of convergence, in a free and spontaneous way, that each participant could establish relationships with the speech that preceded him from short interventions and without audiovisual presentations. This technique facilitated the formation of ideas, generating possibilities contextualized by the participants themselves and provided opportunities for the interpretation of concepts, conflicts, confrontations, and points of view, including even the questioning of their research. In this way, the main results of the empirical experience are presented, underpinning some secondary surveys.

Author Biographies

Junior Miranda Scheuer, Universidad de la República Uruguay

Doutor em Ciências Agrárias - Universidad de la República, Udelar, campus de Montevidéu, Uruguai. Mestre em Ambiente e Sistemas de Produção Agrícola - Universidade do Estado de Mato Grosso, Unemat, campus de Tangará da Serra/MT. Especialista em Docência para a Educação Profissional - Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial, Senac Porto Alegre/RS. Especialista em Gestão Ambiental e Desenvolvimento Sustentável - Centro Universitário Uninter, Curitiba/PR. Graduado em Tecnologia em Produção Sucroalcooleira - Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Uri, campus de São Luiz Gonzaga/RS. Expertise em desenvolvimento rural, territorial e sustentável, políticas públicas, agricultura familiar, gestão socioambiental e educação profissionalizante. Atualmente é assistente de professor na Facultad de Agronomia da Universidad de la República, Montevidéu/Uruguai. Integrante do Sistema Nacional de Investigadores do Uruguai.

Sandra Maria Almeida Cordeiro, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Serviço Social pela Universidade Estadual de Londrina (1979), mestrado (2006) e doutorado em Serviço Social e Política Social pela Universidade Estadual de Londrina (2015). Atualmente é professora adjunta da graduação e pós-graduação em Serviço Social da Universidade Estadual de Londrina - UEL, coordenadora de estagio da UEL, editora chefe da Revista: Serviço Social em Revista. Coordena o Projeto de Pesquisa Direito a Cidade . Atua nos seguintes temas: território, direito a moradia; habitação de interesse social, políticas urbanas, meio ambiente , gestão com ênfase na politica de assistência social , assessoria em economia solidaria, terceiro setor e planejamento

References

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: em reencontro com a pedagogia do oprimido. 3 º ed. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1994.

FREIRE, M. O que é um grupo? In: FREIRE, M (Org.). Grupo: indivíduo, saber e parceria: malhas do conhecimento. 3º ed. São Paulo: Espaço Pedagógico, 2003. (Série Seminários) p. 29-38.

PICHON-RIVIÈRE, E. O processo grupal. 6 º ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2023-09-29

How to Cite

Alzate Hoyos, C. A., Miranda Scheuer, J., & Almeida Cordeiro, S. M. (2023). Proposta metodológica participativa aplicada para Grupos de Discussão: o novelo de lã, urdindo narrativas . Geographia Opportuno Tempore, 9(2), e48787. https://doi.org/10.5433/got.2023.v9.48787