A View of Language as a Social Practice:

principles for teaching additional languages to children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2022v25n2p78

Keywords:

Social practice, Childhood, Additional languages

Abstract

Based on the understanding of language as a social practice (CLARK, 2000; SCHLATTER,
GARCEZ, 2012), we propose in this article principles for planning proposals in additional
language for children: a) engagement in childhood-related social practices; and b) building
up the repertoire to be employed in the social practice in focus. These principles are in line
with the concepts of additional language (LEFFA; IRALA, 2014; SCHLATTER, GARCEZ,
2012) and repertoire (BUSCH, 2015) and aim to reorganize the way we conceive and plan
language teaching in and for childhood contexts. The reorganization discussed in this article
aims at a shift from a structuralist language view (LEFFA; IRALA, 2014) towards a more
comprehensive view that expands the possibilities of learner engagement in social practices
through this language. To this end, we exemplify possibilities for the redesign of pedagogical
practices and reflect on this paradigm shift.

Author Biography

Paola Guimaraens Salimen, Instituto Singularidades

Paola Guimaraens Salimen tem licenciatura em Letras e mestrado e doutorado em Linguśtica Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência com ensino de inglês e português, material didático e formação de professores. Atua como coordenadora de área em escola e professora de especialização em Educação Bilíngue

References

BAGNO, Marcos; RANGEL, Egon de Oliveira. Tarefas da educação lingüística no Brasil. Revista Brasileira de

Linguística Aplicada, Belo Horizonte, MG, v. 5, p. 63-81, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982005000100004

BLOMMAERT, Jan. Lookalike language. English Today, Cambridge, v. 28, n. 2, p. 60-62, 2012. DOI: https://doi.org/10.1017/S0266078412000193

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

BUSCH, Brigitta. Linguistic repertoire and Spracherleben, the lived experience of language. London: King’s College

London, 2015. Urban Language & Literacies, paper 148.

CLARK, Herbert. O uso da linguagem. Tradução de N. Azevedo e P. M. Garcez. Cadernos de Tradução, Porto

Alegre, v. 9, p. 49-71, 2000. DOI: https://doi.org/10.1295/kobunshi.49.71

CLARK, Herbert. Using language. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

FERREIRO, Emília. O ingresso na escrita e nas culturas do escrito. São Paulo: Cortez, 2013.

GARCÍA, Ofelia. Bilingual education in the 21st century: a global perspective. Oxford: Wiley-Blackwell, 2008.

LEFFA, Vilson; IRALA, Valesca Brasil (org.). Uma espiadinha na sala de aula: ensinando línguas adicionais no

Brasil. Pelotas: Educat, 2014.

MAKONI, Sinfree; PENNYCOOK, Alastair (ed.). Disinventing and reconstituting languages. Clevedon:

Multilingual Matters, 2007.

SCHLATTER, Margarete; GARCEZ, Pedro de Moraes. Línguas adicionais na escola: aprendizagens

colaborativas em inglês. Erechim: Edelbra, 2012.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos et al. Gêneros orais: conceituação e caracterização. Anais do Silel, Uberlândia, MG,

v. 3, n. 1, p. 1-8, 2013.

Published

2022-08-30

How to Cite

TEIXEIRA DIAS, Camila; GUIMARAENS SALIMEN, Paola. A View of Language as a Social Practice:: principles for teaching additional languages to children. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 25, n. 2, p. 78–91, 2022. DOI: 10.5433/2237-4876.2022v25n2p78. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/46778. Acesso em: 3 jul. 2024.